-
Innehålls Antal
464 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
101 ExpertOm LuminaL
-
Placering
Kommendör 1. graden
Senaste Profilbesöken
1 906 profilvisningar
-
Har dom blåst upp sig under användning eller när dom ligger i båten orörda? Ibland hänger den manuella utlösaren så den kan fastna och blåser upp västen. Det ska vara en intressant upplevelse har jag hört 🙂
-
Är båten och propellern rena från beväxning? Behövs inte så mycket för att påverka prestandan. Specielt om det sitter på propellern.
-
Det är inte undertryck i tanken?
-
Är det långa ledningar från tanken till motorn? Eftersom du öppnat systemet så har bränslet runnit tillbaka mot tanken. Pumpen måste du suga fram bränslet och om det är luft i ledningen kan den ha svårt att dra fram bränslet. Kommer det bara fram till pumpen så brukar det lösa sig. Om du är helt säker på att du återmonterat bräslefiltret rätt och fått på anslutningarna ordentligt och täta så kan du fylla ledningen efter pumpen med bränsle. Det borde få igång motorn och då blir det bättrer fart på pumpen. Det bör ufta sif självt när motorn går.
-
Om du inte kan se vart det har läckt ifrån så gör rent motorn ordentligt sedan tejpar du fast paper eller vita trasor runt nedre delen på motorn. Kör motorn några minuter och kontrollera pappret / trasorna och se om du kan hitta vart oljan rinner ner. kan du fortfarande inte se vart det kommer ifrån så tejpar du fast nytt paper lite längre upp i den riktning det kommer ifrån.
-
så oljan hittas under motorn?
-
Vart har den läckt? Eller menar du förbrukat?
-
Det brukar vara så att om MMSI redan blivit inprogramerat så är det låst. Om man vill ändra MMSI får man kontakta tillverkaren/Servicecenter/återförsäljare och skicka in radion så dom kan låsaupp/Ändra MMSI.
-
jag binder upp dem på pushpit. Har dubbla horisontella rör där så binder fast dem på det övre så den hänger mellan dem. Jag köpte så stora att dom kan hänga i bakre änden av båten men fortfarande sticka ut då sidorna, då sidorna sveper in under båten ganska kraftigt just där.
- 11 svar
-
- 1
-
Om du tror att penelerna inte ger så mycket kan du göra följande. - En dag med bra sol och belysta paneler. (ingen landström eller motorgång senaste timmen) - Kontrollera vad regulatorn meddelar för laddström och spänning just vid tillfället. - Aktivera någon känd förbrukare med högre belastning (+10A om du har en eller kan starta flera förbrukare. Kyl på max effekt och värmarstart brukar ge en del förbrukning. Vanliga glödlampor i lanternorna brukar vara ca 2A / lampa.) - Kontrollera igen vad regulatorn meddelar för laddström och spänning. Om laddströmen från panelerna går upp och spänningen sjunker så ger panelerna sitt max, jämför med vad panelernas märkning anger för max laddström. (Volt x laddström = Watt som panelerna ger in till batterierna) Om Laddströmen ökar och spänningen ligger kvar så starta flera förbrukare. Om du är osäker på vad dom två panelerna ger ensamma kopplar du bara bort penelerna en i taget och gör samma test. Lägg en handuk över panelen innan du kopplar loss den.
- 33 svar
-
- 1
-
Hos oss kör vi med att alla har flytväst på när vi inte är förtöjda eller ankrade. Inne i båten är det OK att ta av västen men den ska vara tillänglig. Dom som inte kan simma (vuxna eller barn) har rädningsväst. Övriga kan ha seglarväst eller liknande. Barn under 15 har väst på vid brygga eller i naturhamn. Vi använder Baltic offshore (vuxna) eftersom den har sele. Baltic Genua till ungdom/barn. Gäster har oftast tagit med egna västar. Har en uppblåsbar som jag använt vid tävling någon gång men används inte så ofta vi normal segling.
-
Om du misstänker att motorn kommer vara svårstartad till att börja med så kan du lossa på vattenpumpen och lägga loss remmen. Lämna då också sjövattenintaget stängt. När du får motorn att starta ordentligt så kopplar du på remmen och öppnar sjövattenintaget så kan du köra som vanligt. Kör bara korta stunder utan vatten till avgassidan då det blir för varmt utan vatten. Jag öppnar sjövattenintaget efter att jag snurrat på spaltfiltret och kontrollerat oljan. Detta göra jag inför varje segling. När jag ligger förtöjd eller ankrat så stänger jag sjövattenintaget. Oftast startar min motor på första kompressions takten. Den har varit väldigt lättstartad. Om du misstänker risk för vatten i cylindern så snurra först med handveven så är det ingen risk att du sabbar något. Aktivera dekompen och snurra några varv med veven. Låt motorn stanna, släpp dekompen och se om du kan tvinga runt motorn förbi kompressionstakten. Det går trögt och sakta men om det går så har du inget vatten i cylindern. Testa sedan att snurra fart (ordentligt) på motorn med vev och dekomp och släpp dekompen. passerar du kompressionstakten kan du starta med elstarten.
-
Utan lampan går inte generatorn igång, du behöver spänningen från lampans krets för att starta fältlindningens magnetfält. Ett vanligt bly/syra batteri håller Ca 12,72V fullt laddat (efter det fått vila ett dygn). Normalt ger generatorn 14,0V +- några tiondelar.
- 24 svar
-
- 1
-
Om du har snurrat mycket på motorn och haft sjövattenintaget öppet så har du pumpat in vatten i avgassystemet. Har du sammtidigt haft en hävert in pga att du inte haft en hävertbrytare/Ventil så kan det helt enkelt ha runnit in vatten. Som tidigare nämnts så ska det sitta en vattensammlare i avgassystemet som ska kunna hantera hela volymen som finns i slangarna mellan motorn och sista högpunkten i systemet innan avgaserna kommer ut or båten. Men om man tillför vatten i avgassytemet utan att motorn går så fylls det på tills vattnet når in i motorn. Nu är YSE motorn 1-cylindrig så risken är liten att det ska fortsätta in i båten. På en flercylindrig motor finns det riska att en cylinder har både öppen avgas och insugs ventil. Om högsta punkten i insuget är lägre än vattenytan utanför båten så kan båden sjunka då havet rinner in.... Jag har också en Compis 28 med YSE8, vart ligger du med båten?