-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hej, tack för återkoppling och att du fick löst och då även på vilket sätt 🙂 Står inför lite samma problem med att min KAD300 går snabbt upp i temp (från ca 85-86 till 98-99 grader) när båten kommit upp i planing och kör i marschfart. Har sett att några förordar att plocka ner värmeväxlaren som dessutom innebär mer jobb. Min plan är att köra enligt servicebulletin som @kossor postade och sen provköra när båten fortfarande ligger i vattnet. Sen som steg 2 att köra igenom havssidan på ungefär samma sätt efter upptagning och innan eller i samband med vinterkonservering. Blir dock svårt att testa resultatet förrän sjösättningen till våren och då ifall man nu skulle behöva ge sig på och montera ner värmeväxlaren...kanske inget man skall ge sig på med båten i sjön...?
-
Hej Rattmuff, Ja, enligt de svar jag fått så är den rätt på min bild 🙂 /Mikael
-
Installerat och funkar kanon 👍 Snabb leverans dessutom 🙂
-
Hej, När jag monterade tillbaka mitt DP-G drev häromdagen så blev jag osäker på vilken sida om sugslangen växelvajern skall gå, blev det rätt...?
-
Oj, det var snabbt svar, tackar 🙂 Ja, så kanske man kan göra...eller beställa då, lite dyrt men billigare och mindre jobb än att byta sjövattenfilter 😉 Har du provat?
-
Hej, Har en Volvo Penta KAD300 och har ett önskemål om att kunna se om impellern suger som den skall. På nya Volvo Penta Dxxx så sitter ett sjövattenfiler med transparent/genomskinligt lock. Nån vet om det finns transparenta/genomskinliga lock till de äldre motorerna? Eller nån som bytt till ett nytt sjövattenfilter med transparent/genomskinligt och har tips på vad man kan byta till? Tack på förhand! /Mikael
- 5 svar
-
- kad300
- sjövattenfilter
-
(och 1 mer)
Taggad med:
-
Ojdå, det var ju kanske inte konstigt med dåligt laddtryck då och hög tid för renovering/byte som sagt! Min var inte riktig lika rostig/koksad som dina turbos. Jag lämnade in min för renovering på Svensk Turboservice i Göteborg och blev både proffsigt och trevligt bemött, kan rekommenderas 🙂
- 70 svar
-
- 2
-
Hej Björn, Ja, återkom gärna efter felsökning/bedömning, vore intressant att veta 🙂 Jag har ju inte provkört min i vattnet ännu så det skall bli intressant att se resultatet. Planerad sjösättning i slutet av april så håll tummarna. Jag återkommer förstås efter provkörning! /Mikael
-
Tack för svar, känns dock som en djungel att välja produkt för detta ändamål...har sett SKF's Kullagerfett LGMT 2/0.2 eller funkar Biltemas Hjullagerfett kanske? Eller har du nån produkt du kan rekommendera?
-
God fortsättning @kossor! Nu har jag införskaffat en ny tätningsring som skall monteras till våren 🙂 Dock blev jag lite konfunderad avseende vilken typ av fett som skall användas då du påpekade detta i svaret ovan? I en reparationsbeskrivning från Volvo Penta står det att man skall använda fett med nr 1141644 (ersatt med 3809449) som är samma som till propelleraxeln. Är det korrekt att använda detta och hur mycket ungefär skall jag fylla upp?
-
Ahhh 🙈, nu fattar jag, haha, tänk vad man kan lura sig på bilder som inte är helt skalenliga... Stort tack @ThomasVikhogför pedagogisk beskrivning, nu förstår jag hur det skall vara 🙏 Ja, @kossormetallfjädern sitter som den skall i centrumhålet och verkar i bra skick (vad jag kan bedöma) men byter kanske ändå om jag får tag på en ny. Ja, @ThomasVikhog, upptäckte att den satt löst när jag vinterkonserverat för andra gången (utan drevet på). Axeln snurrar ju när motorn går så därav att jag blev orolig att den skadats när axeln snurrade. Och jag tror den satt åt rätt håll med flänsen utåt och så att man ser metallfjädern när den är på plats som du beskriver. Skall kolla axelglappet nästa gång 👍 Som sagt, uppskattar ert engagemang, fantastiskt 👋
-
Tack för snabbt svar (igen) 🙂 Ja, har ägnat morgonen åt att studera sprängskisser och kommit fram till att detta måste vara en form av tätningsring (även om jag inte hittar nån direkt som liknar min) så det är väl bara att försöka "knacka" dit den igen som du beskriver. Som sagt, tack för svar och fortsatt trevlig helg!
-
Hej igen, nu har jag varit vid båten och kan konstatera att det inte ser ut riktigt på samma sätt hos mig som på sprängskissen...det sitter enbart en plastbricka med en tunn o-ring invändigt så det kanske är ok som det är även om jag själv gärna vill försäkra mig om att det är rätt. Bifogar några bilder om det kan vara till nån hjälp.
-
Jaha, hmm, ok, får väl börja med att plocka bort det som är löst men om det är nr 9 som syns på min bild så saknas ju även det andra (10, 11, 12, 13)...ok, jag skall kolla mer i detalj när jag kommer till båten igen. Tack för tips (igen) 🙂