Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

NickNack

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om NickNack

  • Placering
    Kadett
  1. Har aldrig skrivit att snabbast är bäst och det är heller inte så jag resonerar. Har bara skrivit bäst i kombination med fart i detta sammanhanget. Har för övrigt varit och tittat på en Yamarin Cross 57 BR i dag och den var riktigt trevlig. Inte lika bra att fiska ifrån som Cross 61 CC men den hade andra saker som vägde upp den bristen. Fick ett riktigt bra erbjudande som gör det svårt att låta bli att slå till eller vad sägs om följande för 325,000 kr? Yamarin Cross 57 BR Yamaha F115 med startspärr Hydralstyrning Thule båtvagn Garmin 720 med Bluechart g2 Vision Stöldskyddsmärkt båt & motor Motorlås klass 3, låskätting klass 3, hänglås klass 3 Svarteloxerad aluminiumdurk Förtöjningspaket Akterkapell Kapellfack Dörr mellan pulpeter Dynsats Vindrutetorkare styrbord Badstege Klass 3 låsögla 4 st Yamarin fedrar samt fenderhållare Brandsläckare Fast bränsletank
  2. Även jag har fått svar frånYamarin. Så var det med den saken.
  3. Källa på detta? Hittar inget om det. Aluminiummodellerna har dessa spoilers/lister men dessa är för att lyfta båten ur vattnet, precis som hos Silver.
  4. Har nu varit och kollat på respektiva båt och mätt och det är bara skarven runt relingen som är två centimeter bredare per längdsida och det är inget som påverkar farten. Ungefär som om du kör i 110 km/h på motorväg och stoppar ut din arm. Inget som påverkar farten eller bränsleförbrukningen, inte lätt mätbart i varje fall. Vet inte varför den är större på aluminiummodellen, det visste inte återförsäljaren heller men han skulle maila Yamarin och fråga. Också konstigt att den inte är större för och akter, det tyckte vi båda. Pratade som sagt med återförsäljaren ett tag och han tyckte det var konstigt då det är likadana båtar men med olika material på skrovet. Hans åsikt var den att aluminiummodellen skulle gå bättre i sjön och skulle han haft demobåtar skulle jag ha fått prova där och nu. Egentligen är detta ett minimalt problem eftersom jag sällan kommer ligga på maxfart. Blir nog att jag köper aluminiummodellen men avvaktar lite ifall jag inte hittar ett riktigt bra hösterbjudande. Min lokala återförsäljare hade tyvärr samma pris nu som han hade i början av säsongen när priserna är som högst. Avvaktar som sagt.
  5. Om jag inte är ute och snurrar är båtarna identiska sånär som på skrovets material (men samma skrovform, viktbalans etc.), att plastmodellen är 4 cm smalare men väger 15 kg mer. Detta är mig veterligen det enda som skiljer. Yamarin Cross 61 CC manual Yamarin 61 CC manual Kan inte se att detta skulle göra så att plastmodellen går bättre i sjön?
  6. Tjena, Hade bestämt mig för att köpa en Yamarin Cross 61 CC (aluminiumbåt) men har läst tre olika tester i båttidningar (varav en från Norge) som visar att dess modellbror Yamarin 61 CC (plastbåt) går bättre. Har även hittat siffror från Yamaha själva som visar detta då man testat samma motor på båtarna i fråga. Båt: Yamarin Cross 61 CC (aluminiumbåt) Motor: Yamaha F150 Toppfart: 45.8 knop Förbrukning toppfart: 1.27 l/nm Marschfart: 32.5 knop Förbrukning marschfart: 0.85 l/nm Båt: Yamarin 61 CC (plastbåt) Motor: Yamaha F150 Toppfart: 47 knop Förbrukning toppfart: 1.20 l/nm Marschfart: 33.5 knop Förbrukning marschfart: 0.84 l/nm Samma med deras andra modeller, t.ex. Cross 63 BR (alu) och 63 BR (plast). Gäller det bara Yamarin eller även andra märken? Har inte kollat upp detta ännu. Och jag som trodde att aluminiumbåtar gick bättre!?
×
×
  • Skapa nytt...