Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

graninge67

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om graninge67

  • Placering
    Kadett
  1. Efter att ha mätt upp spolarna på tändplattan efter värden som jag hittade på nätet så uteslöt vi den som felkälla. Senare så hittade jag till slut en begagnad CDI-box på nätet (2500 kr+frakt). Monterade den idag och var sen ut och provkörde. Motorn funkar numera som ny Tack för alla som på forumet bidragit med sin kunskap!!
  2. Sommaren här igen och tyvärr har man inte tagit tag i detta problem under vintern som tänkt Jag har under vintern försökt med två firmor för att få något svar på hur det egentligen står till med laddspolen och de övriga komponenterna på plattan. Tyvärr ingen lycka då ingen verkar veta hur man ska mäta för att se om de detaljerna är felande. Naturligtvis kan man åka med den till Yamahacenter på orten, men de räknar med minst 1000-1500 kr för felsök! Komponenten kostar visst ny drygt 2500 kr. Jag har även tittat runt på nätet då jag tänkt beställa en CDI-box från USA, mycket pengar då man inte kan utesluta laddspolen, runt 560 dollar plus övriga avgifter! Finns det någon som kan hjälpa mig med att få fram de värden (Ohm?)som det ska vara på laddspolen, så att man kan ha ett värde som någon firma kan mäta mot? Jag har försökt söka dessa på nätet men utan framgång. Finns det liknande värden för de övriga komponenterna också (Pick-up plus en annan spole..)? Har någon ett uppslag på vart jag kan hitta en CDI-box till bäst pris? Jag har sökt på de adresser som nämns i mejlen ovan men tar gärna emot fler. Tacksam för hjälp!
  3. Hej! Tack för all hjälp så här långt, vill inte ens tänka på hur mycket verkstaden tagit för att konstatera dessa möjliga felkällor . Snart väntar jobbet igen, ska ändå prova det mätmetod som "guestsson", vid nästa tillfälle i stugan. Därefter får jag hoppas att jag finner rätt delar via "guestssons" förslag. Mer mekning med motorn under hösten Än en gång TACK, återkommer... Hälsningar Tobbe.
  4. Tillbaka från stugan igen! OK,sökandet fortsätter, känns i alla fall bra att ni hjälpt mig komma nära en läsning, tack En laddspole ville min lokala firma ha ca 2300 kronor för, så jag kommer inte att byta den på chans! Är det möjligt att byta komponenter i en laddspole för att komma åt detta problem, eller är allt hermetiskt förslutet? Har någon i forumet några idéer var man kan köpa laddspole/cdi-box billigare, när jag väl kommit fram till det exakta svaret? Finns det listor på vilka årsmodeller som har samma komponenter, jag såg en motor som såldes i delar på annons? Om nu begagnat är ett alternativ? Tack för all hjälp, återkommer med lösning på gåtan, när jag funnit det Hälsningar Tobbe.
  5. Hej igen! Kontrollerade med tändningslampan vid alla cylindrar igen, tittade rakt in i lampan och tyckte mig se en förändring i blinkningarna precis då motorn börjar gå konstigt. Jag kontrollerade då spänningen mellan "blå" och "brun". Multimetern visar vid "normal" gång på motorn ett värde på 46. När motorn börjar spöka och gå ojämnt så faller mycket riktigt spänningen till ca 26 (skalan "500" inställd på mätaren, osäker om det var något kommatecken inblandat?). Mätaren reagerar precis som "guestsson" beskriver i sitt förra inlägg!!Imponerande! Innebär detta att det troligen är laddspolen som är felande och inte CDI-boxen? Om det är er slutsats, behöver jag då bara lyfta på svänghjulet och byta den? Ska ringa och kolla vad en sån kan kosta, hoppas det är värt att kosta på en äldre motor detta. Tack igen, hälsningar Tobbe.
  6. Ok, jag ska kontrollera att alla cylindrarna missar tändning nästa gång jag har möjlighet. Om det verkar vara så då går jag vidare med kontrollerna som beskrivs av "guestsson". Tack så länge, återkommer om det dyker upp fler frågor efter testet Hälsningar Tobbe.
  7. Hej igen! El/elektronik har alltid varit ett mysterium för mig tyvärr . Jag har lossat de bultar som är jordpunkter och försökt gnugga anslutningarna där, tror att det är ok, då ingen ärga/beläggningar syns. Är det jag ska mäta vid laddspole och triggspole/pulsspole bara att det finns spänning eller är det ett specifikt värde som jag ska kontrollera? Antar att motorn ska gå när jag kontrollerar detta och att jag då inte behöver demontera svänghjulet för att komma åt kontakterna ? Ursäkta min okunskap, jag är ute på djupt vatten nu... Hälsningar Tobbe.
  8. OK! Ska ordna en digital också. Är det enklare kontroller jag måste göra eller avancerade? Är det möjligt att ordna en beskrivning på vad jag måste göra vid tillfälle? Hälsningar Tobbe
  9. OK, så kan det förstås vara! Jag kollade alla cylindrarna på samma sätt och tyckte då att lampan betedde sig likadant vid alla prov. Naturligtvis ska jag kolla detta närmare nästa gång jag åker till stugan . Stator och triggspolar är hebreiska för mig Måste jag ha en avdragare för svänghjulet för att kolla dessa, eller går det ändå?? Multimeter har jag en gammal, med analog mätare...Funkar en sån eller bör jag uppdatera mig till 2000-talets modeller?! Hälsningar Tobbe.
  10. Hej! Börjar bli en lång tråd detta, tack igen! Den slang som jag lossade vid förgasaren slutar att leverera soppa när jag släpper chokeknappen, så då borde det vara ok. Motorn lägger inte av om den får gå på tomgång och jag inte pressar den med att försöka gasa. Den surrar annars på, tyvärr hjälper det inte mig om jag ska ut och åka . Finns det någon funktion i forumet där man kan skicka ett mejl till en medlem/ar specifikt? Min kära dotter säger då att man via "molnet" kan dela större filer. Skulle vara intressant att höra vad ni säger efter att sett/hört hur motorn beter sig. Jäkligt svårt att förklara och tolka för en vardagsmekaniker som mig. Angående tändningslamptestet som jag gjorde så tittade jag mycket riktigt inte rakt in i lampan. Det var dock en av få molnigare dagar så jag tyckte ändå mig se blinkningarna hyfsat, tolka dem är en helt annan sak . Jag är inte längre i stugan där båten ligger, men ska kolla igen så fort som möjligt. "Problemet" är att motorn inte "lägger av" utan fortsätter att tuffa på, och jag tycker att lampan blinkar hela tiden. Däremot blir ju blinkningarna oregelbundna när motorn går ojämnt, känns logiskt ändå?? Hur göra, ska jag pressa motorn så att den stannar och samtidigt titta på lampan? Hälsningar Tobbe.
  11. Hej! Bilden på elschemat är det som finns i instruktionsboken, överskriften är "40 HEO" så jag antog att det var rätt. Kan omöjligen säga hur det ligger till då jag inte kan läsa och tyda ett elschema hur gärna jag än skulle vilja. På min motor så styrs choken via reglaget när man håller upp brytaren. På den bild som visar sidan av motorn med oljetanken så sitter det på den nedersta förgasaren något som jag uppfattar som en soleonid plus lite andra "grejor". Man känner att "soleoniden" aktiveras när chokeknappen hålls upp. Obs, bilderna är tagna inifrån båten!? Några chokespjäll finns som sagt inte synliga, utan det som jag tolkar som soleoniden verkar öppna en ventil som skickar soppa till förgasarna. Jag tog lös en slang som går från nedersta förgasaren (Choke?)till den översta idag, där sprutar det ut bensin när jag håller upp knappen till choken. Är det då inte chokesoleoniden/primern som sitter där? (babords sida). Därifrån den slangen går så finns även möjlighet att manuellt choka via en liten vipparm. Möjligen så har jag totalt missförstått totalt, men finns det någon fler ventil som kan orsaka fet blandning till motorn?? Och om ventilen som "jarb" nämner är en annan än den som jag pratar om på babords sida av motorn vart sitter den då? Finns någon fler med kunskaper kring detta? Hälsningar Tobbe.
  12. Hej igen! Tack för svaren , igen. Jag har filmat hur motorn beter sig flertalet gånger, tyvärr så finns ju ingen möjlighet att delge er på forumet detta då filerna blir för stora. Vad skulle kunna göra att jag tappar spänningen till den primerventil som du nämner "jarbs"? Som jag sagt förut så gick motorn som den skulle när jag ställde den i förvaring. Jag har därför inte tänkt att det kan vara något som påverkar, men under svänghjulet (som jag aldrig tagit av)kommer det fram en kabel (gul/röd) som inte är ansluten till någon hane. Se bifogad bild. Kan den ha något med detta att göra? Jag plockade fram den gamla instruktionsboken och hittade ett elschema där. Jag bifogar det plus en sida med förklaringar, hoppas ni kan läsa ut något av det. Nämns inget om en gul/röd kabel dock... Finns det något jag kan göra för att testa den teorin som "jarbs" har? Tänkte om det går att koppla bort funktionen kring primerventilen eller något . Vart sitter den här primern/primerventilen, är det alltså vid förgasarna? Går den att se på någon av de bilder som jag lagt in tidigare?? Förstår att ni har annat att göra än detta men uppskattar allt ni alla bidragit med hittills Hälsningar Tobbe.
  13. Hej! Även om jag inte förstår exakt hur jag ska läsa skylten, (vet inte var ni menar att bokstaven "F" sitter)så litar jag på er att motorn är en årsmodell-89. Känns skönt att de inte sålde en två år gammal motor, även om det var 25 år sedan. Som ni säger så löser ju detta tyvärr inte mitt problem med motorn. Idag var jag på Biltema och köpte en tändinställningslampa samt en annan grej som man kopplar mellan tändhatt och tändstift. En lampa blinkar om stiftet får ström (39 kronor), se bifogad bild. Jag började med att lossa den vita kabeln, därefter den rosa (se bifogad bild). Jag lossade dem en och en och prövade, hoppas att det var rätt utförande?! Motorn betedde sig på samma vis som förut. Plockade sedan fram tändinställningslampan och testade vid varje cylinder. Så fort jag drog igång motorn så startade jag lampan och tittade mot tändinställningspunkten ända till dess den börjar gå ojämnt. Hör och häpna men lampan blinkar hela tiden på alla cylindrar!! Innebär detta att CDI-boxen är hel alltså? Jag tolkade det som om tändning fanns då även den andra manicken blinkade så fint vid varje stift. Jag lutade ju då över till att det var ett bränslefel. Tänkte att jag även måste prova den teorin, så ut på sjön med en sprayflaska fylld med bensin!! Nu jävlar, tänkte jag!! Startar motorn med planen att skicka bensin rätt in i förgasarna när den börjar tveka. Då trodde jag att motorn skulle dra igång, men tyvärr, ingen respons. Den ville inte varva ut alls, tyckte nästan att den dog istället när jag sprayade. Prövade att spraya vid lite olika tillfällen i motorgången, men den hämtade sig aldrig. Prövade även att byta till en annan tank för att döda en idé som min far haft, ingen skillnad. Tillbaka till läge 1 igen, jävligt konfunderad alltså! Hoppas på ett svar från Er, nu lägger jag ner för ikväll :-( Hälsningar Tobbe.
  14. Hej! Maken till engagerade medlemmar har jag inte sett!! Det är i alla fall lördag, tack! Jag ska alltså koppla tändinställningslampan mot batteriets plus och minuspol samt testa mot varje cylinders tändkabel, hoppas att jag fattat rätt. Ska under morgondagen även testa det som "guestesson" nämner med ledningarna till CDI-boxen. Hoppas på någon bra reaktion från motorn, annars får man väl hoppas på att man kan konstatera eller utesluta något av de felkällor som forumet nämner. Tack så länge, återkommer så fort jag testat era idéer. Hälsningar Tobbe.
  15. Jag har rengjort förgasarna så noggrant som jag bara kan. Har lossat alla munstycken och blåst rent dem med tryckluft. Ser lätt igenom alla hål i alla munstycken. Dessutom så har jag tagit koppartråd och kollat så att alla kanaler är öppna, personligen så tror jag inte att problemet ligger i förgasarna alla fall. Jag tror att jag hittade tråden från förra sommaren gällande en annan Yamaha 40, liknar mitt i delar... Ska ordna fram en tändinställningslampa, ska på Biltema imorgon En fråga bara, hur kopplar jag in en sån mot tändningen på en båtmotor?Har bara använt en sådan på bilar förut. En kabel ska ju på tändkablarna förstås, men den andra klämman, kopplas den mot CDI-boxen? Vilken kabel i så fall? Om det skulle visa sig att motorn tappar tändningen, hur ser jag det på tändinställningslampan, ser jag inga siffror eller vad händer? Vart får jag tag på en CDI-box om det skulle visa sig vara problemet, finns det att köpa begagnade eller är det Yamahaförsäljare som gäller, kostnad? Tack alla engagerade människor Hälsningar Torbjörn
×
×
  • Skapa nytt...