Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

DeIJsselCoatings1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om DeIJsselCoatings1

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

235 profilvisningar
  1. Låg temperatur kan få färg i allmänhet att tappa glans och pigment. Hög temperatur kan göra det svårt för målaren att hinna måla klart en yta innan färgen sätter sig. Det löser man med extra förtunning och genom att måla mindre partier åt gången - så att man inte "rullar sönder" färgen. Problemet på bilden visar tydligt att det är en fläck som är kontaminerad med silikon. Övriga ytor är högblanka och släta i finishen. På övriga bilder vi fått skickade till oss så är ytorna mycket fina och målade med mycket bra resultat, vilket också kunden skriver "halkskyddsmönstret lackades och det blev bra". Halkskydden utgör nästan hela den totalt målade ytan. Rinningar är rätt svåra att åstadkomma med en vit kulör. Målar man med mörka kulörer så är lackfärg i allmänhet något tunnare. När en rinning uppstår beror det på att färgen är antingen alldeles för utspädd med lösningsmedel, eller så beror det på att målaren inte rullat ut färgen tillräckligt väl. Om man är ovan och ska måla en hel överdel på en stor segelbåt själv så kan det vara svårt att hålla fokus. Det är bra att vara två som målar stora ytor. Att rulla olika typer av färg innebär inte att metoden skiljer sig åt. Färg ska alltid rullas ut tills ett färglager är jämnt fördelat på ytan. När man är nöjd med fördelningen målas nästa yta, och så målar man lite tillbaka in i det förra partiet. Om man målar ganska små partier så hinner man alltså måla två partier utan att färgen hinner att sätta sig. Om man målar för stora partier så blir det torrfläckar.
  2. Vart silikon kommer från är svårt att veta. Silikon sprids i luften, det finns handskar och masker med silikon. Silikon fastnar under skosulor. Silikon kan vandra genom grundfärg om man inte slipat och avfettat väl. Silikon kan finnas på trasorna man gör rent med. En sak är säker. Om silikonproblem framträder på en yta så måste man slipa väl och avfetta väl och måla på nytt tills problemet är borta. Jag har själv lackerat båtar i 20 år och jag har varit med om silikonproblem två gånger. Det har löst sig efter slipning och avfettning. Det konstigaste exemplet på silikonspridning jag hört talas om var när en billackeringsfirma fick problem i varje lackering de gjorde. Efter många om och men visade det sig att deras nyinstallerade skrivare spridit silikon genom ventilationssystemet från kontoret in till lackeringen. Med vänlig hälsning Karl-Oscar Hedberg De IJssel Coatings Norden
  3. Det är tråkigt att höra att någon av våra kunder får ett dåligt resultat. Därför vill vi bemöta denna kritik. Bilderna som kunden skickade talade sitt tydliga språk. Ytan var kontaminerad med silikon. Se bild. Silikon kan dyka upp i alla lägen under en lackering. Silikon är oerhört flyktigt och kan sprida sig på de mest märkliga vis och fastna i allt. Det är som tur är oerhört sällan detta inträffar och man bör inte vara avskräckt från att lackera på grund av silikon. Om problemet uppstår är det bara att mattslipa och avfetta och måla ett nytt lager så försvinner problemet. Om silikon hade varit ett så vanligt problem att silikon skulle förstöra varje lackering så hade ingen kunnat måla alls med någon typ av färg. Vi beskrev situationen för "plats8" i många mejl och hänvisade även till våra konkurrenter för ett andra yttrande. När ett problem uppstår hjälper vi outtröttligt våra kunder. Våra mycket omtyckta lackfärg Double Coat målas på ungefär 500 båtar om året. Oavsett om proffs eller privatpersoner målar så lyckas de allra flesta uppnå perfekta resultat. Ren kemiskt så är det inget som skiljer vår produkt från andra 2-k polyuretanfärger på marknaden, förutom att Double Coat flyter ut bättre. Denna egenskap är våra konkurrenter väl medvetna om, därför händer det också att de rekommenderar Double Coat istället för sina egna färger för en del komplexa lackeringar. Double Coat är en produkt med snart 30 år på nacken och den används inom allt från båtlackering till pluggtillverkning inom plastindustrin där endast de mest tåliga och bästa färgerna kan användas. Med vänlig hälsning Karl-Oscar Hedberg De IJssel Coatings Norden
×
×
  • Skapa nytt...