![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
Mkip
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Mkip
-
Placering
Kadett
-
-
Hej elkunniga! Skulle för någon vecka sedan koppla in landströmmen första gången för säsongen. Direkt lyser "galvanic isolator monitor" rött.. Fungerade klockrent förra säsongen. Dessutom verkar inte batteriladdaren vilja ladda, den visar "absorption" men batteriövervakaren visar ingen som helst förändring. Hur ska jag felsöka och vad brukar vara felet? Har installerat solcell med solcellsregulator samt batteriövervakare. Kan det ha något samband? Båten är en Chaparral signature. Tack på förhand.
-
Låter som bra svar! Då kör jag på! :)tack!
-
Hej! Vad säger den lärde om att ha agm batterier som förbrukare, och vanligt blybatteri till start? Kan välja 1, 2 eller 1+2 men ser ju gärna att allt laddas när jag kör.. Går det att blanda så eller bör jag byta till agm även för start? Hade bara bly förra säsongen, finns det något man bör tänka på när man byter till agm? Är det bara att tuta å köra eller måste man anpassa något för nya batterierna? Tack för eventuell hjälp.
-
Hej! Går direkt på sak. Har en toalett med septitank och sjötöming. Igår märkte jag till min förskräckelse att när jag slår på vakuumpumpen för att tömma muggen så sprutar skiten ut istället för att hamna i tanken..(självklart låg jag i välbesökt hamn..) Förstår verkligen inte vad som kan ha hänt. Finns en nyckel man ska vrida på för att tömma tanken.. Någon som råkat ut för detta? Vad kan ha hänt? Vore evigt tacksam för hjälp. Utan fungerande toalett blir sista semesterveckan klart annorlunda.. Det är en chaparral 250 signature, 2008.
-
Hmm ok. Vad innebär det om det läcker inåt? Väldigt obra? ;-P Inte en tung post och finns även en buffert för framtida problem. Men använder helst de stålarna just i framtiden och inte innan första trippen! Annars ett riktigt vasst tips. ;-) Men byta limpor och knän räcker för att allt ska vara schysst, eller kan annat tagit skada om det läckt? Tack för hjälpen!!
-
Tack för svar, Gissla! Känns som att man får räkna med ett byte då, trots att det inte är ovanligt med rost där. Alternativet är att hålla tummarna på att Neutrasalt systemet fått jobba hårt. Men känns vanskligt, då sista ägaren inte använt det, tex. Finns det några jänkarbåtar som man generellt sett ska hålla sig borta ifrån? Märkte exempelvis att däcket gungade på rätt bra när man gick där(Four winns). Bara seglat lite innan och känner inte riktigt igen det från en scanmar.. Mkip
-
Ingen? Kanske inte är ovanligt alls med rost där..?
-
Hallå! Läst på forumet en längre tid utan att kliva in, men nu närmar sig båtköpet. Tummen är placerad mitt i handen när det kommer till allt vad som rör motorer, och båten i övrigt iofs.. Har kollat in en amerikansk daycruiser några år yngre än tio som uppfyller nästan alla krav. Såg dock att det runnit rost mellan limpa och knä.(tror jag..) Är det vanligt eller tyder det på att jag kommer att bli tvungen att kasta ut pengar på ett byte? Sju år har gått utan att dessa är bytta så jag antar att dem snart gjort sitt? Sjövattenkylning med Neutra salt system, hur effektivt skyddar det systemet motorn från rostangrepp? Motorn är en Volvo penta 5,7 osxi. Om det är någon som har tips att dela med sig vad gäller val av båt är även det intressant. 300 000 är min ungefärliga budget men den kan röra sig uppåt lite vid rätt båt. Amerikanska daycruisers runt 25-26 fot är vad jag snöat in mig på idag. Jag gillar amerikanska midcabinbåtar men förstår mig inte alls på tänket med sjövattenkylning, som majoriteten av dessa har.. Hur ska man ställa sig till detta fenomen, nöja sig med att limpor och knän är bytta?(vilket inte är fallet på bilden..) Tacksam för svar och tar mer än gärna emot alla typer av tips inför båtköpet. //Mkip