Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

Fenderbender79

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Fenderbender79

  • Placering
    Landkrabba
  1. Om du bara kört 5-6 gånger efter service hade jag börjat med att ringa verkstaden som utförde den. Var lite ledsen och vänligt oförstående till varför motorn gått sämre och sämre efter service, klämmer dom inte in dig vid första bästa tillfälle lär du åtminstone kunna få ett fackmannamässigt utlåtande som tar dig närmare en lösning. Även om du inte har förgasare måste det ju finnas nåt sätt att justera bränsletillförseln, är det på samma tekniska nivå som förgasare hade jag som seriös verkstad fixat det åt dig åt dig utan kostnad hellre än att riskera förlora dig som kund för att någon av gubbarna haft lite bråttom när de justerat. Har det inte med nån inställning att göra får du säkert top 3 orsakerna till att den suger för mycket soppa och halva lösningen är att veta vad problemet är. Annars känns ju det där med returtryck som ett hett tips.
  2. Blev nyfiken och googlade lite, du har inga förgasare. Tror ändå att det i grunden är samma problem, du får in för mycket soppa i cylindrarna. När bränslet inte förbränns luktar och ryker det. Eftersom du får för mycket bränsle får du inte tillräckligt med syre, därför går den ojämnt, har lägre effekt och svarar sent på gas. Att det tar tid att få upp farten kan vara att du helt enkelt dränker motorn om du ger för mycket gas för snabbt. Spekulerar som sagt men tycker det känns som en logisk och rimlig förklaring.
  3. Har inte koll på inombordare och lite koll på motorer i allmänhet, men symptomen du beskriver är i princip identiska med de jag nyligen haft på min utombordare. Orsaken var osynkade och felinställda förgasare, alla 3 cylindrar fick för mycket bensin. Som föregående talare sa, kolla tändstiften. Jag hade nya stift och första turen gick bra, andra gick hyfsat men började låta burkigt mot slutet, svarade 1-3 sekunder efter gaspådrag, gick trögt och det gick väldigt mycket soppa. Inför tredje turen startade den inte alls, tändstiften såg ut som om jag tuggat träkol och sen spottat på dom.
  4. Har en tilltufsad propeller och funderar på att byta istället för att laga. Båten är en Crescent 495 som generellt bör ha en totalvikt på 600-650 kg, sällan upp till men aldrig över 850 kg. Tidigare ägare har använt båten till vattensport vilket troligen är förklaringen till att motorn är något överdimensionerad. Har inte plockat av propellern ännu så vet varken stigning eller diameter men sett rekommendationer på 13 med en stigning på mellan 15-21. Rekommenderat varvtal ska tydligen vara mellan 4700-5500. Båten både accelererar kraftigt och går som ett skott, kör i princip aldrig på fullgas eftersom det snabbt ger mig dödsångest. Funderar på propeller med 4 blad, dia 12,5-13 och stigning på 17-19(lutar åt 19). Med mycket begränsade kunskap om propellrar och båtmotorer till trots, har jag en känsla av att det kanske normalt är lite i överkant. Men i och med att första försäkringsbolaget inte försäkrade båten med en motor starkare än 65 hk tänker jag att det nog ska vara en överdimensionerad propeller eftersom motorn är det gentemot båtmodellen. Är inte så bekymrad över att tappa några knop, mer intresserad av kontroll och bränsleekonomi. Någon som har koll på det här och kan ge tips? Aluminium är det som gäller, hade jag haft nåt hårdare hade mer vart trasigt än bara propellern.
×
×
  • Skapa nytt...