Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

MichaelL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om MichaelL

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej! Hålen har varit där sen jag köpte motorn ny. Men dränering köper jag... Vad menar du med att hydrofoil inte skulle hjälpa för att jag har 4 bladig propeller?
  2. Hej! Jag skulle vilja veta vad dessa hål används till? Jag hoppas lite på att det är hål för att kunna fästa hydrofoilers eller större kavitationsplattor. Någon som vet? Känns ju underligt att dessa hål bara skulle vara där för ingen anledning alls?
  3. Kan bara intyga nu som båtägare av en Sandströms 460 Classic att båten är fantastisk. Är sjukt nöjd med båten. Var tveksam till det "lilla" stuvutrymmet i aktern men upplever detta utrymme som smått gigantiskt. Kan varmt rekommendera denna båt ifall nån är i tankarna att köpa en. På min sitter en honda 15hk 4-takt och den är helt optimal för denna båttyp :-) // Michael
  4. Sant. Problemet är inköpspriset. Ingen billig båt om man vill ha helt ny... :-)
  5. Tackar, blir kul att få hem båten och testa :-)
  6. Efter att ha pratat med snart ett dussintal "båtkunniga" personer så kan man konstatera följande... Utöver det ni skriver här så verkar det finnas en skiljelinje mellan folk som jobbat med ABS plast förr och ABS plast nu. Folk som jobbat med ABS plast förr påstår att den blir sämre med tiden. Alltså plasten i sig blir sprödare och spricker lättare. ABS plasten är ganska slitstark i sig när den är ny (20 år frammåt) men är svårare att laga än glasfiberskrov. Kanske finns en anledning att så få producenter i Europa kör just ABS plast? Verkar bara finnas 2 efter vad jag förstått. Kan hända att Terhi's plast som sägs vara UV skyddad är en bättre blandning än dom flesta andra men jag hakar fortfarande upp mig på vad Terhi säger i sin egna användarmanual. Jag tog beslutet idag att köpa en Sandströms 460 Classic. Har bara hört bra saker om båten (mer än att flera tycker den är för liten men det är ju deras synpunkt :-) ). Tack för alla tips och råd i frågan :-)
  7. Tack för ditt svar! Men om hon fick båten ny av sin far så borde nu väl veta om den i så fall blivit lagad? I övrigt verkar båten vara ganska bra :-)
  8. Hade du rekommenderat båten med tanke på priset? // Michael
  9. Hej! Har efter mycket om och men bestämt mig för att köpa ny båt. (ej begagnad). Kravet jag har är: - Integrerad läns (helst regnläns då man ej behöver oroa sig för att batteriet skall dö) - Ej styrpulpet, vill ha rorkult - CE märkt i klass C - Motorn kommer vara en Honda 4.-taktare på 15hk Så den måste klara det. - Klara minst 5 personer - Vara planande i sin konstruktion. - Längden vara mellan 4,5m och 5,5m. - Priset får vara max 40000kr. Båten skall användas primärt som fiskebåt för oftast 2 personer men max 3 personer. I övrigt endast användas som transportbåt till några öar i den lokala sjön (inga jätteavstånd). Jag har hittat 2 båtar som jag tycker passar in ganska bra. Den ena är Sandströms 460 Classic och den andra är en Terhi 6020 Nordic. Det som oroar mig just nu är ABS-plasten som Terhi 6020 är gjord av. Verkar vara svårare att laga och känslig för värme och kyla... problem vid vinterförvar också tydligen p.g.a. båtens vikt på för små punkter (står i Terhis egna användarmanual på deras hemsida)? synpunkter/erfarenhet? Hur blir denna ABS-plast med tiden? Om man ser på för och nackdelar För och nackdelar: Terhi: + Mer lagringsutrymme än Sandströms + Smarta lösningar med avseende tofterna + stabil båt + 100% osänkbar + ABS? - ABS? Sandström: + Glasfiber + Priset - Lagringsutrymmet Någon som har synpunkter på ovanstående problem eller äger någon av båtarna? Mvh. Michael
  10. Hej! Tänkte kolla vad forumet säger om Honda respektive Suzuki utombordare. Har efter mycket om och men kommit fram till att det blir inköp av en ny motor (4-takt) till min båt. Valet som jag står och väger för och emot är Honda vs. Suzuki. Å ena sidan så läser man mycket positivt internationellt om Honda men inte så mycket i Sverige (iallafall inte vad jag kunnat hitta). Å andra sidan så har Suzuki 7års garanti i Sverige mot Hondas 5år. Å läsa respektive företags presentation av sina motorer är snudd på meningslöst då den egna motorn alltid "är den bästa". Tanken med motorn är dels att kunna ha möjlighet att ladda batteriet som skall driva en elektrisk länspump och kunna köra ett ekolod under fiskepassen. Med tanke på att det är 4-takt så borde den gå utmärkt att köra trolling med också utan att bensinförbrukningen går åt så hårt + att volymen blir påtagligt mindre än min nuvarande 2-taktare från 1975 :-) Så vad anser ni? Gärna för och nackdelar. Tack på förhand!
  11. Hej! Man ser det ganska ofta att motorer har 9,8 respektive 9,9 hk. Vad är egentligen skillnaden? Som jag har hört det så är 9,8hk en trimmad 8hk motor medens 9,9 är en strypt 15hk. Stämmer detta??
  12. Tack för svaren. Då känner jag att jag har koll på läget :-)
  13. Hej! En sak jag gått å tänkt på ett tag. Hur pass stor skillnad är det mellan äldre båtmotorer i förhållande till nya? Exempelvis. Skulle en 8hk ny motor kunna jämföras med en 9,9hk äldre motor? Eller är dom helt jämförbara och endast tekniken som skiljer dom åt (m.a.o. nyare motorer är renare och mer effektiva)? Någon som har koll på läget?
×
×
  • Skapa nytt...