Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

Snedseglare2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Snedseglare2

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

219 profilvisningar
  1. Tack för kommentarer! Har nu förstått att den berörda o havererade batteribanken är uppbyggd av 12 st MX6-230 på 24 V samt 4 st d:o på 12 V service, därutöver finns motor o bogpropellerbatterier som ännu ej besiktigats. Ovan laddas via 2 laddare av "värsta sorten", d.v.s. de som i reklamen ska ge batterierna "extra lång livstid". Det hela "vaktas" av 3 olika panelinstrument, vilka aldrig har varnat för att något skulle vara i olag. Batterierna är "täta" och ska vara underhållsfria, men det finns tydligen "övertrycksventiler", d.v.s. från detta kommer noterade syradropp /, typ lössen lämnar på blad. cirka 80% av laddtid har kommit från ett elverk av samma kända fabrikat och resterande via landström. Displayerna har bytts några gånger på garantin, men det ska enigt tillverkaren ej ha ett dyft med ev. "torrkokning" att göra. Vad jag förstår så handlar ett batteribyte om betydande belopp. Hur mycket är ännu oklart. Vet någon var dessa batterier tillverkas d.v.s. i vilket land i Europa de bör möjligen betinga sitt lägsta pris? Är dessa/ovan av bra kvalitet eller bör man söka sig annat fabrikat? Frågan som uppstår är givetvis vad som kan ha gått galet och vem som ska står för s.a.s. fiolerna? Jag delar uppfattningen att med så avancerade laddare från ledande tillverkare bör det som hänt vara i princip omöjligt att prestera. Delar fler den uppfattningen, d.v.s. det bör med största sannolikhet vara någon teknisk brist/fabriksfel som ligger bakom katastrofen?
  2. Hjälp! Min batteribank om närmare 2000 AH (AGM-T) 12/24V system är enligt sakkunniga helt slut och måste helt bytas ut! (?). Båten är levererad från ett "prestigevarv" sommaren 2011. Ombord finns allt av teknisk utrustning som ska reglera elsystemet, d.v.s. laddningen via 8 kwh elverk eller shorepower. Det finns 3 "monitorer" och ett 10-tal bussar (vad de gör vet jag ej), men hur som helst så är batterierna enligt sakkunniga helt slut och allt måste bytas. Detta m.a.o. efter 26 månaders drift. Jag har vänt mig till varvet, men svaret är att batterierna nog "gått torrt en längre tid". (?). Min spontana reflektion är att jag trodde AGM-batterier var i princip underhållsfria, men tydligen är detta då en missuppfattning. Tidigare förståsigpåare sa att det måste vara fel på laddaren och övervakningskontrollen (det finns temp.sensorer på alla batterier). Frågan är om jag ska köpa förklaringen om att "batterierna gått torra" (d.v.s. får skylla mig själv) eller är detta en dålig bortförklaring för att slippa garanti/fabrikationsfelsåtagandet från varvet resp. de som levererat utrustningen. År 2011 köpte jag till ett annat flytetyg 1000A AGM (Kinatillverkade), dessa är helt slutna och fungerar som nya. Varför är en del slutna och en del AGM-batterier f.ö. "öppna". (den utdömda batteribaken har bubblor på översidan och segaktiga syradroppar lite här och där. Kan någon förklara vad som kan vara den mest sannolika orsaken, dels den minst sannolika d:o, tack!
×
×
  • Skapa nytt...