johannyman85
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm johannyman85
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Uppsala
-
Interests
Enduro, fiske, skoter & sjön i allmänhet.
-
Hej, skriver för en väns räkning angående ett förmodat funktionsfel. Det är så att hans trim tiltmotor låter lite knepigt. För att beskriva det så tydligt som möjligt så tickar det ett ljud typ 1ggr varvtalet på tiltmotorn, men den lyfter och sänker motorn klanderfritt utan några störningar. DOCK så är tickljudet som stör. Låter som det kommer från Motor/pump och det är inget relä som spökar! Kan det vara så enkelt som att oljenivån är låg? Tacksam för tips och input. Ljudet har kommit den senaste säsongen och visst, det kan vara lite kladdigt kring kolvstången.
-
Hej, jag tänkte försöka samla på mig lite erfarenheter/tips kring detta med proppar. Jag har idag en Evinrude 90HK Ficht som sitter på en RYDS 515. Proppen är en 14/17 3blad Alu. Motorspec: WOT-Range 5-6000 rpm enligt listor på nätet. 5500-6000 enligt originalboken. Maxeffekt: 90hk/5500rpm Båtspec: Vikt 500kg, motor 150kg totvikt exkl bränsle och förare 650kg. Hastigheten är mätt med GPS. Tomgång: 4kts Marchfart: 21-22kts ca 3100rpm Wot: 36kts ca 5100rpm (detta enligt varvmätaren) och jag misstänker att den felar en aning då den landar på 5500rpm vid varvstopp som borde vara 6000rpm. Så säg 3500/5500 om min teori stämmer. Den går upp i plan på nolltid så det är hur lugnt som helst, men om ja skulle vilja ha lite mer toppfart hur skulle ni göra då med vad av propp. Tack på förhand.
-
Hej, ja tankar ur nya plastdunkar. Kan ej lyfta ur tanken då det är en fast 55l. Den skall vara rengjord. Har gjort rent grovfiltret i röret som går ner i tanken, det var fullt med skit men det gjorde ingen skillnad. har kollat det flera ggr. Som sagt kopplade jag förbi förfiltret utifall det var dåligt med tanke på vad jag hittade i röret ,men ingen skillnad. Har prövat med annan tank på 15l samt nya soppaslangar och blåsa men ingen skillnad. Så ja utesluter näst intill allt före motorn. Vad gäller 5100rpm så har jag läst lite efter att jag fick fram min prop. Kollade proppen idag och det var en 14/17 och på en E-tec 90 så landar RPM på ca 4900-5000 så mitt rpm är inte allt för dåligt. Dock är WOT på 5500-6000 enligt boken. Propellen är lite småful på ena bladet och det kanske bidrar till ett något lägre RPM. Den skulle behöva blästras och lackas om. Men det är fortfarande inte avgörande för gången. har hört att man pratar om "seafoam", kanske vore något om det vore igensotat i motorn?
-
Hej, hade en tråd tidigare men ska försöka förtydliga lite mer samt berätta lite om gången. Har som sagt en Ficht motor och är lite fundersam över problemet som uppstått. Motorn vill ibland inte gå på fullgas, måste pumpa på blåsan för att det skall hända något och ibland så kan den gå prickfritt hela dagen. Normalt sett har problemet varit att första minuterna från start så får man hjälppumpa för att få upp den över 2500rpm, sedan går den kanon. Igår så gick den kanon från start för att sista minutrarna gå som ris över 3500rpm tills man pumpat på blåsan. Startar direkt och är stabil under 2500rpm. Jag har bytt alla slangar utanför motorn till 10mm, köpt ny blåsa (hjertmans) och provat med en annan tank. Problemet kvarstår. Kopplat förbi förfiltret inkl vattenavskiljare, problemet kvarstår. Nya membran i vropump, alla filter & stift. (stift rättvända). Det roliga är att den alltid går bra efter ett par minuter, men igår gick den bra direkt. maxvarvet är 5100rpm, vet inte vad jag har för propp men motorn sitter på en GTX 515 och båten gör ca 36-37knop med 2pers. Enligt Boken så skall motorn ha ett maxvarv på 5500-6000rpm. Hur mycket påverkar propellervalet? Har tankat totalt 100l med denna soppa så "ny bensin" är det. Blåsan blir mjuk och sugtrycket känns helt klart för lågt. Misstänker tjuvluft eller har ni några ideer? Tack på förhand. MVH J
-
Hej, jo fast pumpen är nyrenoverad så den borde vara ok. Hittade idag en fet plugg i röret som går ner i tanken, sedan så gick båten kanon en kvart med något lågt varvtal 4800rpm som Max! Och efter ett tag så blev det som vanligt igen, men ja är ganska säker på att det är förfiltret som är pluggat då blåsan tappar kraften och den går bättre om man pumpar på blåsan! Ska koppla förbi förfiltret i morgon. Även det är nytt men tanke på hur det såg ut i tankfiltret så kan det vara skrot, annars så byter ja tank...
-
Hej, nu ska ni få något att fundera på.. Har en Ficht 90hk sedan 2 dagar tillbaka som var på service för 1 år sedan, har inte gått i sjön sedan dess, la i båten i går för att köra men efter någon minut på tomgång så dog den, men startade direkt när jag vred om nyckeln igen.' Var ut idag och bytte soppa i tanken samt klämde i en flaska spridarrengöring men båten vägrar gå på mer än 20% gas, då dör den och om jag inte är snabb nog med reglaget mot nolläget så kommer motorn att stanna. Varvettalet pendlar ganska mycket.... Soppafiltret skall tydligen vara nytt men båten hade som sagt inte gått på 1år. Slangar och blåsa är bytta men jag funderar på om det är underdimentsionerat då felet känns som ett uppenbart "soppabrist" problem eller vad tror ni? Båten servades med bl.a stift (monterade rätt) membran i soppapump bytt, och diverse servuicepunkter gjordes. /J