Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

Yxlandlinus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yxlandlinus

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

756 profilvisningar
  1. Vet inte om det kan vara topplocksPakningen som har gett upp, när man hade moped så gick topplocksPakningen en gång och då betedde den sig konstigt... Vet inte hur det ser ut på din motor men bensinpumpen har membran i sig dom pumpar med hjälp av komperesionen och om dom torkar så kommer dom inte pumpa tillräckligt med bensin men det tror jag inte att det är men rätt enkelt att kolla
  2. Har du rengjort förgasaren någon gång annars kan det vara en bra start:P det tar inte långt tid men kan lösa många problem. Eller en inställning av förgasaren.
  3. Hej! Tänkte kolla hur ni har monterat eventuella strålkastare på båten och vad för sort. Kan tilllägga att jag har ett extraljus från jula monterat i fören och det lyser bra men eftersom att den lyser upp lite av båten så bländas man. Har ni testat led strålkastare på båt?
  4. Tänkte bara kolla vad alla har för utrustning på båten, alltifrån spöhållare till strålkastare. Så kan man få lite idéer till nya prylar till båten Bara att skriva om man har nån rolig idé!
  5. beroende på hur den har skurit kanske det räcker med att ``hona`` cylindrarna samt byta kolvringarna. Det är billigt och inte särskilt svårt heller. typ denna kan du köpa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Honingsverktyg-192275/ ,bara som ett förslag.
  6. oj, trodde inte att nån skulle svara... Jag anser att det som du har gjort verkar vara smart Bjaerven. Det där med att dom kommer att ruttna kan jag dock inte hålla med om, om man som ett exempel kollar på bryggan så är den byggd av stockar och den är byggd för 50 åt sen så dom lär inte ruttna i första taget tror jag, fast det kanske var träd av bra kvalité vi fick tag på. Och visst rör det sig nere vid strandkanten när isarna går... har varit med om att flytbryggan har dragits med av isen även fast den var uppdragen på land och fastbunden. Uffe_sthlm, jag har funderat mycket på din variant men jag tycker att det verkar vara lite dyrt. Jag ska ut nu i helgen och bygga och fixa med båten så då kan jag fota lite om det skulle önskas.
  7. Jag har planer på att bygga en redig ramp för att kunna ta upp båten på enklaste sätt. Båten är ifråga en buster s från 2001. Man kan inte använda bil då det inte finns bilväg på ön utan man fraktar allt i båt. båten ska komma minst 2 meter ifrån vattnet och helst ska motorn kunna hissas ner. min plan var att bygga en slip av såna här http://www.clasohlson.com/se/B%C3%A5tst%C3%B6d/30-9301 Och köpa kanske 3-4 stycken, min plan är att montera dom på två mindre träd som man gröper lite i. Har ni några andra smarta lösningar?/ Linus
  8. Då båten är från Finland och motorn från belgien så fick hon heta Finskchoklad .
  9. Mariner / Mercury 30 EFI överhettas. Hej! Första inlägget här på maringuiden... Hehe.. Häromdan när jag var ute och körde så skulle jag byta plats så började ett alarm tjuta.... Överhettning!! Jag stannade motorn och kontrolerade om den fick kylarvatten och det fick den, så jag kollade oljenivån och den var bra. Så jag brummade vidare hemåt med ett öga på tempen. Dem höll cirka 67-70 vilket jag inte tycker är något konstigt. Väl hemma börjar felsökningen. Kollade impellern och den var fin (endast 12 timmar). Sen tog jag en vattenslang och tryckte in vatten där impellern ska trycka in vatten och då sprutade det vatten ur skvallerstrålen. Sen monterade jag ihop allt igen och provkörde. Tempen steg till cirka 67-73 beroende på varvtal. Dagen därpå så tog jag bort kåpan där termostat och temperaturgivare sitter. Där bakom ska det flöda vatten och när jag tryckte in vatten i alla möjliga hål rann det undan. När jag tryckte in vatten i hålet där termostaten ska sitta spruta det ut ur skvallerstrålen samt ur propellern(snarare rann där). Idag när jag testkörde var jag glad då tempen endast steg till 70 beroende på belastning. tjohoo!! Men sen skulle jag ut ur en vik och tempen steg snabbare än nånsin till 80! Ner på tomgång snabbt för att inte förlora kylningen helt. Den sjönk då till 65 och då åkte jag hemåt för att felsöka ytligare en gång... Hitta inget fel då heller... Testade ändå att köra lite och då visade den 67. Skulle sen till en brygga kanske 1km bort och tempen steg som f*****n!!! Tempen steg till 92!!! Då började jag tänka efter om det kunde vara så att termostaten öppnade men inte tillräckligt. Så jag tog bort den och då tog det ett bra tag innan den blev varm men det var förväntat. Men sen hamnade tempen på ca 64 vilket jag tyckte var bra. Men nu skulle jag ut på en kvällstur och tempen gick upp till 76 och den började larma. Så nu har jag tröttnat på att tänka själv utan tänkte låta er tänka Förövrigt är det en buster S med en mariner 30 efi från 2003 som hade stått på land i 3 år. Jag är 16 år men mekkunnig efter att ha köpt för många projekt samt alltid har hållit på med motorer..... Oj långt inlägg det blev... Hehe...
×
×
  • Skapa nytt...