Sjoingenjoren
Medlemmar-
Innehålls Antal
308 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Skall kolla - tack. Hittar hylsor men är inte enkelt att se om det är rätt sort... https://www.elfa.se/sv/crimp-kontakt-uttag-te-connectivity-929940/p/30010772
-
Tack, det ser ju onekligen lovande ut. Ser ut som att detta är hylsan: https://www.te.com/usa-en/product-925596-2.html Men kan inte hitta den på elfa som dock har själva hylskontakthuset: https://www.elfa.se/sv/hylskontakthus-uttag-rader-poler-svart-te-connectivity-amp-929504/p/30222244?track=true&no-cache=true&marketingPopup=false Frågan är om huset innehåller hylsorna...
-
Hej, Behöver hjälp med att identifiera vilken typ av kontakt och således stift jag behöver för att lägga till kablar i kontakten som går ut från min power unit i min Bavaria 32 Sport. Det finns extra funktioner som inte används varför jag måste montera nya stift & kablar i befintliga kontaktdon. Se bild på hona monterad på kortet samt hanarna som behöver stift.
-
Sjoingenjoren började följa Gasolkök Bavaria 33 Sport -07
-
Monterade en Thetford Topline 165 i min 32 Sport i våras. Otroligt skönt att kunna laga mat efter alla års svärande över spriten som inte brinner... Det krävdes bara en smula avrundning av hörnen samt ca 1 x 0.5 cm förstoring av det gamla hålet. De flesta spisar jag hittat på marknaden är för små för det gamla hålet. Jag satte gasflaskan på en ny hylla monterad i ankarboxen i fören som har dubbel dränering då jag INTE vill ha den under förarstolen (= direkt kontakt med motorrum) eller men lucka mot cockpit (= läckande gas kan rinna ner i salongen eller motorrum genom luckan). Ankarspelet är alltid strömlöst förutom vid användning och den risken är jag beredd att ta då jag aldrig ankrar med bogankaret... Är man nervöst lagd kan man alltid stänga av gasen på flaskan innan ankring. Regulatorn skyddas från väta och slag innanför kanten i ankarboxen då flaskan monterats en bit upp, utåt styrbord för att inte vara i vägen. Drog sedan rör som hängdes med gummibeklädda klamrar under kojen i förpiken och rakt in i köksdelen genom de öppna skottgenomföringarna för vattenslangar/kablar som finns utsågade. Det krävdes tre armbågar för att montera läckindikator i ankarfacket, men det blev bra tillslut!
-
Hej, Jag har inte kommit till skott än utan kör vidare på den vita galonen som i bakre delen börjar se tråkig ut på övre kanterna. Får nog bli en insats till vintern, men som svar på din fråga så skall den främre sitta skruvad nedifrån som du säger. Annars har jag inte undersökt vidare, men misstänker det krävs lite nedmontering av innertak och annat för att hitta skruvar till ryggstöd. Där bak kommer man ju åt ifrån motorrummet. Gällande materiel - det blir en hel del stänk från dreven upp på badplattformen och ibland med turbulens sjöblött i hela sittgruppen bak. Detta har fått mig på andra tankar gällande alcantara och liknande och har nog insett att något mer vattentålig är att föredra. Då är väl Silvertex mer anpassat eller vad säger expertisen?
-
Så man kan alltså säga att om man har EVC-B och således inte får l/nm genom Easy Connect så får man köra YDEG-04 + Y-connector vilket istället kräver NMEA2000-nätverk vilket jag inte heller har för att få det i plottern? Plus en ny plotter då fornminnet jag har inte stödjer NMEA2000? Verkar som att jag får köra vidare utan bränsleförbrukning då...?
-
Utan snack r layouten optimal, men D3 är skrot. Problemet är underdimensionerat alublock anpassat för bilar med variabel turbo som inte gillar konstant varvtal. Plus elfel. Usch.
-
Har monterat denna på min Bavaria 32 Sport och den funkar grymt i planingsfart - den rätar upp båten på nolltid och ignorerar svängar. Har dock haft lite problem med att den kör ner babords trimplan i låg fart, speciellt när jag saktat in från planing, men jag tror det kan bero på att jag monterade panelen i gamla trimplanspanelens hål som på min båt sitter lite lite vinklat och därför inte helt i linje med midskeppslinjen vilket dom är känsliga för. Jag kan ju även ha råkat trycka på fel knapp någon gång och sparat in en felaktig inställning som en ny kalibrering ordnar. Behöver bara hitta manualen...
-
Hade en Bayliner 2855 med 7.4 MPI och Bravo 3. Grym motor som drog en skvätt över 2l/nm i den båten. Marschfart ca 23-25 knop. En mindre motor i samma båt drar inte mindre utan går bara hårdare med större slitage som följd. Vanligt är dock att båtarna inte har färskvattenkylning som iaf på västkusten är ett måste att ha så kolla efter det!
- 25 svar
-
- 1
-
Kikade också på dessa när jag letade båt för några år sedan. Bavaria 33 Sport är i mina ögon helt rätt båt med helt fel motor. D3 190 är absolut för litet i den båten samt en dålig motor med stora bekymmer då åren du kikar på är före den nya generationen av D3. Bensinarna som är det vettigare alternativet är lite törstiga men bra motorer, samtidigt som dom nog är svårare att få sålt på den svenska marknaden som det verkar - kan ju dock ge bättre prutmån när du köper. En perfekt båt vore i mina ögon Bavaria 33 Sport med 2 x D4. Min lösning på problemet blev en 32 med 2 x D4-225 då en 35 är för stor för båtplatsen...
- 5 svar
-
- 1
-
Tjenare. Har någon kalibreringsanvisning för tidigare EVC? Jag har inte någon ratt på min EVC-panel så misstänker utan att kunna dubbelkolla för tillfället att jag har EVC-B på bägge spisar. Styrbords drev går bara till -3/-4 jämfört med -5 på babord. Tidigare gick bägge till -5 så antar att jag måste justera stb på något sätt likt ni gjort.
-
Great lakes är grymma. Dom har överskott från det mesta så det går att hitta originalsaker till alla jenkarbåtsfabrikat och även mycket annat spännande i båttillbehörsväg.
-
15.000 för att plasta in ett rör? Jag betalade totalt 14.700 kr för en Sidepower SE-40 inkl. allt material samt montage av tunnelrör och inpassning av växelhus. Elinstallation gjorde jag själv på en dag.
-
Japp precis som du säger så kladdar det och fötter / strumpor blir svarta... Finns det något sätt att stoppa kladdet eller är det bara att vänta på att det torkar ut igen?