Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Ljusdans

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    103
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

13 Trovärdig

2 följare

Om Ljusdans

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

1 029 profilvisningar
  1. Det är rätt stor skillnad i komplexitet att göra bälgbyte på olika drev. På de VP-drev jag varit i kontakt med tar det i princip ingen extra tid när drevet väl är av (vilket kan vara en utmaning i sig om du inte drar hinge pins utåt med avdragare utan försöker slå igenom dom inåt). Därför blir det gärna täta intervaller - billig sinnesfrid när man ändå är där och jobbar. På ett Alpha One gör man inte gärna bälgbyte oftare än man måste - även om drevet i sig är en barnlek att ta av. Det är inget roligt arbete. Jag bytte var femte år när jag åkte Alpha, och lät då samtidigt riva underhuset och bytte den impeller som sitter där samt packa om underhuset. Edit: Men för att veta om det börjar bli dags att byta - flexa bälgen och titta efter torrsprickor nere i bälgens räfflor. Har du det skulle jag byta.
  2. Man bör ha koll på sjömätningens kvalitet där man går. Datat finns på Sjöfartsverkets hemsida (klicka på "Djupinformationens kvalite"): https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/ Som påpekats: det är bara de stora yrkestrafikstråken som är mätta med modern teknik. Resten är övervägande handlod innan 1940 med långa avstånd mellan lodpunkterna. En positiv sak för nollåttor är att stråken i Stockholms skärgård som trafikeras av Waxholmsbolaget (som alltså inte kvalat in tidigare) nyligen sjömätts och kommer få nya kort vad det lider: http://www.sjofartsverket.se/Maritima-Tjanster/Sjomatning/ADAPT/ Annars (för den som vill vara lite krass) löser det där med detaljerad mätning sig självt över tid, så länge försäkringsbolagen ser till att grundstötningen rapporteras in och förs in i korten
  3. En stark sida med 26 Nova är den låga skrovprofilen i kombination med bra viktfördelning. Till skillnad från daycruiser - eller ännu hellre midcabin - där överbygget roterar runt aktern i vinden som om båten var fastpålad i aktern. Bland de drevbåtar jag kört har jag aldrig direkt saknat bogprop på 26 Nova. Går som på räls i plan också
  4. Jo för sjutton. Helt OK. Vattnet är mörkt, är väl största haken ;-) Är uppvuxen i norra Bohuslän och van att kunna okulärbesiktiga när man går in i vikar och mot klippor, det är bara att glömma i Mälaren. Siktdjupet mäts i centimeter, inte meter. Ekolod är väldigt skönt att ha. Vi har farit omkring Mälaröarna/Ekerö i fyra år. Ganska ont om klippbad, men några helt OK klubbholmar att besöka. Har inte lidit av någon särskild trängsel. Rätt mycket svall under gång från diverse schabrak som gärna framförs i båtgrannevänliga 12-14 knop, men det gäller väl universellt numera. Särskilda pluspoäng får Mälaren när båten ska upp i slutet av säsongen. Tio minuter med högtryck så är det rent, så när som på vattenlinjen :-)
  5. De har såvitt jag vet dubbla lanternuppsättningar. När färdriktning byts skiftas både lanternföring och terminologi.
  6. Vi har en Doral Monticello / 250 SE som är grymt social med skjutbar aktersoffa och finns i ditt prisspann. Ligger flera ute nu, bland annat vår. Vi letade efter Shaefer 290 Phantom också, sjukt bra planlösning uppe - men den är rätt ovanlig och över ditt prisspann.
  7. Motorerna oaktat skulle jag ta en båt med ankarspel framför en med teak alla dagar i veckan. Trä är trevligt, men även ett aldrig så litet teakdäck kräver kärlek och underhåll - vilket i det långa loppet kräver att du gillar att pyssla med det. Jag slipper gärna ;-)
  8. En fråga kring detta är skillnaden mellan våta batterier och LiFePO4. Våta batterier mår vad jag förstår bra av att toppladdas, medan de litiumbaserade batterier jag kommer i kontakt med i vardagen inte ska toppladdas i onödan = hur hantera det med solcell?
  9. Exakt. Dessutom ingen större värdeminskning på beg bockar. Köp beg och sälj till samma pris när du inte behöver längre.
  10. Vi övernattar mycket mindre än vi tänkt, men vill ofta åka ut två familjer på dagstur :-) en 6,5m wa/br hade räckt gott för det. Samtidigt tycker jag en DC av samma klass är smart första båt. Får ni smak på övernattningar får ni skaffa större, annars kan ni vara nöjda länge med den.
  11. Tyresöbockar är avgjort sämre vid traktor/traileravpallning i och med att stöttorna låser i sidled när kölen placeras på bocken. Våra traktorgubbar svär lite över dom varje upptagning och sjösättning och rekommenderar alla som frågar Press & Son - där man låser stöttorna med genomgående bult istället. För kranlyft, som TS ska göra, känns det som det kvittar. Gott om tid att finlira och lätt att justera :-)
  12. Finns gott om hyggliga DC/HT runt 200'. Ska ni kunna övernatta fyra är ni nästan garanterat tvungna att krypa upp i storlek till åtminstone 6,5 meter. Hade samma ingångsvärden som du när vi skulle köpa vår första båt. Plus en fru som ville att den skulle vara stabil. Slutade med en Askeladden 645 Beetle och rejält spräckt budget. Det ångrade vi inte en sekund. Skulle vi göra om insteget idag skulle vi stryka övernattning från listan och titta på en bowrider eller wa med utombordare och kapell samt möjlighet till porta-potti/wc. Toalett är guld värt med barn ombord för att slippa avbryta en svajfika. Kapell för att hålla humöret uppe när sommaridyllen bryts av ett regnväder som inte stod i prognosen.
  13. Har lillasyster Doral Monticello, bredd 2,62 och vikt 2,9 ton. Upptagning med traktorsläp. Rekommenderar Press & Son Stora Bocken. Lätthanterliga, lättstuvade och du kommer åt hela botten. Tar upp till 11 ton med stora mittstöttan. Dra igång en blocket-bevakning och var på hugget, de säljs fort. Kolla bredden, de finns i flera bredder.
  14. 7 knop drar nästan garanterat mer per distans än 22 knop med bensinmotor. Har ägt 2 större bensindrivna planande drevbåtar. Den första hade flödesmätare integrerad i plottern, vilket var en bra förbrukningsskola. På båda har mest ekonomisk fart varit förhöjd tomgång (1000-1200 rpm), vilket landat i farter kring 4,5 knop. Redan vid 6-7 knop sticker förbrukningen högre än planande marschfart, som legat runt 22-24 knop på båda båtarna. Min egen tumregel är alltså "fem eller tjugofem" - undvik allt däremellan.
  15. Absolut första åtgärd borde vara att motionera skruven på baksidan varvräknaren där man anger cylinderantal. När det oxiderat där far varvräknaren omkring lite som den vill. Se till att den står kvar i samma position som den stod från början när du är klar. Tar tio minuter och hjälper oftast.
×
×
  • Skapa nytt...