Olvert
Medlemmar-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Olvert
-
Placering
Fänrik
-
Ja man tycker ju det, men alla är olika, han var väl ingen "båt-människa" direkt utan var väl nöjd med att den flöt och rörde på sig typ.
-
Har kollat med förra ägaren, han har tyvärr inget minne av hur mycket den varvade i hans ägo.
-
Har förgasare, hittar ingen uppgift om hur högt trycket bör vara, finns det ngn generell siffra här ungefär?
-
Skall kolla detta inkl. blänslefilter etc.
-
Ja jag håller med dig så det blir nog till att gå över motorn och försöka hitta problemet som nog finns där snarare än i propellern.
-
Ja det stämmer och det är just häri saken ligger: Varför måste jag gå ner på 15 tum för att nå max effekt/varv när den (i princip) lika starka Yamahan varvar ur en 19 tummare? Och varför når jag typ 35 knop när den lika starka Yamahan når nästan 45 knop?
-
Ja jag har gjort typ som du beskriver här och det är då jag når de angivna värdena.
-
Vet ej, finns det ngn tumregel här? Hur mäter man det?
-
Har kört båten "tom" med endast förare och bränsle ombord och nyisatt (inget vatten mellan skroven och helt ren) och även med last och mer folk ombord med samma resultat (liten skillnad mellan tung och lätt båt, ca 200 rpm), den varvar inte ur. Testbåten har körts med två resp. fyra personer ombord, skilde 100 rpm.
-
Ja jag har kollat, de är identiska till diameter och stigning, bara materialet skiljer vilket påverkar slip men det skall inte hindra motorn från att varva ur och i mitt första inlägg har jag angivit siffror utan slip så de skall bli jämförbara.
-
Jo det borde jag ju göra, har haft viss kontakt med honom även efter köpet så jag skickar en fråga till honom så får vi se.... återkommer...