Låg temperatur kan få färg i allmänhet att tappa glans och pigment. Hög temperatur kan göra det svårt för målaren att hinna måla klart en yta innan färgen sätter sig. Det löser man med extra förtunning och genom att måla mindre partier åt gången - så att man inte "rullar sönder" färgen.
Problemet på bilden visar tydligt att det är en fläck som är kontaminerad med silikon. Övriga ytor är högblanka och släta i finishen. På övriga bilder vi fått skickade till oss så är ytorna mycket fina och målade med mycket bra resultat, vilket också kunden skriver "halkskyddsmönstret lackades och det blev bra". Halkskydden utgör nästan hela den totalt målade ytan.
Rinningar är rätt svåra att åstadkomma med en vit kulör. Målar man med mörka kulörer så är lackfärg i allmänhet något tunnare. När en rinning uppstår beror det på att färgen är antingen alldeles för utspädd med lösningsmedel, eller så beror det på att målaren inte rullat ut färgen tillräckligt väl. Om man är ovan och ska måla en hel överdel på en stor segelbåt själv så kan det vara svårt att hålla fokus. Det är bra att vara två som målar stora ytor.
Att rulla olika typer av färg innebär inte att metoden skiljer sig åt. Färg ska alltid rullas ut tills ett färglager är jämnt fördelat på ytan. När man är nöjd med fördelningen målas nästa yta, och så målar man lite tillbaka in i det förra partiet. Om man målar ganska små partier så hinner man alltså måla två partier utan att färgen hinner att sätta sig. Om man målar för stora partier så blir det torrfläckar.