Gå till innehåll
lördag 02 november 2024

Samfaran

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Samfaran

  • Placering
    Kadett
  1. Låter som att kamdrivningen har tackat för sig vilket resulterar i avslagna ventiler, sönderslagna kolvar och krokiga vevstakar. Har det tagit så bom stopp som du fick det att framstå som så skulle jag plocka bort topplock för att se hur cylindrarna mår. Men en början är ju att se om kamkedjan/remmen är hel. Är den inte hel så har du en motorrenovering framför dej.
  2. Min motor stannade senast jag var ute PGA just den anledningen så det är nog mycket möjligt.
  3. Har du inget kopplingsschema över båten eller förteckning över säkerhetsdosan så kan det bli problem och väldigt många arbetstimmar. Men för att lista ut vad säkringarna går till så är det till att slå på funktionen på strömbrytaren och rycka en säkring åt gången för att se vad som slocknar/slutar fungera på respektive säkring. Om du inte har ägt båten sen den var ny så finns även risken att någon kopplat oseriöst. Misstänker att du vill byta ut din säkringsdosa från gamla pillerformade "fordonssäkringar" till en med flatstiftsäkringar alternativt automatsäkringar?
  4. En nära släkting till mej har en sån biltemavagn. Funkar utmärkt att släpa runt en 4 meters plasteka på utan motor. Dom påstår ju att den ska klara 385 kg men de vette tusan om jag skulle våga köra med på den.
  5. Värmland? Då blev det enkelt. Fredins eller Hjertmans i karlstad kan du kolla med.
  6. Nu vet jag ju inte exakt vad det är för medel dom försöker sälja på dej men i grunden så behöver du sanitetsmedel och inget mer. Det löser fekalierna och neutraliserar diverse odörer även om det inte luktar blommor när det är dags för tömning.
  7. För rengöring av toastolen så fungerar WC-duck alldeles utmärkt. Eftersom att du inte har vattenlås på dasset så funkar inte aktiv gel speciellt bra. Bättre i så fall att köra med flytande wc-duck lite då och då.
  8. Du vill ha ett sanietsmedel som löser upp fekalier. Det är samma medel till alla septitankar oavsett om det är en husbil, husvagn eller båt och du bör använda dasspapper avsett för campingtoaletter. Vanligt papper löses inte upp tillfredsställande och du riskerar stopp i tömningsröret.
  9. Misstänker att 1% blandning är nåt knepigt miljöargument. Bra för sjön men kasst för motorn. Jag personligen skulle aldrig någonsin och inte efter det heller för den delen få för mej att köra med mindre än 2%. Dagens bensin är helt magiskt dålig på att smörja så 2% bör vara minimum rent tekniskt oavsett vad som står på motorn. Har sett ganska många skräckexempel på när tillverkare rekommenderar väldigt underliga bytesintervaller på oljor och annat knasigt.
  10. Misstänker att din fru inte delar intresse av att läsa på forum... http://www.flotecmarin.se/hydraulstyrning-t-4.html Där förklaras det utförligt om hydraulstyrning. Båten är ganska liten så i ditt fall så räcker det förmodligen med vajerstyrning.
  11. Har du en träförstärkt akterspegel? I så fall kan det vara bra att kontrollera skicket på den så att inte träet har tagit en ny form med svampliknande konsitens. Men ska du ändå bygga om akterspegeln så är det bara att förstärka. Att hänga på en 50kg tyngre motor kan du lätt jämföra med att placera en 90 kg tung person bak och den båten lär inte sjunka för det.
  12. Det är en batteriisolator som vid laddning fördelar strömmen från generatorn mellan batterierna. Kort beskrivet är att om du inte har den utan kör med batterierna parallellkopplade så kommer det sämsta batteriet dra ström från det bättre batteriet + att generatorn kommer att prioritera det dåliga batteriet. Isolatorn ser till att du kan ladda båda samtidigt utan att riskera att någon ström vandrar iväg på grund av felaktigt batteri. Detta innefattar att du har två helt separata kretsar där ena batteriet är kopplat till enbart motorn och det andra enbart till övriga förbrukare. Det är även bra att koppla med en batteriväljare så att man i nödfall kan koppla över batterierna vid behov utan att behöva flytta batterierna/polerna.
  13. Har motorn förgasare så kan det helt klart vara värt att riva ner och rengöra då dessa inte är något som fungerar felfritt i all evighet. Dom slits med åren och samlar på sig en massa smuts invändigt som behöver avlägsnas. Om inte detta görs så kommer den att ge din motor fel soppablandning och det visar sig ofta som just kass tomgång eller att den inte vill gå bra öht. Så dom mest tänkbara felen är då... -Tändstift (brukar av min erfarenhet mest resultera i att den inte vill gå på höga varv och tjuvstannar) -Smuts i förgasare (känner du någon som vet hur en moped funkar så kan han fixa det) -Behov av justering av förgasare (för att kompensera ålder samt att bränslets kvalitét har ändrats med åren)
×
×
  • Skapa nytt...