Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024

tillin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tillin

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

569 profilvisningar
  1. Planerat lite och kanske det bästa alternativet vore att sätta båten på lastbil för att sedan frakta den till Grisslehamn, föra att sedan ta sig hem rutten blir betydligt kortare ca 180nm istället för ca 800nm. Måste bara få en prisuppfattning om vad skulle så fall kosta att ta båten på lastbil. Skulle jätte gärna segla hem båten men ser nästan inte ut som ett alternativ när jag nyligen har börjat nytt jobb så blir inte så mycket extra ledig i sommar tyvärr. Eller kanske börja leta efter annan båt.
  2. kollade lite snabbt och jag fick priset på ca nästan 8000kr för avgifter för att åka göta kanal + sedan bränsle, om jag gjorde rätt. Då skulle det va bättre att sätta båten på lastbil och frakta den till Stockholm istället.
  3. Om man nu bestämmer sig för att åka göta kanal är det gratis att använda kanalen? eller kommer det en massa avgifter för man åker den? sedan blir det nog mest att åka för maskin iallafall när man åker i kanelen vilket gör att man kommer kör upp en hel del bränsle. Ett annat alternativ vore väl va att sätta båten på en lastbil och frakta den typ till Stockholm för att sedan segla hem den därifrån, nån som har nån aning om vad det skulle kosta?
  4. Om man nu skulle bestämma sig för att resa igenom göta kanal vinner man något på det tidsmässigt? verkar som det tar nästan 2 veckor att ta sig igenom den vilket får mig svårt att tro att man faktiskt sparar tid igen om att åka igenom den istället för att åka runt. Blir det att åka runt så tänkte jag försöka göra resan så fort som möjligt hem eller kanske bara åka till Mariehamn för att lämna båten där tills jag har tid att ta hem den.
  5. 6-8 veckor? det kan väl inte va möjligt?
  6. Har nu kanske tänkt köpa min aldra första segelbåt, och skulle vilja ha era råd. Har länge kollat på segelbåtar och fastnat mest för långkölade segelbåtar, varför jag just fastnat för dessa är för att dom uppfyller vad jag söker så som bättre kursstabilitet vilket är stor fördel när jag mest kommer att segla ensam samt så är dom mera stabilare på öppet hav om det blåser upp något mera, och så var tanken att kanske segla lite längre sträcker i värden. Fastnade först av modellen Albin vegan men det är få till salu och dom flesta ha inte varit så intressant så har börjat kollat in på mycket andra långkölad båtar så som t:ex storfidra och bianca 27 osv, har ni tips på andra modeller så får ni gärna rekommendera men skulle helst vilja ha en långkölad båt eller finns det andra båtar också med annan köl som duger till t:ex Atlantsegling om det skulle bli av nån gång. Det jag önskar båten ska ha är. - Storlek ca 7-9 meter helst inget större eller mindre. - Toalett helst. - Långkölad. - Och inte kosta mera än 100 000 kr i inköp helst mindre Nu är det så att jag faktiskt har hittat två båtar som jag är intresserad av i Göteborgs trakten båda är väldigt bra båtar men den som jag är mera intresserad av är en bianca 27 som verkar va väldigt bra skick med nya segel och med en maskin från 1999 vad skulle ni säga om denna? https://www.blocket.se/goteborg/Bianca_27__varldsomseglare_med_nya_segel_72677116.htm?ca=23&w=3 https://www.dropbox.com/sh/k186mqs6haks5nr/AAC-qCy7oNFuL7sWMIStjQNIa?dl=0 En annan sak som jag har tänkt på är det värt att köpa så här gamla båtar? det kommer säker en tidpunkt som det kan bli väldigt svårt att sälja båten. Ett annat problem är väl att jag bor väldigt långt bort (Finland/Kristinestad) och jag har aldrig segla förut och så känner jag inte riktigt nån som kan heller så att segla hem den själv blir väl en utmaning men borde va helt möjligt, det kan väl inte va allt för svårt eller? Sedan va ska man kolla på om man köper segelbåt? tips? Och vad ska man nu tänka på att ha med för utrusning när man seglar hem båten? - Flytväst. - Sjökort (digitalt och pappers?) - Verktyg. - Varma kläder. - Bärbar vhf. - Överlevnadsdräkt (overkill?) - Nödraketer,nödbloss osv. - Mat och vatten för minst ca 1 vecka. - Rep för att knyta fast sig i båten ifall man skulle ramla överbord. - Brandsläckare. Sedan undrar jag hur lång tid det tar att segla från Göteborg till Kristinestad/Finland på ett ungefär om det är nån som skulle kunna uppskatta det så är jag väldigt tacksam och hur långt tar man sig i snitt på en dag? Kan väl säga att jag är väldigt händig av mig och van med sjölivet förut när jag även jobbar som matros på fartyg. Sedan om ni vill komma med tips och synpunkter så är jag väldigt tacksam.
  7. https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRpMZpaggrXeYf8jYnKYMIgR8Gsu7YR-Ax0aH1Lf_SGwgzIiQjv Är mest intresserad av denna modell
  8. Har tittat på nätet mycket på sista tiden och börjar bli extremt båt sugen har fastnat för yamarin båtar från tidigt 90 tal men finns nåra andra märken som är också intressanta t:ex bella,flipper. Modellerna som jag har fastnat mest för är yamarin 530 dc,yamarin 540 big fish, yamarin 500 big game. Är det bra båtar eller finns det t:ex nåra kända fel på dessa modeller? 500 modellen känns lite liten skulle vilja ha en lite större båt. Utombordare skulle jag vilja ha nåt mellan 70-100 hk och helst inte äldre än tidigt 90-tal helst nyare, och vilka märken ska man försöka köpa, och ska man köpa 2 eller 4 takt? Har inte ägt båt tidigare men har kört ganska mycket med farsans båt och så jobbar man som däcksare så lite båt vana har man ju så ös på med ider och tips. Har som gräns ca 10000 € på den finska marknaden.
  9. Jo båten är körd i österbottens skärgård har alltid haft tur annars men denna gång gick det sämre måste ta och kolla vilken typ av försäkringen det är på båten, Om jag har försäkring för grundstötning hoppas verkligen det. Brukar dom ersätta denna typ av skador eller är maskinen för gammal,skulle gärna vilja ha kontakt med nån som är mera insat i dom finska reglerna. Propellern hade några små vassa hak i kanterna.
  10. måste ta och prova det i kväll, när jag körde tidigare så kändes allt bra. var faktiskt bensinen som också tog slut i går kväll kunde varit därför den stannade tanken var torr.
  11. Var ute och åkte i dag men märkte inget fel på motorn och växlarna gick i lätt. Fenan ser nästan ut som nån har kapat av.
  12. Okej får hoppas att inget annat tagit skada, har nån annan varit i samma situation och hur mycket gick det på?
  13. Lyckades i kväll köra på grund med båten stället som jag körde på grund på så är ett trångt farled och grunt, men i brådskan och i tröttheten så tiltade jag inte upp motorn har inte behövt göra det innan heller men men. Körde precis som jag alltid har gjort innan men tyvärr så sket det sig, motoren började gå långsammare för att till slut stanna trodde faktiskt att bensinen hade tagit slut först men efter en snabb inspektion så va fenan av + några hack i den rostfria propellern men dom har kunnat varit där innan. Nu till den stora frågan vilket sätt ska jag fixa detta enklast och billigast, motorn är en mariner från sent 80 eller tidigt 90 tal och är på 60 hk. Körde dock inte snabbt när detta hände. Vad kommer detta missöde kosta mig???? Tacksam för snabba svar!!!!!!
×
×
  • Skapa nytt...