

Bredare
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bredare
-
Placering
Kadett
Profile Information
-
Plats
Kungsbacka
-
Interests
Fiske
-
Tips för test av termostater (om de fungerar på samma vis som i bilmotorer ). Ta en mycket tunn ståltråd. Öppna termostaten lite manuellt och nyp fast tråden i öppningen. Häng termostaten i kastrullen med hjälp av tråden (exempelvis i en köksslev som läggs tvärs över kastrullen). Nu är det bara att värma vattnet och ha en termometer nära fjädern på termostaten (inte mot botten på kastrullen då det kan visa lite fel temperatur), när termostaten släpper ståltråden och själv trillar ner i kastrullen så har den börjat öppna sig
-
Ingen som känner igen detta eller har tips?
-
Det låter ju simpelt. Vad bra, grubblade nämligen över var jag skulle installera varvräknaren då det är brist på utrymme. Blir att köpa en multimeter med frekvens istället Tack ännu en gång!
-
Är ju som sagt inte kunnig på utombordare, hade ju hoppats på att någon med mekvana skulle kommenterat idag och kommit med något bra tips till dig. Har du ingen bekant att ta hjälp av så är det ju kanske inte fel att lämna in motorn för en service och översyn.
-
Tack igen jarb. Känns som att jag fått grepp om teorin. Ska bli spännande att se vilka varvtal jag faktiskt har. Hoppas inte att du missförstod mig, menade inte på något vis att ifrågasätta din kunskap eller kännedom, undrade egentligen bara hur jag själv kontrollerar antalet poler om jag t.ex. ska råda någon kamrat med varvräknare någon gång. Men ska söka lite på google själv Det blev en http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=14659. Tack ännu en gång och lycka till Rolle
-
Kan tillägga att jag sätt flera biltransporter med kärror och båtar på i år och ingen har sett vinglig eller otrevlig ut enligt mig. Allt hänger på föraren
-
Jag är inte haj alls på utombordare, är en riktig landkrabba. Men motorer har man lekt lite med. Kan bero på mycket, tung båt, felaktig tändinställning, dålig tändspole, dålig bränslepump (beroende på vad din motor har ). Hur är det, har du accelerationsspjäll? Kan dessa fastnat? Skit i flottörhuset?
-
Det kan inte vara så dumt att båten tagit in lite vatten och blivit för tung? Ingen dyvika som läcker eller så? Om du lägger i backen och gasar upp, märker du att du når högre varv då eller stannar den upp på samma varv?
-
Var med om för många år sedan att min gamla moped betedde sig på samma vis. I det fallet var det sot som fastnat i toppen och som vid körning blev varmt och glödde såpass att motorn fortsatte att gå utan tändning och rusade upp så fort man inte belastade den. Fallet är säkert inte så här, men det finns eller fanns i alla fall tvåtaktare som kynde gå med avstängd nyckel. Min lösning var att riva toppen och göra rent, därefter justerades blandningen för att få mindre sotrester
-
Har du kollat att full gas på reglaget faktiskt motsvarar full gas på motorn? Att inte länkage eller vajer kärvar? Hur låter den när du belastar den max, pendlar varvtalet eller lägger den sig på ett jämnt varvtal?
-
Tack för snabbt och utförligt svar. Okunnig som man är så skapas ett lite frågor. WOT-range har jag sökt upp och förstår innebörden. Dock undrar jag om jag kan tolka det som att motorn är effektivast vid de varvtalen? Alltså, kommer båten att förbruka minst mängd bränsle / sträcka om jag ser till att hålla jämna gas någonstans mellan 5200 och 5500 rpm? Jag är alltså ute efter att finna en så optimal marschfart som möjligt då det är tänkt att åka långt för fiske och vill givetvis göra detta effektivast möjligt. Går det att kontrollmäta att grön verkligen är signal? Eller var på motorn ska den gröna gå till? Hur kollar man antal poler/pulser (mest så att man kan kolla själv vid tillfälle på annan motor eller i alla fall förstå vad det handlar om)? Förstår det som att det har med generatorn att göra? Kan man kontrollera det själv eller står det i specen om motorn? Tack igen, ursäkta Rolle att jag låna lite av tråden. Hoppas att det löser sig för dig med varvräknaren. Märklig prissättning av Yamaha
-
Ursäkta att jag flikar in, men om det är ok för trådskaparen och jarb så tar jag gärna del av jarbs och alla andras kännedom om varvräknare. Jag har sökt på google, både på svenska och engelska men tyvärr inte funnit något bra resultat. Har själv en Yamaha 85C från 1995 på min båt där det inte finns någon varvräknare installerad. Har en separat tiltmätare. Vill gärna ha en varvräknare för att få mer kontroll på motorn. Kan jag installera en universal eller måste jag ha en anpassad osv. Finns det någon där jag kan ha varv och tilt i ett typ som trådskaparens? Var kan man finna information om min motors lämpliga varvtal osv. Att köpa manual för dyra pengar känns tråkigt. Hoppas på er kunskap nu
-
Nu kan inte jag reglerna om last och böter med släpvagn då jag upplever de som snurriga samt att de ändras regelbundet. Detta är alltså mina tankar (ej lagen) om saken och vad jag vill minnas gäller, men som på alla forum så vet alla väldigt mycket och tyvärr skiljer sig informationen ofta. Vill inte på något vis uppmuntra hemkörning av ekipaget olagligt då jag anser att det är bättre att be någon bekant med behörigheten att hjälpa dig ur flera synpunkter, men framför allt vid olycka (behöver inte vara ditt fel, kan vara någon som får sladd och krockar i dig!), vad gäller? Försäkringar, böter, personskador, vad händer? Blir du personligt ansvarig osv? Minns jag rätt så är det överlast om du har behörighet för kombinationen samt att bilen är godkänd för den men du har lastat för tungt, t.ex. i ditt fall så kan du ha en biltransport med totalvikten av 1400 kg eller lägre, där du lastar lite tyngre. Minns jag rätt blir det bara böter då om inte överlasten är löjligt stor. Har du däremot en kombination som du ej har körkort för vill jag minnas att det är olovlig körning. Minns inte om det är bara böter eller värre, men det är allvarligare än överlass. I ditt fall så blir det alltså olovlig körning om du har en biltransport med totalvikt av t.ex. 1401 kg eller högre. Beträffande det obromsade släpet så är ju din bil enbart godkänd för 680 kg. Vad som gäller i fallet med 1100 kg båt + trailer vet jag inte, men hade jag varit polis och någon hade lastat nästan dubbelt så mycket på kroken som den är godkänd för så hade jag inte accepterat någon ursäkt. Återigen så handlar det om andras och din säkerhet, även om du framför ekipaget på ett lugnt och säkert vis kan det alltid ske något oförutsett som du kan behöva bromsa för (exempelvis ett barn som springer ut på vägen). Nu ska jag vara lite extrem, men ibland kan det behövas för att påminna folk om vilka risker man tar bara för att spara några kronor. Beträffande det obromsade ekipaget: Tror du att du kan sova gott vetandes att om du hade följt lagen så hade din bromssträcka varit avsevärt kortare och barnet hade klarat sig istället för att hamna under bilen? Låter det extremt? Må så vara, men poängen viktig. Det kan som sagt ske saker utanför din kontroll som du kan behöva stanna eller väja inför (t.ex. olycka i motsatt körriktning där fordon kommer över på din sida). Bara för att andra gör olovliga saker och det går bra så rättfärdigar det inte ett sådant beteende. Sådär, fick jag skrivit av mig lite Ursäkta det långa och tjatiga inlägget, är som sagt mina tankar och funderingar om hur folk allt för ofta ser på just körning med släpvagn. Beträffande det jag skrev om överlast och olovlig körning så är det säkert redan ändrat igen, men vill minnas att det var lagen för några år sedan och att det är värt att beakta. Lycka till med båten nu
-
Sådär, då har jag löst det själv. Var inte mycket respons här Felet visade sig vara flottören på givaren som det hade gått hål på och den var bensinfylld. Efter en dissekering av gammal bensintank på gården löstes annan flottör och mätaren fungerar fint igen. Lite pul och special, men så ska det väl vara ibland. Hade fortfarande varit kul att få respons på biltemas givare, då en 20 år gammal givare kan ge sig när som helst.
-
Hejsan. Är helt ny på forumet och har precis köpt min första enligt mig seriösa styrpulpet, en Uttern 5502 från 1995. Kanonbåt får jag nog lite partiskt säga Gillar planlösningen i båten, de höga friborden, utrymmena, ja den tilltalar mig helt enkelt. På båten sitter en hederlig gammal 2T Yamaha 85 hk från 1995. Hoppas på att kunna få mycket hjälp här då detta med dyrare båt är nytt för mig Likaså hoppas jag att jag kan hjälpa till och bidra i takt med att jag lär mig. Nu till saken, då jag köpte båten fungerade tankmätaren, men olyckligt nog så lade den av på den tredje turen med båten (typiskt ). Det jag gjorde var att tanka helt fullt så bensinen i princip låg jäms med tanklocket, så min teori var att givaren på något vis hängt sig där alternativt inte var anpassad riktigt och skulle komma igång senare. Så var inte fallet. Har lossat givarkabeln till mätaren och jordkabeln till tankgivaren och mäter över denna 248 ohm oavsett om tanken är full eller halvfull. Gungar jag på båten så gungar värdet mellan 245 och 249 ohm. Om jag förstår rätt så har jag mätt korrekt, eller? Antar tyvärr att det är givaren som är problemet då? Jag misstänker att jag får lossa och lyfta av hela pulpeten för att komma åt givaren, kan det vara så dumt? På själva mätaren testade jag att jorda givaranslutningen och mätaren for då upp i topp. Tolkar detta som att det är amerikansk standard då? "On the American version gauge (240 . 30 ohms), stay at Empty. Ground the black wire (at the gauge end), and the needle will go to Full." Tolkar det som att ju mindre motstånd desto mer visar mätaren, vilket då inte alls stämmer med mina mätvärden över givaren. Om det är givare som ska bytas, så såg jag att biltema säljer universalgivare samt mätare till dessa. Är det någon som har erfarenhet av biltemas givare (erfarenhet, alltså inte hört via en kompis kompis gammelfarmors grannes talande hunds matte ) samt mätare? http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-258010/ http://biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Matinstrument-for-batbruk-258021/ Tack på förhand. MvH Martin