Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

toms

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om toms

  • Placering
    Kadett
  1. Kanske gör jag bara fel, men jag har inte läge 3 på mitt lås. Utan bara 1 och 2, ska jag glöda väntar jag på läge 1 ett par sekunder sedan drar till läge 2, Ska jag starta börjar jag på 0 och drar direkt till 2an. På läge 1 så lyser inte glöd lampan. Har inte heller några tunga nyckel knippor så tror inte det är det heller, mycket skumt, får försöka hitta någon skiss på låset jag har.
  2. Har en TAMD 30 som i slutet på förra säsongen inte vill glöda ibland, man får vrida nyckeln så tändningen är på, vänta lite där sedan dra över så ska den glöda, Men även om jag väntar länge vid tändnings läget så drog han igång start motorn. Detta hände bara 2-4 gånger i slutet på säsongen dock. Det ända jag kan tänka mig är felet är tändningslåset, men har i vinter hållt på med elen etc, och tändningslåset ser riktigt fräscht ut, inga erjade kabelskor eller kontakter. Så jag börjar fundera på om det kan vara något annat. Eller hur funkar tändnings låset? Det måste ju sitta något som har koll på att tändningen nu har varit på ett par sekunder då ska jag glöda vid "start" Några ideér ?
  3. Ah jag letade efter sil idag, Fanns på Biltema men ingen riktig sil i den. Vet att det fanns ett nytt bränsle filter i båten sedan tidigare, som följde med. Men jag köpte ett till, varför inte. samt en sån sil:) Att det inte skulle vara ren soppa på macken hade jag inte reflekterat riktigt över, men med 2 nya filter i reserv och sedan sila soppan så bör vi klara oss. Tack för tipset om silen!! Jag kan återkomma med om hur bra den funkar:)
  4. Det där med rent bränsle kan va väldigt lurigt. Efter att ha haft min nuvarnade båt i 3-4 år kom jag mig till slut för att öppna manluckan på tanken för att göra ren den. Det fanns inte tillstymmelse till skit. För två år sen bytte jag motor och flyttade samtidigt dieseltanken. Passade samtidigt på att komplettera med ett par extra dykrör. Inför flytten tömde jag tanken och när jag var klar med ombyggnaden, såg jag till att tanken var ren innan jag återmonterade manluckan. Fyller alltid diesel på en sjötapp med stor omsättning här hemma. Min tank rymmer 160 liter och eftersom jag ofta seglar (min motorseglare) har jag aldrig behövt tanka nån annan stans. Gick förra sommaren till Vänern. Hade otur med vindarna. Antingen blåste det inte alls eller så hade jag vinden mitt i "näsan" och sen var det ju Göta Älv, så det blev mycket motorgång. Var i slutet på resan i Säffle och då det hade börjat ta på diesel passade ja på att fylla där. När jag kom ut från Göta Älv fick jag efterhand sämre väder och det blev efterhand skvalpigt. Gick in och la mig i en av kryssarklubbens bojar på Mollön. Precis när jag gripit bojen stannade motorn. Jag skulle ju ändå stoppa den, så jag tänkte inte så mycket på det. På morgonen startade den snällt och jag släppte bojen och gick ut ur naturhamnen. Det var västlig vind ca 12 m/sek och en sjögång på knappt en meter. Hundra meter från land stoppade motorn och gick inte att starta. Rullade ut genuan och lyckades kovända och lyckades ta mig på utsidan grunden i söder. Mollön.JPG Seglade in och la mig vid Sekppshandel. Sist biten dikt bidevind. Kollade grovfiltret - det var helt fullt i skit. Några nya fillter fanns inte att få tag på på rimligt avstånd. Ringde killen som installerat min nya motor. han åkte ut till sin verkstad (styvt en halmil) på sin semester och plockade ihop några grov och finfilter och körde och lämnade det till min fru, som körde de ca 10 milen till Mållösund. Bytte filtren, men kom av någon outgrundlig anledning på att blåsa i bränsleslangen från tanken före grovfiltret. Det var helt tätt. Efter en del ihärdigt blåsande, släppte pluggen. Låg och körde på ganska högt varv i nån timme efter att jag var klar. Motorn gick perfekt och jag kastade loss och gick norrut. Det finns ju en ganska otrevlig passage norr om Mållösund - Kråksundsgapet" men det finns också en smal smygväg som man kan gå på insidan. Tänkte gå den. Strax norr om Mållösund ligger havet på en del. När jag passerat de grund som fanns, stannade motorn - igen - och gick inte att starta. Fick rulla ut genuan igen och seglade genom den smala passagen och ankrade inne i lä. Mållösund.JPG Tog loss slangen och blåste. Lika tät som tidigare. Blåste loss pluggen igen. Motorn startade snällt och jag drog upp ankaret och gick på tomgång in till Edshullshall. Öppnade manluckan på tanken. En sån fruktansvärt skitig diesel har jag aldrig sett. Hade några dunka ombord. Öste upp dieseln och slog den på dunkarna genom en tratt med en disktrasa i som fick tjäna som filter. En sån som på bilden. Mållö Disktrasa.jpg När jag öst upp all dieseln och gjort rent för all skit, slog jag på en dunk filtrerad diesel i påfyllningen på däck. Det finns ett skvalpskott i tanken. Slangen från påfyllningen sitter på ena sidan om skvalpskottet och manluckan på den andra. Det kom massvis med skit. Öste upp och filtrerade dieseln igen och slog på en dunk diesel i påfyllningen. Gjorde så några gånger och till slut kom det ingen mer skit. Fyllde tillbaka den filtrerade dieseln till tanken via manlucka och tratten med en disktrasa i som filter. Ville ju ha så ren diesel som möjligt. Hade som tur var gott om den typen av disktrasor. Monterade tillbaka manluckan och bytte filter igen. Provkörde länge. Sen kastade jag loss och gick hem. Efter det har jag inte haft problem med motorstörningar. Det kommer nog att dröja länge innan jag fyller diesel på nåt ställe där jag kan misstänka att de har dålig omsättning och jag kommer aldrig att fylla diesel på nåt okänt ställe utan att filtrera den innan den går ner i tanken. Skit samma om det tar lite tid. Det finns ju speciella trattar för ändamålet att köpa. "Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten." Just det här sättet att tänka "oroar" mig starkt med tanke på vad jag själv varit med om. Du har ju dessutom bara en motorbåt - nåt som jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ha - Då har du ju bara en motor att lita på. Hoppas att du har minst ett par ordentliga ankarutrustningar kompletta med kätting och lina och klara att användas direkt. Dvs inte efter femton minuter. Då kan det va för sent. Utan direkt - utan nåt dröjsmål. Dessutom anser jag att alla som har båt skall va medlem i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/ Detta skriver jag inte för att skrämma dig för sjölivet, utan för att det är bättre och billigare att lära av andras misstag. Du kommer att få en fin resa. Blekingeskärgården är fin och skärgården från Västervik till Mem är helt fantastisk. Ha inte för brått. Det finns mycket fint att uppleva på vägen. Boken Landsort - Skanör är inte så dum i sammanhanget. och det finns ju en liknande för Vänern och Vättern. http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Lars%20Granath Lycka till Den resan lät händelserik. Tyvärr kommer jag behöva tanka en gång på resan, förmodligen blir det i Västervik, om det inte nu ska bli Kalmar, känns som macken i Kalmar används mer. Så är kanske värt att ta det där istället. Men tratt med sil ska defenitivt köpas, samt kanske yttligare ett extra nytt filter, varför inte? Vatten avskiljare finns. Och ett par trasor i tratten när man tankar. Tar det sen en 30 minuter att tanka så kan man ju passa på att njuta av utsikten:) SSRS är jag redan medlem i och tycker väl att det ska man helt enkelt vara med i om man ska ut på sjön. I värsta fall så har vi jolle med motor med oss.
  5. Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten. Det är slutet på nästa vecka planen är att vi ska åka, så vart 10 minut kollas vädret:) Jätte kul att ni alla delar med er, det är kul att läsa era erfarenheter och tankar. Det är väl egentligen bara en transport resa, så lite dåligt väder får det vara, klart man önskar solsken och varmt, med det sagt är ju prio 1 att få ut en mini semester av det, prio 2 är att få hem båten. Så blåser det 6-8ms/s så ger vi oss ut. Det är den första sträckan som blir seg och lång, Sölvesborg -> Borgholm är målet, och lyckas vi hålla 8 knop ska det ta dryga 14 timmar.
  6. Var kollar ni våg höjder och statistik etc på det? Såg SMHI hade lite info om det men inte mycket, Eller du ger dig ut och kollar och gör en egen bedömmning av hur höga vågor det är?
  7. Som rubriken säger, när ger ni er inte ut på havet eller sjön? Det är som så att jag ska åka östkusten upp ifrån blekinge till göta kanal för att sedan vidare till Vättern. Men det är ju det där med vädret, För en annan som inte har varit på Östersjön och kört tidigare, så säger inte vind styrkorna så mycket, klart att det ger en hint men var går eran gräns? Tänker man fel när man enbart går efter vind styrkorna och regn när man ger sig ut? Det är förövrigt en Nimbus 2600 som ska köras.
  8. Navigationen kommer skötas av OpenCPN, förmodligen blir det en NUC jag kör det på. Rasperry Pi håller inte riktigt måttet, samt då slipper jag hålla på med ARM. Men det där med barometer etc måste ju dit på att ha listan. Men tanken är att i slutändan ha allt i tocuskärmen. Till Björn: Hur ser din lösning ut för varvtalen och oljetryck? Vad har du använt dig av för sensorer etc?
  9. toms

    Arduino i båt.

    Jag har ett litet projekt som ska påbörjas. Tänkte jag ska skapa en tråd för att kanske få lite tips och ideer, samtidigt som det kanske gynnar er andra. Alla kanske inte vet vad en Arduino är, kort sagt är det ett litet styrsystem, kostar ett par hundra på tillexempel Kjell & Company. Du kan plugga in det mesta och med hjälp av lite kod är det bara fantasin som sätter gränserna. Min tanke är att i min båt (Nimbus 2600) använda mig utav just en arduino, för att: Mäta volt på batterier start/förbrukning samt solceller. Mäta vatten temp på motor, sjövatten etc. Sätta reläer och på så vis styra allt elektroniskt i båten, lampor, värmare, lantärnor etc etc. Gas larm, då jag har gasol tub så varför inte sätta dit en gas sensor som kan larma om det skulle börja läcka någonstans. Rörelse detektor, samt en siren. (inbrotts larm) Flowmeter, så att jag kan mäta hur mycket bränsle det går åt. Tanken är att jag ska dels visa detta på en skärm i båten, en 15" touch screen, (Fått tag på en IP65 klassad, som kommer passa perfekt.) Och att det även ska gå att göra vissa saker via en hemsida, (så man kan styra det ifrån telefonen). Är det någon här på forumet som har gjort något liknande själva? Vad finns det mer som man skulle kunna göra? Tanken har slagit mig att få in RPM, oljetrycks sensor etc med. Men det får bli vid ett senare tillfälle. Har kommit så pass långt att volt, temp och styrning av de flesta lampor är bara montera i båten och köra. Bilder kommer när jag fått det monterat.
  10. Det vore förträffligt. Då jag ska ner om ett par veckor så ska jag ta massvis med bilder på kapellet:)
  11. Jag hijackar tråden lite och som själv ny ägare till en nimbus 2600 (Som jag inte hämtat än) Men hur hög är båten? Jag ska köra den ifrån Skåna och in i götakanal och sedan ska den upp på lastbil, men finns verkligen ingen info om hur höga dessa båtar är. Är det någon som har uppgifter på det? Är den lägre än 3,30m ?
×
×
  • Skapa nytt...