-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm boatchap
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
407 profilvisningar
-
hej. jag har följande motor: SUZUKI DT30CR årsmodell 1999 3 cylindrar, varav var och en har en egen förgasare. inget uppenbart skit i förgasarna. separat oljesmörjning problemet: motorn startar perfekt utan choke varje gång. varvar utan problem i neutralläge. när jag lägger i växeln kör man rätt bra på lågvarv, på mellanvarv dör den ibland på högvarv går den som en klocka. jag har kollat följande: 1. bensindunk: det var bensa i dunken när jag köpte. har toppfyllt dunken 2 ggr med fräsch bensa. 2. slang: kollat att det kommer bensa till bensinfiltret. 3. bensinfiltret: inget läckage, inga partiklar 4. bensinpump: ingen smuts. mebranet utan skada - men än så kan jag inte uttala mig om avs membranet. 5. förgasare: tagit loss det. flottör stämmer. inget smuts. 6. tändstift: kollat med testdon att de får ström. bytt tändstift. efter allt detta går den fortfarande rätt hyggligt på lågvarv, dör varannan gång på mrellansvarv, går som ett skott på högvarv - förutom en gång idag så dog den även på full gas. när motorn stannar, så klickar det ca 10 gånger. det låter som en relä. vad ska jag göra nu då?
-
har hittills enbart använt utombordare men vi vill satsa på en liten båt (snipa el dyl) med inombordare. vilken motor ska man satsa på med tanke på 1 kvalitet 2 enkelhet att serva och mecka själv 3 tillgång till reservdelar?
-
boatchap började följa vilken inombordare för båt max 6 meter
-
hej har haft några ht-båtar. störs av att luften ju i princip står stilla under HT:n men även vid förarplatsen. hur löser man detta till ett rimligt pris? är det däckslucka som gäller eller funkar en ventil eller t.ex. en inspektionslucka? vore ju skönt om det fläktar lite...
-
hej! jag har en flipper 450ht med detta teleflex-reglage (se bif bild). det går väldigt trögt och glappar lite. vill inte bli liggande på fjärden med en skenande motor el dyl och vill därför öppna och se att allt är okej. vågar man sig på det, eller kommer det att flyga ut fjädrar och annat skit, så det bara är att köpa nytt sen? någon som har ritningar eller foto på en öppnad dosa?
-
några tankar: 1. flipper 450 (du nämnde den): jag har en sådan. jätterolig. planar fort, allmänt trevlig. dock absolut inget för ruffigare sjö. jag har den på mälaren och skulle kunna tänka mig att slussa ut en solig dag, men inte ut i havsbandet. har haft en ryds tumlaren tidigare. och jag undrar verkligen hur många nätter som spenderas i alla dessa HT-båtar från 70-talet. känns inte jättesoft. om du ska sova i den, se till att den är fräsch och framför allt att motor, tank, bensinslang etc håller tätt. om det doftar bensin, kommer du INTE vilja sova över i den. ska du inte sova i båten så är frågan om du verkligen ska ha en ht. det är oftast inte ståhöjd, luften står stilla och det är därför inte jättekul att sitta där när man är ute och kör. 2. motorer: även om yamaha är okej, så är reservdelarna till dem betydligt dyrare än till andra märken. 3. kolla in boken "köpa motorbåt" (nautiska förlaget). läste den efter mitt första båtköp och hade helst läst den inför det...
-
hej. köpte en flipper 450HT med en 40 hästars mariner anno 1979 med elstart; modellen heter MARINER 40BE och är samma motor som YAMAHA 40BE, ty den är byggd av yamaha åt mariner. sen kom jag över en billig yamaha 40BM som är exakt samma motor förutom att den inte har elstart. från början var tanken att använda denna som reservdelslager. emellertid är den manuella yamaha'n i mint condition och jag tänkte då helt enkelt montera startmotor, solenoid och dra kablarna i yamaha'n. någon som har några erfarenheter eller tankar kring detta?
-
nej, tyvärr inte
-
hej jag har en japanbyggd mariner 40hk med kort rigg och elstart. sannolikt från 1979. fungerar finemang. har en fundering om 2 kablar i kablaget (wire harness) som går till tändlåset, övriga 5 har jag klurat ut själv. röd = 12v från motorn svart = jord brun = till startmotorns solenoid, får den 12v så går motorn igång blå = choke, får den 12v så slår choken till grå = kill. kopplas den till jord, så dör motorn gul och grön slutar blint. är någon av dem tänkt att kopplas till varvmätare??
-
denna mätare sitter i min båt. den är inkopplad till elen, så man får igång displayen. däremot är en svart sladd, som väl förmodligen ska till någon for av givare el dyl, ej inkopplad någonstans utan den slutar blint i båten.