Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Stefan621

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stefan621

  • Placering
    Kadett
  1. Fören lyfter väl oftast ur vattnet på en planande båt, då får du ingen signal alls eftersom lodet inte kan mäta genom luft. Givaren måste placeras så att den alltid har kontakt med vattnet. Man brukar rekommendera på den bakre tredjedelen av skrovet på en planande båt.... I de allra flesta fall finns det lite grunt vatten en bit innan en grundgående snurrebåt riskerar att köra på, så man hinner sakta ner. Konen är inte så bred att lodet ser särskilt långt föröver på ett vanligt lod utan man får räkna med att det djupet man får är någonstans under givarens placering, på stora djup blir konen givetvis större, men på grunda områden riktigt liten.... I vår båt har jag satt ett larm som piper när vi har 1.5 meter till botten från skrovet räknat, i 99 fall av 100 har vi saktat ner lååångt innan det larmet ljuder.... I en segelbåt med köl som inte lättar ur vattnet hade jag däremot placerat givaren för om kölen och kanske till och med något framåtriktad för att få information så tidigt som möjligt..... Tack. Om du ser på bilden, ungefär vart tänker du att den skall vara? Ja någon grundstötning är nog ingen fara.
  2. Okej, ungefär i linje med fästplattan till motorn och ner? ja instr finnes, men ja tänkte om det var någon som hade erfarenhet, då trimplanet kanske stör?
  3. Kolla runt med båtfirmor, och de tyckte att sika291i skulle räcka..?
  4. Se bilden, Vart är de lämpligt att placera ekolodsgivaren?
  5. Hej Jag har tänkt limma på en plastskena på akterspegeln, Skall fästa min ekolodsgivare i den. Men vad skall jag använda för lim till detta??? //Stefan
  6. Tack! Ska man köpa rengöring till bensinen, eller är de så att man måste plocka av dem? Och blåsa rent? Fixar man det själv? Är händig på motorer dock ej skruvat båtmotor?
  7. Är detta ett bra köp?
  8. Går ojämt på låga varv kall som varm motor, har klämt på bränsle blåsan så de känns som att de är fullt i bränsle. Luftskruven på tanken är uppskruvad vid drift. Har bytt tändstift men ingen skillnad? Varv är 1000-2000 ca, höga varv inga problem Vad kan det vara?
×
×
  • Skapa nytt...