Tack för kommentarer!
Har nu förstått att den berörda o havererade batteribanken är uppbyggd av 12 st MX6-230 på 24 V samt 4 st d:o på 12 V service, därutöver finns motor o bogpropellerbatterier som ännu ej besiktigats. Ovan laddas via 2 laddare av "värsta sorten", d.v.s. de som i reklamen ska ge batterierna "extra lång livstid". Det hela "vaktas" av 3 olika panelinstrument, vilka aldrig har varnat för att något skulle vara i olag. Batterierna är "täta" och ska vara underhållsfria, men det finns tydligen "övertrycksventiler", d.v.s. från detta kommer noterade syradropp /, typ lössen lämnar på blad.
cirka 80% av laddtid har kommit från ett elverk av samma kända fabrikat och resterande via landström. Displayerna har bytts några gånger på garantin, men det ska enigt tillverkaren ej ha ett dyft med ev. "torrkokning" att göra.
Vad jag förstår så handlar ett batteribyte om betydande belopp. Hur mycket är ännu oklart.
Vet någon var dessa batterier tillverkas d.v.s. i vilket land i Europa de bör möjligen betinga sitt lägsta pris? Är dessa/ovan av bra kvalitet eller bör man söka sig annat fabrikat?
Frågan som uppstår är givetvis vad som kan ha gått galet och vem som ska står för s.a.s. fiolerna? Jag delar uppfattningen att med så avancerade laddare från ledande tillverkare bör det som hänt vara i princip omöjligt att prestera. Delar fler den uppfattningen, d.v.s. det bör med största sannolikhet vara någon teknisk brist/fabriksfel som ligger bakom katastrofen?