Hylta-Calle
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hylta-Calle
-
Placering
Kadett
-
Hej, jag måste bara sticka ut lite. Jag har vari på en brandövning där man först ställde in vanliga gasol behållare och eldade på dem. Det som hände var att säkerhetsventilen öppnade och gasen strömmade ut som en eldkastare. När man sedan värmde upp en engångsbehållare blev det en sådan explosion så att de stängda dörrarna på 20-fots containern behållaren låg i flög upp, en av dem lossnade av explosionen! Så jag vill bara framföra brandmännens ord: - De är de farligaste gasbehållare som finns då de ej har någon säkerhetsventil!
-
Jag har köpt en ny Harken rulle och tänkte också beställa nytt försegel och kan då inte använda det gamla förstaget. Jag har mätt upp det gamla men tänkte att det kan skilja med tanke på sträckning. Och eftersom jag måste sätta dit en "Isomatadapter" i toppen då man i nuläget måste trä staget genom toppbeslaget och en ny vantskruv i botten (som jag helst velat slippa) så känns det lite vanskligt... Kanske bäst att ta detta med segelmakaren....
-
Jag har faktiskt inte hört med Benns. Tack för tipset! Fredrik
-
Hej, Jag behöver byta förstag på min Comfort 32 med original Isomat rigg. Då det är lite svår att få mätt det gamla staget skulle det vara fint om någon hade det måttet. /Fredrik
-
Hylta-Calle började följa Comfort 32, förstagslängd.
-
Det hjälpte inte att byta glödstift... Hej igen, När jag felsökt en del provade jag att koppla bort glödstiftet och ersätta det med en voltmeter. Då jag nu satte vippströmbrytaren på heat gick faktiskt fläkten för ett ögonblick innan klickade det bara i reläerna i samma fas. N är jag skruvade ur glödstiftet såg det väldigt korroderat ut på spetsen och när jag mätte upp det med en ohmmeter visade den 1,5 ohm, Hur som helst har jag beställt ett nytt glödstift på vinst och förlust. Fortsättning följer...
-
Hej igen, När jag felsökt en del provade jag att koppla bort glödstiftet och ersätta det med en voltmeter. Då jag nu satte vippströmbrytaren på heat gick faktiskt fläkten för ett ögonblick innan klickade det bara i reläerna i samma fas. N är jag skruvade ur glödstiftet såg det väldigt korroderat ut på spetsen och när jag mätte upp det med en ohmmeter visade den 1,5 ohm, Hur som helst har jag beställt ett nytt glödstift på vinst och förlust. Fortsättning följer...
-
Jag kopplade bort + in och + ut och mätte först på 20 ampere skalan och gick sedan nedåt för att se att det inte fanns några krypströmmar (någonting som drog ström) som därigenom gjorde att Autobaten larmade. Dessutom aktiverade jag en förbrukare i taget för att se att jag inte hade någon kortslutning i systemet. Jag mätte också upp automatsäkringen och den är ok, dessutom kollade jag upp reläet i autobatenheten och det var också ok.
-
Jag har en Comfort 32 från 1980 med ett SUFA elsystem. Jag har läst en del om detta, att man bör byta ut det osv, men jag hinner inte det nu. Mitt problem började med att summern började tjuta lite sporadiskt och några minuter senare konstant (den gick ej att återställa med startknappen) . Batterispänningen är ok 12,9V , alla förbrukarna ok och den tjuter även om alla förbrukarna är avslagna. Jag satte en amperemeter mellan + in och + ut från autobat enheten och den visade 0 Amp. Vad kan jag enklast göra? Om någonting är kass finns det några komponenter till Autobat:en att köpa? Mvh Fredrik
-
Hej. Jag har en värmare från 1980 nästan oanvänd. Jag körde webaston utan problem 4-5 ggr efter att jag köpt min båt men sista gången stannade den av sig själv efter ett par timmars drift och gick ej att återstarta. När jag slår till strömbrytaren blinkar den gröna lampan till och ett klickande hörs vid värmaren. När jag började felsöka upptäckte jag att slangen utloppsslangen till akterruffen hade lossnat, därför hade den varma luften från värmaren värmt upp motorrummet och värmaren rätt ordentligt. Jag har kollat temperaturvakten och den är är inte av, jag har också kollat alla säkringar. Ventilationsfunktionen är också ok.