Det där med rent bränsle kan va väldigt lurigt.
Efter att ha haft min nuvarnade båt i 3-4 år kom jag mig till slut för att öppna manluckan på tanken för att göra ren den. Det fanns inte tillstymmelse till skit. För två år sen bytte jag motor och flyttade samtidigt dieseltanken. Passade samtidigt på att komplettera med ett par extra dykrör. Inför flytten tömde jag tanken och när jag var klar med ombyggnaden, såg jag till att tanken var ren innan jag återmonterade manluckan.
Fyller alltid diesel på en sjötapp med stor omsättning här hemma. Min tank rymmer 160 liter och eftersom jag ofta seglar (min motorseglare) har jag aldrig behövt tanka nån annan stans.
Gick förra sommaren till Vänern. Hade otur med vindarna. Antingen blåste det inte alls eller så hade jag vinden mitt i "näsan" och sen var det ju Göta Älv, så det blev mycket motorgång. Var i slutet på resan i Säffle och då det hade börjat ta på diesel passade ja på att fylla där.
När jag kom ut från Göta Älv fick jag efterhand sämre väder och det blev efterhand skvalpigt. Gick in och la mig i en av kryssarklubbens bojar på Mollön. Precis när jag gripit bojen stannade motorn. Jag skulle ju ändå stoppa den, så jag tänkte inte så mycket på det. På morgonen startade den snällt och jag släppte bojen och gick ut ur naturhamnen. Det var västlig vind ca 12 m/sek och en sjögång på knappt en meter. Hundra meter från land stoppade motorn och gick inte att starta. Rullade ut genuan och lyckades kovända och lyckades ta mig på utsidan grunden i söder.
Mollön.JPG
Seglade in och la mig vid Sekppshandel. Sist biten dikt bidevind.
Kollade grovfiltret - det var helt fullt i skit. Några nya fillter fanns inte att få tag på på rimligt avstånd. Ringde killen som installerat min nya motor. han åkte ut till sin verkstad (styvt en halmil) på sin semester och plockade ihop några grov och finfilter och körde och lämnade det till min fru, som körde de ca 10 milen till Mållösund.
Bytte filtren, men kom av någon outgrundlig anledning på att blåsa i bränsleslangen från tanken före grovfiltret. Det var helt tätt. Efter en del ihärdigt blåsande, släppte pluggen.
Låg och körde på ganska högt varv i nån timme efter att jag var klar. Motorn gick perfekt och jag kastade loss och gick norrut. Det finns ju en ganska otrevlig passage norr om Mållösund - Kråksundsgapet" men det finns också en smal smygväg som man kan gå på insidan. Tänkte gå den. Strax norr om Mållösund ligger havet på en del. När jag passerat de grund som fanns, stannade motorn - igen - och gick inte att starta. Fick rulla ut genuan igen och seglade genom den smala passagen och ankrade inne i lä.
Mållösund.JPG
Tog loss slangen och blåste. Lika tät som tidigare. Blåste loss pluggen igen. Motorn startade snällt och jag drog upp ankaret och gick på tomgång in till Edshullshall.
Öppnade manluckan på tanken. En sån fruktansvärt skitig diesel har jag aldrig sett. Hade några dunka ombord. Öste upp dieseln och slog den på dunkarna genom en tratt med en disktrasa i som fick tjäna som filter. En sån som på bilden.
Mållö Disktrasa.jpg
När jag öst upp all dieseln och gjort rent för all skit, slog jag på en dunk filtrerad diesel i påfyllningen på däck. Det finns ett skvalpskott i tanken. Slangen från påfyllningen sitter på ena sidan om skvalpskottet och manluckan på den andra. Det kom massvis med skit. Öste upp och filtrerade dieseln igen och slog på en dunk diesel i påfyllningen. Gjorde så några gånger och till slut kom det ingen mer skit.
Fyllde tillbaka den filtrerade dieseln till tanken via manlucka och tratten med en disktrasa i som filter. Ville ju ha så ren diesel som möjligt. Hade som tur var gott om den typen av disktrasor. Monterade tillbaka manluckan och bytte filter igen. Provkörde länge. Sen kastade jag loss och gick hem. Efter det har jag inte haft problem med motorstörningar.
Det kommer nog att dröja länge innan jag fyller diesel på nåt ställe där jag kan misstänka att de har dålig omsättning och jag kommer aldrig att fylla diesel på nåt okänt ställe utan att filtrera den innan den går ner i tanken. Skit samma om det tar lite tid. Det finns ju speciella trattar för ändamålet att köpa.
"Tanken och filter ska vara grönt, båten har använts varje år och varit ute och gungat etc så "skit" i tanken bör inte vara något problem, iallefall inget jag oroar mig för, filter är nya, plus att extra filter finns i båten."
Just det här sättet att tänka "oroar" mig starkt med tanke på vad jag själv varit med om. Du har ju dessutom bara en motorbåt - nåt som jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ha - Då har du ju bara en motor att lita på. Hoppas att du har minst ett par ordentliga ankarutrustningar kompletta med kätting och lina och klara att användas direkt. Dvs inte efter femton minuter. Då kan det va för sent. Utan direkt - utan nåt dröjsmål.
Dessutom anser jag att alla som har båt skall va medlem i SSRS. http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/
Detta skriver jag inte för att skrämma dig för sjölivet, utan för att det är bättre och billigare att lära av andras misstag.
Du kommer att få en fin resa. Blekingeskärgården är fin och skärgården från Västervik till Mem är helt fantastisk. Ha inte för brått. Det finns mycket fint att uppleva på vägen.
Boken Landsort - Skanör är inte så dum i sammanhanget. och det finns ju en liknande för Vänern och Vättern.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Lars%20Granath
Lycka till
Den resan lät händelserik.
Tyvärr kommer jag behöva tanka en gång på resan, förmodligen blir det i Västervik, om det inte nu ska bli Kalmar, känns som macken i Kalmar används mer. Så är kanske värt att ta det där istället.
Men tratt med sil ska defenitivt köpas, samt kanske yttligare ett extra nytt filter, varför inte? Vatten avskiljare finns. Och ett par trasor i tratten när man tankar. Tar det sen en 30 minuter att tanka så kan man ju passa på att njuta av utsikten:)
SSRS är jag redan medlem i och tycker väl att det ska man helt enkelt vara med i om man ska ut på sjön. I värsta fall så har vi jolle med motor med oss.