Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

MMartin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MMartin

  • Placering
    Kadett
  1. Är det inte så att sjövattnet går genom växlarn? Där det har hänt?
  2. Alternativt att det interna kylsystemets glykol har tappat verkningsgrad?
  3. Hej, såg att locket till värmeväxlarn buktade ut lite och en satans massa glykolgegga hade runnit ut den vägen. Jag skruva loss, för att rengöra värmeväxlaren och såg hur godset såg frätt ut runt omkring locket för växlaren. Vad tror ni? Hur ska jag göra, har jglykol, ag kört med för lite glykol vid konservering?
  4. Har en aning för mycket olja i backslaget, kan det vara orsaken? Nån mm över högsta nivån. Tomgången är bra.
  5. Hej, Är lite bekymrad över en sak. Har en vetus m4 (diesel 42hk inombordare med rak axel) och tmc 60e backslag. Nästan var gång jag växlar, alltså lägger i backen skakar motorn och blir nervös på varvtalen. Det varar i 1-3 sekunder. Samt när jag lägger i D smäller det relativt mycket, från backen till D då. Jag vet att man inte ska ha höga varv när man växlar och jag växlar alltid på lägsta möjliga varvtal. Ingen skillnad på när motorn är varm eller kall. Detta händer 90% av alla växlingar. Annars funkar allt kanon. Är detta normalt?
  6. Hej, Ska köpa ett nytt ekolod. Det blir en Garmin plotter/ekolod. Till min fråga: behöver jag även byta ut min ekolodsgivare? Det sitter en inombordsgivare av okänd modell. Kan tänka mig att den är 5-10 år gammal. Ett gammalt hummingbirdlod har jag nu. Tack för svar!
  7. Då har du ett spänningsavkännande relä.En fråga till... Om jag laddar ett av förbrukningb. I banken... Laddar den även förbi relät till startbatteriet? Alltså får mitt startbatteri laddning från min laddare som är kopplat på förbrukarbanken i mitt kopplingsschema? Nej startbatteriet får ingen laddning då, under förutsättning att startbatteriet är kopplat som Bat1, dvs på röd anslutning på reläet.Vad konstigt! Varför har han gjort så att man inte kan underhållsladda startbatteriet?!
  8. Ditt kopplingsschema ser helt korrekt ut under förutsättning att all förbrukning är kopplad till huvudbrytaren för förbrukarbanken och att endast motorkretsen är kopplad till startbatteriets huvudbrytare. Om din generator, startbatteri och laddrelä är justa, borde du haft full laddning på startbatteriet. När du laddade endast ett förbrukningsbatteri, måste de två batterierna i denna krets varit isärkopplade. Annars hade båda batterierna blivit lika laddade om de är felfria. Varför laddade du ett batteri? Behovet av detta kan tyda på att din generator inte laddar eller att reläet eller startbatteriet är defekta. Teoretiskt och långsökt är att startbatteriet inte används under mycket lång tid, samtidigt som laddreläet kontinuerligt ligger inkopplat och kan ha dragit ur startbatteriet. Reläet har nämligen en egenförbrukning i viloläget. Hej, Jo jag har en underhållsladdare som är kopplad till ett förbrukar, kruxet är att jag bara hunnit ladda en sisådär 24h. Då tror jag väl att den laddar bara upp ett batteri i taget? Och endast hunnit gett kräm till ett batteri?
  9. Då har du ett spänningsavkännande relä. En fråga till... Om jag laddar ett av förbrukningb. I banken... Laddar den även förbi relät till startbatteriet? Alltså får mitt startbatteri laddning från min laddare som är kopplat på förbrukarbanken i mitt kopplingsschema?
  10. Hej, Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?
  11. Hej, Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat). Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn. Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström. 1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri? 2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade förbrukningsbatteriet? Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling. P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn.
  12. Min tankmätare visar alltid full tank. När jag slår på strömbrytarn flyger nålen upp till full tank direkt oavsett hur mkt bränsle jag har i tanken. Plockade isär givarn och vipparmen rör på sig fint. Det är en gammal VDO-givare och en VDO-mätare. Som sagt mätarn visar full tank oavsett läge på vipparmen. Ibland får den ett litet fnatt och visar tom tank (sällan). Okej nu till det mystiska... Jag provade att kolla om det kommer ström fram till givarn med en simpel test-mejsel och vips så fungerar mätarn helt korrekt ENDAST när jag har testmejseln mot givarn. SKUMT! eller? Jag lägger in en bild så ni förstår hur jag menar... Så varför fungerar mätarn när jag använder testmejseln? Hur kan jag fixa problemet? Kan tillägga att jag bytt kabelskor och kontrollerat alla kopplingar, finner inga fel.
×
×
  • Skapa nytt...