Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Mikael_C

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mikael_C

  • Placering
    Kadett
  1. Inga förslag? Är det enklaste att bara köra på startmotorn utan stift i tills vattnet är ur? mvh Micke
  2. Hej, har en Mercury 60EFI på min rib. Det regnade hyfsat för nån vecka sen och båten blev vattenfylld, det är vanligtvis inget problem men den här gången rann vatten in i tanken... Jag märkte inte det förrän 100 m från bryggan då motorn tvärdog. Jag har tappat ur 15-20 liter vatten ur tanken och där ser det nu ut att vara OK, har dränerat VST:n också och bränslefiltret men det finns ju fortfarande vatten i insprutningen, hur tusan blir jag av med det? Plockat ur tändstiften och kört på startmotorn och då kommer det ju vatten den vägen men det borde finnas ett bättre sätt... Nytt bränslefilter med vattenavskiljare ligger och väntar på montering men först vill jag ha igång den och se att den funkar. Några tips? Mvh Micke
  3. Nu har jag varit på Erlandsons Brygga och de bytte ut vhf:en på stående fot, inget problem. Hoppas det lirar nu också, är ju en vecka innan jag kan testa nästa gång...
  4. Hej, det sitter bara AIS-mottagare i den så den sänder inget den vägen men som sagt det är väl nån form av splitter som siter där. Fruktansvärt irriterande i vart fall :/
  5. Nu har jag provat med en ny antenn (med returrätt:)) men det vart ingen ändring... Dsc testanrop funkar inte eller jag får i vart fall inget svar... Blir kanske till att kontakta lowrancesupporten Jag hörde som sagt ett anrop på kanal 16 i södertälje men jag hörde aldrig svaret, däremot hördes när den som först ropade svarade åter, antagligen låg han väl nära mig då. Men skumt att ais fungerar, det var t o m över 8 nm den varnade för fartyg så vhf:en borde ju ha täckning i alla fall. Nmea2000 är inte inkopplat, däremot 0183, har också provat att koppla ur det men ingen skillnad.
  6. det är lite begränsat med vägar att dra kabeln, radion sitter i en liten rib och i styrpulpeten sitter ju i princip all el
  7. Tack för alla svar, får nog prova med annan antenn... När radion passar på kanal 16 står den på 'hi' så den verkar inte gå automatiskt till lågeffekt. Jag provade att anropa stockholm radio från slussen i södertälje, därifrån jag provade att skicka dsc också. AISen visar fartyg på 6nm håll. Antennen är 1 meter ca och sitter ca 1,20 upp så totalt runt 2,2m från vatten ttill topp. Borde rent rimligtvis räcka åtm inom hamnområdet, annars vete fan vad jag ska ha vhf till Går det att mäta motstånd i antennen och dra några slutsatser av det? Verkar råda delade meningar om det går... Annars blir det väl att köpa en ny antenn och testa med.
  8. Jepp, samma antenn men ingen splitter, antar att den är inbyggd i radion. Bara ett antennuttag... 12v har jag provat direkt på batteriet o även mätt upp så strömmatningen är ok. Hur mäter man antenn/kabel? Är en billig antenn som kom med färdigmonterad kabel..
  9. RIKTIGT så grön är jag inte jo mmsi är inlagt i radion och knappen intryckt Dsc anrop ser ut att gå iväg men det är ju svårt att kontrollera. Hörde lite trafik på kanal16 igår men inte mycket. Kan det vara antennfel, är kabeln känslig för störningar, tål den att lindas (några meter för lång..), hur kan man mäta upp antennen? Mvh Micke
  10. Hej, Har en ny lowrance link8 som jag inte riktigt får att lira. Jag har mmsi, abonnemang hos sthlmradio och den år inkopplad enl manual. Har en 1,2m antenn inkopplad. AISmottagaren funkar bra, fartyg i närheten dyker upp och varnas för. Men det går varken att få iväg dsc testanrop eller vanliga testanrop. Rätt ny på det här med radio så felsökntips mottages tacksamt... Mvh micke
  11. Funkis: helt klart, man behöver ju inte skapa fler situationer än nödvändigt att se korkad ut, det räker så bra som det är Nu när jag kollar på bilden igen så känns det som att de monterat vaggan åt fel håll... Måste undersöka det i morgon! Det skulle ju förklara en del.
  12. Tack för tipsen, ja det blir nog att bulta fast den... Kölrullarna skulle man kanske också öka på men dom låg på 600 spänn styck ink fästen, kändes rätt dyrt tycker jag.
  13. Hej! Jag köpte en rulle till och monterade strax framför själva vaggan men det hjälpte inte riktigt, så fort fenan på kölen passerat den så tynger aktern ner vaggan som reser sig och kölen fastnar... Så här ser vagnen ut bak..
  14. Hej, ny här... Jag har en Örnvik 490 CLX och en Respo Jake trailer med en vagga bak som i teorin ska underlätta sjösättning och upptagning. Det gör det säkert på de flesta båtar men på Örnviken har kölen en "fena" fram och sen är den plattare bakåt. Det innebär att när man lägger i båten och aktern går i vattnet så vinklar sig vaggan upp en aning och då fastnar fenan på första rullen på vaggan... Lösningen blir att man får backa ner kärran så långt i vattnet att det nästan går upp över stänkskärmarna för att båtens akter skall lätta och lyfta fenan över kankten på rullen. Alternativet är att man är två personer och gungar av båten från kärran men det är förbannat jobbigt tyvärr och helst vill jag ha kombinationen att fungera så att jag kan sjösätta och ta upp själv vilket just nu är svårt. Jag är medveten om att Respotrailers är budgetval gone extreme men för övrigt fungerar den väldigt bra men just detta är ett problem. Jag har funderat på att "låsa" fast vaggan så den inte kan röra sig samt/alternativt flytta den bakåt så den kommer längre ner i vattnet men det innebär ju en del moddande av släpet och det finns kanske någon som har ett bättre förslag än mina hallucinationer? Tack på förhand! mvh Micke
×
×
  • Skapa nytt...