batelektriker
Medlemmar-
Innehålls Antal
108 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
21 ExpertOm batelektriker
-
Placering
Örlogskapten
Contact Methods
-
Webb
www.stockholmsmarineel.se
-
Facebook
www.facebook.com/StockholmsMarineEl
Profile Information
-
Plats
Tyresö
-
Interests
www.stockholmsmarineel.se
-
Om det inte sitter en grov minus kabel på generatorn så är godset minus.
-
batelektriker började följa Startproblem Volvo Penta, Koppla in generator à la Skyllermark?, Rekommendationer landströmssystem? och och 7 andra
-
Om du undrar vad den lila kabel är för något så är det tändnings plus ( +15 ) Denna generator har inte D+.
-
Hej! Vilken komponent är du intresserad av på el schemat? Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El
-
Hej! Japp jordfelsbrytare finnes! / Kurre
-
Hej! Det här med jordkabel ( Gul/Gröna PE ) har säkert varit uppe ett flertal gånger och är ett problem i fritidsbåtar. Vad jag har kommit fram till är att det finns ett flertalet olika lösningar till det från billigt till dyrt. Ett gäng exempel: 1, Isolationstransformator. 2, 2 dm2 jordplatta som är kontakt med vattnet och då får inte gul/gröna kabeln vara kontakt med inkommande landström. 3, Galvanisk isolator som kopplas emellan inkommande gul/grön kabel i båten. Denna typ av lösning klarar sägs det upp till ca 2 volt. Man har mätt upp till ca 5 volt på vissa platser. Till min fråga, hur okej är det att koppla den Gul/Gröna kabeln till rost och syra fasta rodret på en träbåt som är och uppfyller kravet på 2 dm2? Den inkommande gul/gröna kabel är inte förbindelse med båten? Det finns ingen elektrisk förbindelse mellan roder och motor eller batteri minus!! ( Finns ingen potentialutjämning ) ( Bonding ) Hoppas att ni förstår frågan! Enligt nedan länk hittar ni el scheman för" säker anslutning av landström " så ni hänger med enligt min beskrivning. https://www.sxk.se/content/säker-anslutning-av-landström Mvh Kurt Vilen
-
Hej! Jag har båda! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El
-
Hej! Enligt reparationsanvisningen står det att nummer 10 skall utbytas. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.batelektriker.se
-
Hej! Leta efter en säkring som skall finnas under motorkåpan. En kund gjorde samma sak och han hade tur att det var bara en säkring som gick sönder. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se
-
Hej! Du har väl självklart stoppreglaget intryckt så den är inte utdragen! Kanske fel på stoppreglaget kolla där . Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El
-
Hej! Verkar vara samma motor som Lombardini!? Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se
-
Hej! Kan vara kluriga att hitta!!!! Kommer det en tunn 2 ledad kabel till batteriet så kanske det är spänningsmatningen från batteri till defa. För det mesta tar man spänningen i motorn till defa, så lätta på lite plastlock osv, / Kurre
-
Hej! Det är väl en utombordare du har. 1, Har du tändningsström så mätare och varningslampor lyser, då har du ström till motorn. troligtvis så sitter säkringen till startspärren på motorn någonstans. Det brukar vara en flatstiftssäkring modell häng säkring som är svart med lock. Om den inte är på motorn så är den vid batteriet förhoppningsvis. 2, Har du ingen tändningsström så får troligtvis inte motorn någon ström, så leta felet mellan batteri och motor, kanske fel på huvudbrytare om sådan finnes. Eller som det brukar vara det är något helt annat fel än vad jag gissar!! Mäta är att veta! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se
-
Hej! Om du inte har hittat felet så se bifogad fil. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se
-
Hej! Lite info om Dometic produkter som kanske är intressant för båtfolket för dom som inte känner till det. Se bifogade dokument. Laddaren klarar 90 - 260 volt! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se ladd.pdf kyl.pdf