adis
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm adis
-
Placering
Kadett
-
adis började följa Volvo Penta AQ151(mfl.) förgasartips, ASU och solpanel, Luftskruv VP och och 3 andra
-
Fick tag på ett komplett grenrör och bägge förgasarna. Så det ska väl lösa sej. Sen har jag låtit fixa 10 nya skruvar via en svarvare........... Skulle du vara intresserad att sälja ett par av dessa skruvar?
-
Hej Har letat efter dom också. Verkar faktiskt som det finns tre olika. Grovgängad med fjäder, fingängad med fjäder och den på den senaste förgasaren som man skruvar från sidan. Jag har en 151B och skruven med fjäder men den har finare gängor än den MISAB har. Verkar som den är väldigt ovanlig.
-
Tack, ska maila och fråga dom. Jag tror det, att fylla med fett/olja och sen knacka ut den med hjälp av axeln?
-
Hej. Är det någon som vet om man kan köpa de två bussningarna som sitter i impellerpumpen till Volvo Penta aq151 mfl? Har bytt packboxen då den läckte lite men skulle vilja byta bussningarna också utan att behöva köpa hela reparationssatsen.
-
Det är möjligt, men jag var tidigare tvungen att ligga o pumpa runt 3000 varv tills den blev varm. Nu kan jag lägga mig på 1200 varv tills den blivit varm. Jag har dock den äldre versionen av Solex 44pai, men det verkar ju som den finns med olika typer av skruvar
-
Hej! Har haft problem med att få min Volvo Penta AQ151b att gå bra på tomgång. Kall har det varit helt omöjligt att få den att gå på tomgång utan att hela tiden pumpa med axpumparna tills den blivit varm. Väl varm har den gått alldeles utmärkt. Hade gjort iordning förgasarna och även bytt till brytarlös tändning. När jag väl testade att byta blandningsskruven som följde med i repsatsen till förgasarna visade det sig att den nya skruven inte passade. Originalskruven hade mycket finare gängor. Detta förklarade varför jag blev tvungen att skruva ut skruven ca 5 varv istället för de 2 som det står i manualen. Inga problem att starta med kall motor sen. Jag har den äldre versionen av blandningsskruv med fjäder och som sitter skruvad in snett på förgasaren. Verkar som det finns olika versionen av denna skruv. Kanske detta kan hjälpa någon som har haft problem med kallstart på sina AQ-motorer. Bifogar en bild på de två skruvarna. Mvh Daniel
-
I locket sitter två skruvar som skruvas ner i fördelaren. Hål med gängor i godset på fördelaren. Är visst pga att dessa fördelare ska vara gnistskyddade. Kanske skulle gå att modifiera men har inte tittat närmare på det. Får hoppad det dröjer till jag behöver byta lock igen
-
Tack för tipsen! Blev ett lock från drevdelar.se till slut. Har funderat på brytarlöst. 123ignition.se finns och den funkar till volvo pentas motorer. Tyvärr kostar den 4000:-, är ju visserligen en helt ny fördelare man får men jag tyckte det var lite för mycket att lägga för tillfället. Den verkar dock ha fått bra recensioner av många. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att få tag på en fördelare med hallgivare från någon gammal volvo 740
-
Hej! Är det någon som vet var man kan få tag på ett fördelarlock (gärna rotor också) till en Volvo Penta aq151b? Verkar svårt att få tag på dessa då de har skruvanslutning. Har hittat på www.drevia.se men dom ska ha 904(!) kr för det. Varianten utan skruvanslutning går tex att få tag på hos biltema för 49:90... Tack på förhand