henrico
Medlemmar-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm henrico
-
Placering
Fänrik
-
Är det insprut eller förgasare på den motorn av årsmodell 2007 Är svårstartad upptiltad men startar fint när man tiltar ned den, varför?
-
Ska enligt uppgift vara helsyntetisk 75W-90 transmissionsolja i drevet men Mobilube kostar 239:- litern på SEASEA... Funkar Statoils variant lika bra? http://www.swedol.se/t65-75w-90-20-l.html
-
henrico började följa Drevolja Cobra SX
-
Justera tändning: Måste jag ha ett speciellt verkyg för detta som man kopplar in i tändmodulen eller går det med ett vanligt stroboskop för tändinställning?
-
Sitter en rulle i botten på lyftaren, ja.
-
Har nog hittat felet, vissa stötstänger fjädrar ned lite om jag trycker på dem och inte vissa bla för denna ventil som inte stänger riktigt. Fyran och sexans cylinder stänger avgasventilen helt och där fjädrar stötstången. Hydrauliska lyftarna är helt enkelt stumma där stötstången ligger medan vissa fjädrar lite. Ska plocka ur alla och lägga dem i bensin under natten så får vi se om de lossnar. Fick tips att lägga dem i en äggkartong för att hålla koll på placeringen :-)
-
Ja, ventilerna är till synes helt stängda när jag lättar på muttern till vipparmen eller tar bort vippan helt. Har jag fel vipparmar till ventilerna som redan var monterade i topplocket? Är ventilerna för långa? Flyttade ju vipparmarna och stötstängerna från gamla topplocket.
-
Verkar vara vipparmsskruvar med ansats. Men, när jag monterar vipparmarna dragna i botten så stänger ju aldrig ventilerna helt när jag drar runt motorn... Kan se in i en avgasport hur ventilen rör sig. Blir det annat när motorn startas med olja i?
-
Lite funderingar kring ventiljustering... Blir inte riktigt klok på detta när Clymer reparationsbok säger en sak och videos på youtube en annan. Gör jag som jag tolkar det i boken (drar åt mutter med fingrar så att tryckstången precis slutar glappa sedan ett varv till, 360 grader, med verktyg) tycker jag ventilen står lite öppen oavsett hur jag drar runt motorn. - Ska dom justeras på denna motor eller drar man fast vipparmen i botten? - Babords sida motor (orörd av mig) verkar vipparmar vara dragna i botten. Tycks minnas det satt så också innan jag rev isär för byte av topplock samt när jag flyttade vipparmarna från gamla toppen. Kan de verkligt ha tätat som de ska? Men motorn gick ju bra iofs... Nya topplocket levererades komplett med monterade ventiler och fjädrar.
-
Smörjde endast för gängsnittet, jag tvättar av dem med brake cleaner innan montage.
-
Hur rengör jag gängor i blocket lämpligast? Gängtapp 7/16-14 NC eller? Bultar har jag borstat med stålborste på borrmaskin samt dragit efteråt med gängsnitt smörjt med WD-40. Rätt eller fel, så gjorde jag i alla fall...
-
Tips på var jag hittar lämplig gängtätning, vad ska jag ha? Har letat idag på Mekonomen och OKQ8, inget som verkar vettigt...
-
Suveränt, tackar! Var precis och kollade antal skruv då jag inte fick ihop antalet de listar på marinepartseurope.com, även fast det är till två topplock :-) 13 st stämmer mycket bra! Men behövs inga nya bultar så gör det ju detsamma. Tror jag förstår sekvensen också. Tar dom bara i nummerordning som: V1-A2-A3-V4-V5-A6-A7... osv. Återigen stort tack för mycket utförligt svar, föredömligt!
-
Har nu nytt topplock med monterade ventiler. - Behöver jag nya bultar för montage? Tänker om det är sådana engångsbultar som sträcks... - Vilket moment, sekvens och ev. vinkeldragning gäller?
-
Är verkligen topplocken lika på höger och vänster sida motorn? Beställde nyss men han sa det var lika... Hänger inte riktigt med här.
-
Tack för tipsen, har inte fått tvärstopp och kolven gick exakt lika högt upp i cylinderloppet som de övriga när jag drog runt motorn nu. Detta är en Vortec, hade en GM V6 motor liggandes på en pall men den toppen var inte lika för infästningen av insuget. Den är iofs inte märkt med Vortec på ventilkåpan heller, säkert äldre då den saknar balansaxeln också. Ska kolla skroten också!