Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

bOFFE68

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bOFFE68

  • Placering
    Kadett
  1. Tusen takk for et raskt og utfyllende svar🙂 Det er faktisk en slik vekslingenhet på båten i dag. Hvorfor det har valgt denne løsningen kontra å koble kontrollene med hverandre vet jeg ikke. Dette ble gjort av forrige eier. Men jeg må pr i dag sette ene styreposisjoner i nøytral posisjon for å kunne bruke den andre styreposisjoner. Så det jeg egentlig trenger for ombygningen er 2 stk 1-spak kontrollbox samt nye wire/kabler. Ønsker å bytte wirene da de gamle er trege og med mye slack/dødgang. Men mottar gjerne flere synspunkter vedr 1-spak vs 2-spak. Fordeler/ulemper.🙂
  2. Hei. Jeg har en Halco 26 for med strak/fast aksling. Har 2 styreposisjoner inne/ute. På begge styreposisjoner er det innstallert 2 spaks kontrollere med en spak for veksel og en for hastighet/gass. Jeg synes det kan bli litt mye å forholde seg til, spesielt i stressede situasjoner (mye vind, båten driver av sted) i småbåthavna. Så da vurderer jeg å bygge om til 1-spak kontroll på begge styreposisjoner. Legger ved bilder av nåværende kontroll og den jeg tenker å benytte for å bygge om. Er det noen som har erfaringer/råd å komme med vedr dette? Er det bedre med 1-spak vs 2-spak? Fordeler/ulemper?
  3. Hei på dere! Vurderer å kjøpe en Marex Dixie 21 med 130HK volvo penta motor. Båt er 1987 modell og motor 1994. Motor ble totalt overhalt 2011 og har ikk gått mange timene etter det. Er det noen her som har erfaring med denne båten? Hvordan oppfører den seg til sjøs? Jeg har i dag en Flipper 575HT. Onsker en båt som man kan ta en weekendtur med og som oppfører seg stødig og rolig når det blir litt ruskete vær.
  4. Hei. Håper noen kyndige forummedlemmer kan tipse meg om hva som kan være galt. Jeg har en 19 fots Flipper575HT med en 2007 modell Suzuki DF90 motor. Skal forsøke å beskrive problemet så godt jeg kan: Motoren starter uten problemer på første forsøk. Må ikke pumpe eller noe i forkant - den starter nærmest på sekundet når jeg vrir om nøkkelen. Jeg kan kjøre i ganske lang tid uten antydning til problemer og ligger da typisk på 4000 rpm og marsjfart rundt 25 knop. Plutselig mister motoren kraft og når jeg da prøver å dra på litt mer så får jeg verken turtall eller mer motorkraft. Drar av på fart/turtall men motoren fusker fortsatt. Hvis jeg da slår av motoren og venter et minutt eller to så fungerer den som normalt helt til jeg nok en gang mister motorkraft og turtall. Jeg har båten på verksted nå og etter feilsøk kan de ikke finne noe galt og de klarer ikke å gjenskape problematikken på verkstedgulvet. Filtere og dyser virker som normalt er beskjeden jeg har fått og de har nærmest gitt opp å finne årsak til problemet. Jeg synes det både høres ut som og tildels lukter som et drivstoffrelatert problem. Motoren får rett og slett ikke nok drivstoff. Og når dette skjer så får jeg en anelse bensinlukt i båten. Nå setter jeg min lit til de mange lærde båtfolk her inne og håper jeg kan få noen gode tips om hva som kan være galt og hvordan jeg går videre.
  5. Håper de lærde her på forumet kan hjelpe meg frem til en avgjørelse. Skal kjøpe meg båt nå i sommer og ser på flere alternativer. Bor litt sør/vest for Ålesund (Fosnavåg) og blir å ferdes i de ytre deler av nordvestlandet. Har sett på flere alternativer. Den mest aktuelle kandidaten er en 2004 modell Askeladden 605 Explorer. Motor er en Mariner Optimax 150. Gangtid ca 300 timer. Må betale kr. 270000 for båt uten henger. Noen som har synspunkter/erfariner med denne? Den andre kandidaten er en 2007 modell AMT 185HT med en Honda firetakter på 90 HK. Også denne koster 270000 men med hengerEr dette en bra båt? Andre alternativer jeg har på hånden er Hansvik 18HT 2011 modell med henger. 50 hk firetakter med 10 timers gangtid. Vil koste meg 155000 med henger. Eller så har vurderer jeg Flipper 630 OC/CC rundt 2000 modell med totaktere. Nor-Dan 610(2001 modell) med 130 HK firetakter til 165000. Ellers så har jeg sett på Buster XL 2005 modell. Denne har vel et fortrinn når det gjelder å legge til på holmer og skjær? Også Askeladden 585 har vært i søkelyset. Kan til slutt opplyse at vi i hovedsak er to voksne og ett barn som skal på båttur, men av og til øker barneflokken til fire. Hadde vært fint med litt hjelp for å ta en riktig avgjørelse. Budsjettet er opp mot 170000.-
×
×
  • Skapa nytt...