Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025

Sollie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sollie

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Linköping

Senaste Profilbesöken

458 profilvisningar
  1. Ja jag blir inte riktigt klok på konstruktionen av anslutningarna av kopparrör, det enda som håller dem på plats är närliggande bricka som ligger an mot flensen på rörets ena sida..! Möjligt att de inte sitter helt hundra, men som jag skrev innan så sprutar det ut... Hade själv gissat på felmontering av rören om det bara hade droppat lite..! Jag bytte även alla packningar i samband med att jag hade loss avgaslimpan så dem är det inte fel på iaf..!
  2. Här har du en billigare avgaslimpa, så har du ca en tusenlapp kvar att köpa sill och dricka till midsommar: http://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-873&sok=&id=4310 Det hade varit nice, men inte rätt modell, på marine express har de denna som passar till min: http://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-873&sok=&id=4754 En sådan som du länkade till kom jag över förra sommaren av slussvaktarn... men efter att jag konstaterat att in och uttag för vattnet ser annorlunda la jag den åt sidan... Den är för AQ115 om jag förstått rätt, dvs med dubbla förgasare. (Jag har en enkel stromberger) Men det kanske går att modda dit den ändå? Någon som provat? (Här kommer min dumsnålhet in igen, jag vet...)
  3. Jag vill inte vara dumsnål, men tänkte att det kanske inte är limpan, kan ju vara något annat fel också...? + att det tryter lite i kassan för tillfället, en ny avgaslimpa kostar ju ändå 5995:- på http://drevdelar.se/avgaslimpa-b18
  4. Ja det kaske är så, smeden sa att det var rätt krongligt, han fick förvärma och sätta i städ för att det inte skulle slå sig...! Ja kan vara så, men eftersom det fungerade förra året borde något ha påverkats iom svetsningen tycker jag... Kan ju ha rostat sönder under vintern också...! Jag ska se om jag kan göra en improviserad trycktestning ikväll... Men ni tror alltså inte på att han möjligen svetsat igen kylkanalerna för att han gått för djupt? Jag vet inte riktigt hur de ser ut i genomskärning, men en tanke från mig!
  5. Skulle kunna vara så, men borde det inte synas att det läcker vatten in i motorn / oljan då? Går det att provtrycka själv? Ingen aning om hur man gör..!?
  6. Hej! Har en AQ105 (b20) som under förra säsången läckte vatten ur en spricka mitt på avgaslimpan. Dock körde jag hela förra sommaren (fick köra länspumpen nån gång ibland) Nu för någon månad sedan lämnade jag in den på lagning hos en smed här i stan som slipade och svetsade sprickan. Ser bra ut från utsidan... Efter lite annat strul med tändning mm provstartades båten igår. Dock verkar det som det bygger upp ett tryck i systemet någonstand för det började sputa vatten från returen på termostathuset. Markering "A" på bilden: https://www.dropbox.... AQ170.jpg?dl=0 Det läckte även lite ur markering B. Jag funderar på om han kan ha svetsat in i kylkanelerna så det blvit stopp däri? Det borde inte bli sånt tryck i systemet så det trycker ut där det gör. Jag har lossat och blåst i röret till avgaskröken, däri verkar det vara fritt fram... Jag har skruvat isär oljekylaren och rengjort den... Just nu har jag tagit bort själva termostaten och kör utan för att säkerställa flöde därigenom... Någon som har någon bra idé hur jag ska gå tillväga? Jag vill ju inte köpa en ny avgaslimpa om det inte är den som är fel... kan det vara något annat? Tack på förhand!
  7. Hej! Tänkte bara svara i min gamla tråd... Förra året körde jag med min "extra" brytare som jag beskrev tidigare... det fungerade... I år provade jag ta bort den efter lite andra elinstallationer jag gjort och satte matningen till tändspoen från tändlåset igen... Vips gick kondensatorn sönder igen! Nu köpte jag ist ett brytarlöst tändsystem så jag slipper kondensatorn... Hoppas att det håller men jag vet fortfarande inte var felet har legat!
  8. Hej igen, jag är nu tillbaka efter helgens båttur. Jag bytte kondensatorn igen, vipps fungerar det igen. Jag satte dit en extra brytare på matningen till tändspolen för att eliminera att det ligger spänning på när jag inte kör, tänkte om det kan vara felkopplat någon mer stans, typ tändningslåset eller dyl. Varför kondingen gått sönder har jag inte hittat, kan tändspolen vara "trasig" såtillvida att den klarar att driva motorn men pajar kondensatorn? Kamvilken har jag ännu inte justerat men justerade tändvinkeln så den gör ca 1knop mer nu:) Om ni tror det är värt så får jsg köpa ny tändspole..?
  9. Ok, jag har beställt ny konding (2st denna gång ) Skall byta den nu i eftermiddag tillsammans med brytare får se om den hoppar igång då, isf är det ju kondensatorn som är trasig, igen... Kondensatorn jag köpt vet jag inte vad den ligger på i nF, köpte den som är mest lik på mekonomen och ska sita på en B20, närmare n så kom de tydligen inte när jag frågar..! Men då behållar jag inställningen på 0,45 på brytaren då..! Om någon mer har åsikter/synpunkter/tips är det bara häva ur sig dem
  10. Hej Tomas, det jag är inne på för tillfället är ju som sagt att brytaravståndent kanske inte är korrket, skall prova byta brytare och justera avståndet, vet du om 0,7 är rimligt? Detta kan jag tänka mig som du antyder ovan skulle göra att tändspolen blir het, men jag har svårt att se att det skulle paja kondensatorn..? Kan man mäta spänningen till kondensatorn vid drift (förutsatt att jag får igång den)? Tyvärr har jag ingen kamvinkelmätare, får höra mig för om jag kan låna en sådan av nån polare... Hur vet man vad det skall vara för tändspole? Det satt en biltema på när jag köpte båten (utan förkopplingsmotstånd). Polaren har en likadan spole fast på en AQ115 och där fungerar det..!?
  11. Hej på er! Jag har förskt hitta något vettigt svar på nätet ang detta men lyckas inte ritkigt bringa klarhet i problemet. Jag har en AQ105 (B20) i min båt. För ett par veckor sen startade inte båten en eftermiddag, jag provade med ny tändspole men ingen lycka, bytte rotor då den var lite sliten men hjälpte inte, bytte då kondensatorn och vipps hoppade den igång Toppen tänkte jag och körde runt som aldrig förr i min lilla båt..! (Dock så blev tändspolen mycket varm!?) Några dagar senare yttrade sig problemet igen, jag hade då missat att slå av huvudströmmen och hittade att tändningen var felkopplad så spänning hade legat på, även batteriet var slut, en snabb google-sökning visade att man då bränner kondingen. Jaja, i med ny kondensator och så gick det att köra igen! Men så igår igen, efter en liten tur på ca 15 min så stanna jag båten och fick inte igång den igen, kollade gnistan med ett tändstift men det var heldött!! Så det blir väl att byta kondensator igen, men VARFÖR går den sönder? Jag har justerat brytarspetsarna till ca 0,45 efter rekommendationer på "nätet", har senare hört att det bör vara 0,7, kan det ha med saken att göra? Tändspolen är en 53-400 från biltema utan förkopplingsmotstånd. Jag har ställt tändningen på ca 10grader, ej justerat vid fullt utslungade vikter, men det bör väl bara påverka hur pass bra motorn går...!? Varför blir tändspolen så satans varm? Varför går kondensatorn sönder? Tacksam för svar och funderingar!
×
×
  • Skapa nytt...