Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025

Fiddlas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fiddlas

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jag bunkrar upp lite lysfotgen.. Diesel ger mkt mindre värme..
  2. Håller på och testar lite olika bränsle i min wallas 1300. Testat lampolja från ica.. Den gav bra med värme. Luktar lite dock . Nu kör jag rme fri sjömack diesel. Funkar bra. Tycker dock att effekten på värmen minskat något.. Kanske beror lite på hur yttertempen är med. Lampoljor läste jag att det inte var bra för värmaren.. Varför? Diesel är smidigt om det funkar.. Visst kan man köpa camping parafin (fotogen) oxå.. Får dock planera dom inköpen mera. Sen är det dubbelt så dyrt minst.. Dieseln luktar dock inte mkt. Ecopar kanske är ännu bättre?
  3. Spiralen funkar på 12v nu den var bara kortsluten. Säkert relä som behöver bytas. Men det funkar smidigt att starta den manuellt.. Fördel att man inte behöver vänta mellan startförsök osv..
  4. Det löste sig. Kollade på en film Hur allt är monterat. Noterade att en packning saknades. Någon tidigare ägare har monterat en ny GlödPiral ny packning. Men missade den ena packningen av någon anledning. Detta kortsluter båda kablar till spiralen. Och har i sin tur pajjat relät eller nått i kretskortet. Klippte till packning och montera knapp till glödSpiralen. Nu startar den mkt lätt och funkar.
  5. Relät klickar. Ingen ström i kablarna till glödSpiralen.. Lödat om anslutning. GlödPiralen såg ny och blank ut innan jag direktkoppla den. 12 v på spiralen så smälter kabeln.. Den är dock hel.. Motstånd i den än.. Rätt på bilbatteriet.. Men det kanske är helt fel att koppla så?
  6. Alternativt om någon har en beg trasig wallas 1300 om jag kan köpa kretskortet ifrån.
  7. Hej! Jag har en äldre defekt wallas 1300. Har haft isär den och allt funkar utom glödningen. Kommer fram bränsle och ut i returslangen. Överhettningsskydd mm. Det verkar som kretskortet inte vill ge nån ström till glödtråden. Har provat att löda om det mm. Nu provade jag att koppla kablarna direkt på batteriet. Då glödar den.. Men det blir för varmt i kablarna. Kan man montera nått motstånd och en knapp att starta manuellt med? Nytt kretskort 2500:- känns inte aktuellt.. Någon som vet om man kan direkt koppla? Eller är jag fel på det? Bara att ge upp ?
  8. Kan du inte mecka dit en termostat som öppnar tidigare? Det finns ju två olika.. En för sjövatten kylning o en färskvatten
  9. Vart ute och provat lite.. Kan konstatera att 1800rpm på min mätare inte är 1800rpm.. 2200är maxvarv enligt min mätare och då känner man att det nästan skriker av höga varv.. 1800 är nog 2500-2700.. Varför det är såhär vet jag inte.. Ligger man på 1800rpm på min mätare.. 6,5 knop Ligger man fullt är det 7,5 knop. 6,5 knop ligger stektermometern på toppen på stadigt 64grader Ökar man till 2000rpm.. Villket är en helt annat varv på riktigt.... Kryper tempen upp sakta sakta upp.. Avgas tempen ökar.. 10min testat.. Funkar.. Går man sen ner på 1800 sjunker tempen till stadigt 64Grader Nu har jag inte testat att pressa hårdare. Tar det en annan tur.. Tycker båten går rätt fort på tomgång.. Propellern skulle kunna vara för stor. Varför visar mätaren helt fel tro? 2200rpm låter som 3800
  10. Får kolla varv och knop vid nästa testkörning På full sula 7,5 knop..på gps. 7 meter båt 7 knop stämmer ju rätt bra. Berra jag har ju varma avgaser på högre varv. Och det är en orginal sötvattekyld motor från den var ny. Har värmeväxlaren i ett varmbad med maskindiskmedel o lite annat gott.. Ska rengöra den till nyskick tänkte jag.. Sen blandar jag 40% glykol 60% vatten Funkar det inte då så smäller jag på en större värmeväxlare eller går ner i propp storlek. Kommer inte dra in något saltvatten i sötvattensidan..
  11. Ja det låter rimligt att den ska varva så mkt har inte kollat vad jag har för rpm på fullt då jag bara snabb testat pga värme Att varva ut motorn känns lätt.. Men det kanske inte känns om det är tungt.. Däremot går en snipa bara djupare i baken när man gasar så motståndet ökar ju ganska mkt.. Motorn kommer från en segelbåt och sitter nu i min snipa på 23fot I min båt har det tidigare varig en2003turbo med den propeller som sitter på idag. Turbovertionen har 43hk och större värmeväxlare Värmeväxlaren är för övrigt mkt liten i min vanliga 2003. den med turbovertionen är nästan dubbel storlek.. Ska göra rent värmeväxlaren en gång till.. En liten beläggning kan ev störa värmeväxlingen. Nästa steg blir proppeller byte= svårt med båten i sjön.. Eller ev större värmeväxlare.. Den ska klara att kyla på högre belastning. Vid dårligt väder osv kan man ju inte ha en maskin som inte kyler som den ska. Varma avgaser = behöver mer kylning tänker jag.. Kan jag vara på rätt spår Tomas?
  12. Så nu har jag kollat det mesta.. Hittade en liten grej som skulle kunna påverka sjövattenkylningen.. Men den kan vara långsökt. Det röret in i sjövattenpumpen droppade nån droppe vatten vid oringen när inloppskranen är stängd.. Inte när inloppskranen är öppen.. Skulle ju kunna vara att den impellern sugit lite luft där på högre varv. Öppnar man kranen utan impeller och lock har jag tryck med vatten in lite mindre än en vanlig vattenkran. Det är ju nått flöde som inte stämmer.. Då vattnet i avgaserna ökar på högre varv.
  13. Ok. Jag det kommer jag inte Enns i närheten av. Tycker den går rätt Lugt och lagom runt 2000rpm. 6.5 knop. Det som är kvar efter det ger inte så mkt mer än att man stressar motorn. Känns inte som motorn går tungt
  14. Haft isär pumpen ser frisk ut. Hjulet ser helt ut. Inget glapp.. Har en ny rem och bra spännt. Var ska man felsöka vidare? Förra ägaren av motorn menar att han inte kört över 1800rpm och att jag måste ha fel propeller.
  15. Skrovelhjulet sitter inne i cirkulationspumpen?
×
×
  • Skapa nytt...