skipjack
Medlemmar-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm skipjack
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
1 222 profilvisningar
-
...förresten... man behöver ingen speciell tork, du kan torka på låg värme i vanlig ugn också. Undvik alu-formar (missfärgar äggen) och sätt en brödkavel eller dylikt vid ugnsluckan så fukten kan ta sig ut.
-
Att konservera ägg mha Vattenglas är helt förkastligt, det gjordes förr i ungefär samma utsträckning som man drack kvicksilver för att bota olika sjukdomar. Hälsovådligt således och inget man idag vill låta det tunna skalet absorbera. Vaselin har också använts, men det är ju en petroleumprodukt. Bivax skulle teoretiskt kunna fungera, allt "nyttigt" som gör skalen lufttäta funkar förmodligen. Men färska ägg håller sig betydligt längre än vad många tror. Torkar själv ägg för långvandringar och maler till pulver. Hela ägg går ju lätt sönder i ryggan. Har en svamptork (ca 400:-) där vi kör allt möjligt. Äggen knäcks i bullformar som sedan får stå i ca 24 timmar i runt 40-45 grader. Vänder på "äggkakorna" och grovsmular dem för hand. Kör sedan 8-12 timmar till. Maler därefter till pulver i blender/mixer. Senast körde jag 21 ägg, slutprodukten blev 265 gram malet pulver - eller ca 12.5 gram/ägg. Med en initial vikt om ca 60 gram är det lätt att räkna ut att man behöver tillsätta en halv dl vatten per ägg vid tillredning. Blanda äggpulver/vatten i shaker eller burk. Värm på och gör förslagsvis äggröra eller omelett. Pulvet har mkt lång hållbarhet! Lycka till.
-
Hej Rollen, tack för svar. Ok. Då vet jag att det funkar i nödfall, men att det också i så fall är att föredra att försöka få loss avgasslangen för att minimera rostangrepp. Kanske går det att masa sig upp här under dagen, annars får jag skicka upp grannen.
-
Hej. Jag vet ju att man bör göra en konservering på maskin innan vintern. Instruktionsboken beskriver hur man kopplar loss kylvattenslangen, fyller en hink med glykol+vatten och kör runt grejorna en stund. Enligt förra ägaren hade han aldrig gjort detta, han sa att det räckte med att öppna upp till impellern, och öppna bottenkranen. Han menade på att om isen behöver expandera så gör den det i gummislangarna samt att överskottstrycket går ut genom den öppna huset till impellern i så fall. Känns så där. Men han har aldrig haft bekymmer under de 6 år han hade båten med motorn. Det är en 2008 års modell på dieseln tror jag. Jag känner väl själv att jag bör göra en ordentlig konservering men jag har varit sjukskriven ett tag nu och kommer så vara ett tag till, och orken/möjligheten/styrkan finns inte ännu till att ta tag i ett sånt här projekt. Så frågan är egentligen, hur stor är risken att något fryser sönder om man inte gör något? Har föregående ägare bara haft tur?
-
Fantasiskt, tänkte väl runt ca 3 meter "worst case" men ändå osäker. Detta är ju ännu bättre. Åkaren hade ingen "kölränna" på flaket såsom framgår på bilderna - flaket var helt plant - därvid lade han extra vikt på kontroll av höjden. Stort tack!
-
Tack till Er båda! Ser med spänning fram emot några siffror då bhemac, om du nu ändå ska till båten och kika! Mvh /Björn
-
Hej på Er. Ska köra hem min båt här nu om någon vecka eller så, lastbilschauffören säger dock att båten från underkant kölen till högsta punkt på överbyggnaden inte får vara högre än 3,20 meter - för att han ska kunna transportera på sin bil. Är det någon som har kollen på vad det kan handla om på denna typen av båt? Jag bor 15 mil från båten - har just nu ingen möjlighet att åka och mäta - men vet bara att djupgåendet är 1,40m om det kan hjälpa något. Det skulle innebära att "resten" får vara 1,80 och det känns som om det är mindre än så med tanke på att man ju nästan har knäna i vattenlinjen. Evigt tacksam för information kring detta om någon vet! Tack!
-
Ok, så membranet sitter alltså i den övre delen med de två muttrarna (som i alla fall ser ut som muttrar på bilden) med den lilla slangen? Låter som om man inte behöver ta loss hela kröken med slangar etc. Helt säker på att föregående ägare inte gjort detta, han verkade ha riktigt dålig koll på läget. Förmodligen är det inte gjort något på 6 år då, och troligtvis då mycket hög tid att kika på den.
-
Vacuumventilen du har, ska servas varje år, med nytt membran. Tack för det Ove & Rollen. Kan man se över denna själv? Låter inte som något större projekt?
-
Underbart. Tack Tog en sväng förbi skutan, kollade efter vacuumventilen, vilket jag antar måste vara denna:
-
Hej. Tack för svar Ove. Aha. Som jag tolkar det då så är detta ett problem som kan uppstå när som helst, även under gång, om en sådan vacuumgrunka inte finns. Motorn är ju installerad av en VP-auktoriserad verkstad så de borde ju ha eftersett eventuellt behov av en sådan. Motorn har ju även puttrat på sedan 2008 utan bekymmer av denna karaktär. Det är således ett inget problem, handlaren gjorde mig uppmärksammad i fall att jag skulle behöva byte ut en längre del av slangen? Som jag tolkar det? Slangen kan därför kapas - med båten i sjön - och åtgärdas med ett kopparrör enligt tidigare inlägg, utan att jag behöver vara orolig för att fylla motorn med vatten. Eller hur?
-
Nu har jag skaffat gummibussningarna/vulkningarna som ska ligga mellan expansionskärlet och motorn. Dessa kostade 10 kr styck (!). Jag tror jag lyckades hitta rätt handlare. Han sa att dessa små delar "ofta" blir över då man då och då i stället skruvar fast kärlet i skottet i motorutrymmet vid nyinstallationer. Han frågade sedan hur jag skulle göra med kylslangarna. Berättade att jag avsåg att kapa och sätta dit kopparrör, vilket han tyckte lät lysande - i alla fall tillfälligt. Här kommer dock det kryptiska: Sedan sa han att jag måste vara försiktig då motorn ligger under vattenytan. Man skulle göra något med en vacuumventil och en slang så att man inte fyllde upp motorn med vatten. Han förklarade i all hast (mycket hastigt, hans telefon ringde oavbrutet under tiden och han var allmänt jagad) att det skulle kopplas en slang på ett visst ställe, som sedan skulle dras upp till en vacuumventil för att säkerställa att motorn inte vattenfylldes. Det fanns faktiskt inte något utrymme att få det mer förklarat på plats. Med Maringuidens samlade expertis i åtanke - så tänkte jag att jag kommer få detta förklarat ändå... Jag har varit brydd över detta sedan i går: Man kan ju inte fylla hela motorn med vatten tänker jag för man gör ju bara ingrepp i slangen tillhörande kylsystemet och detta är ju ett slutet eget system. Han måste alltså ha avsett "motorrummet/motorutrymmet" när han säger "motorn". Men hur skulle man behöva använda sig av vacuumventil då när det bara är att stänga bottenventilen fär att hålla sjön på utsidan? Finns det något jag missar i det här?
-
Fint litet klipp, jo, att tanken hänger på trekvart vet jag ju. Som jag skrev i texten, kärlet skakade loss under gång. Det var ändå bra att se klippet för de har dragit kylslangarna lite annorlunda. När mitt exp.kärl sitter i korrekt position så är där bara några millimeter mellan slang och roterande hjul. Som gjort för att hända igen alltså. Ser även ut som om upphängningen till tanken är lite annorlunda. Jag måste bättra min. Tips/foton på upphängningen mottages gärna!
-
Ja men... det är ju helt lysande! Att jag inte tänkte på detta! Stort tack!
-
Ohoj Sjörövare. Motorn: VP D1-13, årsmodell 2008, totalt 69 gångtimmar. Båten: Bianca 27 Problemet: Den lilla tanken för sötvattenkylning har skakat loss under gång, och båda kylslangar (en för sötvattenkylningen, och en sjövattenkylningsslang fram till impellern) har lagt sig över drivhjulet till cirkulationspumpen och där har det legat och tuggat sig igenom slangarna. Det har gått hål på kylslangen till sötvattenskylningen och sjövattenkylningen är det snart ett hål på. Där tycks vara riktigt liten mariginal mellan slangar och roterande delar redan när allt sitter ditskruvat som det ska. Var in på en större marinmotorhandlare i en stad på vår Västkust, där var de uppfattades som förbannat dryga och buttra - så jag gick ut igen. Hann i alla fall få till mig att "Volvo Pentas reservdelar inte är gratis direkt". Frågan: Finns det "piratdelar" till Volvo Pentas motorer? Om inte, någon som kan tipsa om en verkstad som är extra bra att ha att göra med på Västkusten? Kanske någon internethandel som är bra att deala med? Ska ju egentligen bara beställa nya slangar och gör det lilla jobbet själv. Vad tror ni om fästet till expansionstanken/kylvattentanken - är i skrivande stund lite osäker till hur detta fungerar. Ser det inte skumt ut? Se bifogade bilder. Tack!