Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025

Jonascia

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jonascia

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för svar. Jag får börja ta tag i de möjliga orsakerna. Jag hittade denna tråd som faktiskt ger en bra insikt vad det också skulle kunna vara: http://www.maringuiden.se/forum/topic/63740-effektproblem-med-en-aq130-problem-med-en-cylinder/ Mycket stämmer med mina symptom. /Jonas
  2. Efter en tur med min båt i sommar varvade den inte ur ordentligt vid ett tillfälle. Det verkade dock lösa sig och den gick fint efter en stund. När jag kom fram till bryggan kollade jag oljelocket och det var gräddvitt i locket. Kollade oljenivån och kunde konstatera att mängden olja var mer än vid tidigare kontroll. Olja var dessutom gräddfärgad. Jag kunde då konstatera att vatten måste ha trängt in i oljan. Det behöver ju inte vara kopplat till att motorn inte varvade ur som den skulle utan det kan ju vara något annat. Jag har läst ett antal trådar på ämnet och det finns en del skrivet om detta och det finns också ett antal möjliga orsaker till att vatten tränger in i oljan. Det skulle kunna vara packningar i oljekylaren, tätningar i sjövattenpumpen, topplockspackningen mm. Var borde man börja och felsöka? Oljan behöver ju bytas omedelbart. Skulle ett kompressionstest kunna vara en första åtgärd efter oljebyte? Skulle det ge något? Tacksam för tips och råd. /Jonas
×
×
  • Skapa nytt...