Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025

MrSmith

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MrSmith

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Christer, du har helt rät... Bara så j@@@la retligt när man själv är försiktig med grejjerna.
  2. MrSmith

    Repad båt

    Hej, en snabb fråga. Jag har lämnat båten på marina för att fixa lite saker på land. Jag var inte med vid upptagningen, men var och kikade på båten på land och hittade en 30 cm lång repa som jag med 90% säkerhet vet inte funnits där tidigare. Vad gör man nu. Jag har inte pratat med marinan ännu. Repan är retlig och lyser vitt, då jag har blått skrov
  3. Ok, skall forsoka mig på en liten summering. Oavsett vad man kan tycka så finns det en regel (3mån/100h) som SKV tillampar (aven ovriga EU?) for att definiera vad som ar en "Ny" båt. Det galler enbart båtar over 7,5m (dvs inte Skepps-definitionen) Antal års brukande eller for den delen årsmodell på båt ar oviktigt for SKV i tolkningen, dvs en 10 år gammal bastubåt på 8m som "fardats 20h skall beskattas. Det ar antal timmar som ar avgorande och inte strackan ett fartyg har fardats, dvs segel (5-7kn) vs motorbåt (25-30kn) samma stracka betraktas olika. Det ar oklart hur SKV skall mata hur mycket en båt har fardats då det inte finns definierat i lagtexten, vilket lamnar det oppet for kreativa tolkningar. Reglen tillampas oavsett om man handlar "begagnad" båt av privatperson eller firma i annat EU land. For att undvika dubbelbeskattning ar lagstiftarens tanke att saljaren skall kunna krava tillbaka moms från sitt kop i det land den koptes, och koparen betalar i det land båten i huvudsak skall brukas. Oklart hur en EU-stat skulle hantera ett krav på att få tillbaka moms på en 7 års begagnad båt? Så om detta ar tillampart for andra lagen an om man verkligen koper en Ny-ny båt staller jag mig frågande till, och jag tror nog SKV skulle hålla med om man pratade med dem utanfor tjansten. "Bra/ok" lag for att undvika att man utnyttjar momsskillnader inom EU for att kopa nya fordon, men lagtexten behover nog anpassas lite till verkligheten for att vara fullt tillampbar och få mig med på banan varfor jag skall betala 25% moms på min 7 år gamla båt.
  4. hej, har inte hunnit lasa alla inlagg (tacksam for tankar, referenser och ideer). I kontraktet står inga timmar, bara att båten ar kopt "i befintligt skick" och levererad i Danmark. Håller med om att kontakta saljaren skulle kunna vara en god idee for han betalde mer an dubbelt vad jag gav for båten så den moms-paybacken skulle med råge tacka min och man skulle ev kunna komma overens. Dock så tycker jag att man cementerar karnfrågan om man gor så. I mina (och tydligen många i trådens) ogon håller ju med om att definitionen ar helt uppåt vaggarna fel. Låt saga att man kor 30h/år (ungefar vad jag gor) så innebar det ju att alla båtar som saljs fjarde året ar Nya per definition. Helt galet... Det ar ju fritidsbåta det handlar om och inte arbetsbåtar eller fraktfartyg som går 1000h/år. Jamfor man definitionen på en bil dar 600 mil ar gransen så inser man ju att det ar snedvridet. Jag kor ca 2000 mil per år och då klassar man en bil som ar ca 3-4 månader som ny - vilket kan anses ok, men en bo-båt anvands ju på ett helt annat satt an en taxibåt. Jag skulle nog kunna acceptera en grans på 20-30 timmar men inte 100. och sen frågan hur man mater och bevisar detta for det står fardats och inte tachometertid.
  5. Hej Ingemar, Ja det ar ju så man får gora. Finns ingen logik och inget satt att mata rattvist. Jag drog ett exempel till dem dar jag sa att jag och min kompis lamnar hemmahamnen på fredag for att tillbringa en långhelg i favorit viken. Han med segelbåt och jag med motorbåt. Ja tar mig till viken på 1 timme och segelbåten kommer om ytterligare 5-6 timmar, då det var svag vind. Vi har båda familjen med oss i båtarna och bor i dessa på svaj under hela helgen. På sondagen drar segelbåten hem på formiddagen och jag gasar hem på eftermiddagan. Vi lagger till ungefar samtidigt i hemma hamnen. Vad raknas som fardats - har han fardats 14 timmar och jag 2? eller har vi båda fardats (brukat) båtarna lika mycket, dvs en helg? Ang Tachometer: Tyvarr finns det ju alltid mojlighet att plugga in på motorns buss for att få exakt timantal motorn snurrat (om du det ar vad "fardats" innebar). Vet inte hur gammal lagen ar men brochyren utkom 2012, så det ar inte omojligt att din kompisar med ar "skyldiga" att peta in 25% i dubbel moms.
  6. @Gantika Det ar ju precis det som SKV (och min rubrik) sager att man enligt dem skall betala moms på ett NYTT fordon i det land det ar tänkt att brukas. De bekraftar ju i mailsvar att båten raknas som ny enligt en definition som någon EU snubbe har komponerat (3 månader/100h). Min båt ar 80+ månader/75h, alltså ny enligt SKV och skall darfor momsas - igen. Logiskt? Nej!
  7. Fick svar från SKV och det var lite "upplasning" ur nannda brochyr, med kontentan att "det ar såunda tillrackligt att ett av kraven ar uppfullda for att det utgor ett nytt fartyg" (notera benamningen fartyg) .sen komer "eftersom din båt ar over 7,5m och korts (notera korts) mindre an 100h innan kop så raknas den som ett nytt transportmedel och du skall betala svens mons med 25% på inkopspriset" och sedan kommer anmodan om att anmala så de kan skicka mig deklaration och inbetalningsblankett. Detta ar ju det sjukaste jag varit med om....
  8. @marinjohan Ja, det var den broschyren jag hittade som gjorde mig lite kallsvettig. Laste på som f*n innan jag hamtade båten så at allt var frid o frojd och inom "lagens" ramar, men givet tolkningen på den skrivningen kan jag ha blivit omedveten skattesmitare. Jag har skrivit till SKV och beskrivit laget for att få deras bedomning. Kommer givetvis att uppdatera har nar jag får svar. De sa det kunde droja då det ar många deklarartionsfrågor just nu.
  9. @martin 3 Som det ar formulerat står det att "om något av följande krav A ELLER B ar uppfyllt så raknas båten som ny", jag har last om texten flera gånger for att verkligen se om jag last/ forstått fel, men min tolkning ar att definitionen tacker min båt (och aven annu aldre som korts sparsamt). Jag skall ringa SKV Ludvika och se vad de sager imorgon. Som någon sa tidigare - anledningen till denna skrivning borde ju vara att blocka de som koper nya båtar med lagre moms, vinterforvarar dem utomlands och sedan kor hem den "begagnad" for att undvika moms. Min båt ar ju 6 år gammal och har varit brukad under minst 4 av dessa sasonger. Att forre agaren inte kort langre an 20-30 per sasong med motor gor ju inte båten nyare.... Han kanske hade en favorit gasthamn inom 1h kortid. Fullstandig skrivning hittas i skatteverkets folder 556 (inlagt i redigera)
  10. Tack för tipset Martin, men det ar nog inget jag vill gora. Då lägger jag hellre energin på att flå- kora runt i havet tills jag passerat de magiska 100h. Jag satt o raknade lite på mina gamla båtar. De säsonger jag kort mycket, har man kanske pressat ca 50h, och då har det varit mycket åkande. Normalt kor vi 1-3h sen ligger man still 3-5 dagar, kanske kor någon liten runda på 30 imin. Tror en normal sommar for mig landar på 25-35 timmar, det innebar ju att med min "takt" skulle en ny båt forbli ny fram till fjarde säsongen. Det måste vara feltank i den lagen.
  11. @Bjaerven: Nej jag har inte dem i halarna, och tanker val inte direkt kontakta dem om det inte blir absolut nodvandigt. Men jag har en lustig fix tanke på att gora ratt for mig (då lagar/reglerar forståndiga). Det var aven anledningen att jag laste på så mycket jag bara kunde hitta om import av beg båt inom EU, och blev ganska chockad nar jag nu hittade denna skrivelse hos skatteverket i veckan. Det ror ju sig om stora pengar och detta pålagg på 25%skulle gora min båt extremt overprisad. Det har lite tagit bort gladjen att ha kopt ny (begagnad) båt Enligt min båtgranne så gor kontrollanter från Skatteverket i Sodra Sverige bryggbesok och går omkring som "turister" och småpratar med båtagare och berommer deras båtar och frågar var de kopt den. Om det framkommer att det ar privatimport så tar de fram legitimationen och ber om detaljerad information. Det finns sakert någon regel som gor att de har ratt att kontrollera, eller att man får ålaggande att med heder och samvete svara på någon blankett. Hur kul ar det? Man blir ju tvungen att se alla turister som en potentiell kontrollant och svara kort och oforskamt om de tycker att ens båt ar fin. Frågan ar ju vad som menas med "fardats"? I mitt fall har ju båten varit i sjon drygt 730 dygn (2 år) så om inte 4 av dessa dygn (100h) raknas ar det ju något allvarligt fel i lagen, eller i allla fall (och nu forsker jag vara neutral) inget som en EU skattebetalare kan forlika sig med! Det blir ju dubbel moms på en vara. Jag måste gå till botten (ursakta uttrycket) med detta, annars kommer jag inte kunna koppla av i sommar.
  12. Hej Jag blir inte klok på vad som galler angående moms på begagnade båtar med (och detta ar vktigt) låga motortimmar. Hoppas någon har kan reda ut begreppen. Hittade en motorbåt från 2007 i Danmark. Båten ar i bra skick och hade enbart gått ca 70 timmar. Båten ar Dansksåld ny från Marina till en privatperson som ar enda agaren (som aven betalt Dansk moms nar den koptes). Båten ar drygt 10m och CE markt. Innan jag kopte båten laste jag VERKLIGEN på allt jag kunde hitta på natet om mport och skatt inom EU, for att gora allt på ratt satt, och kom fram till att Fri rorlighet av varor var det som gallde, bara man hade papper på att forsta koparen betalt moms. Nedan ar några av lankarna som beskrev vad som galler. Dar står bl a "Når du köper begagnad båt inom EU ska vare sig moms eller tullavgifter betalas. Momsen är trots allt redan betald en gång" vilket jag tycker verkar logiskt. Momsen ar ju aven samma 25% i Danmark, så prisbilden ar ju samma som i Sverige. http://www.atlantica.se/skepparguiden/tips-nar-du-koper-bat/hur-koper-man-bat-utomlands/ http://www.atlantica.se/skepparguiden/tips-nar-du-koper-bat/kopa-bat-i-danmark/ Sagt och gjort, båten koptes och fraktades hem till Sverige av mig sjovagen. Av en handelse pratade jag med en båt-kompis om mitt nya kop och han sa att Skatteverket jagade folk som tagit in båtar sjalv och jag fick några exempel på personer som fått anmodan att betala moms trots att deras båtar redan var momsade inom EU. Det fanns tydligen en definition som Skatteverket anvander som sager att "om båten saljs innan den varit i bruk mindre an tre månader eller den fardats mindre an 100h", så skall den raknas som ny och man skall då betala Svensk moms!!! Min båt har ju varit i bruk i 6 år, kanske legat i vattnet 2-3 år av dessa år, men inte kort mer an ca 60 timmar (tachometer på motorerna). Innebar detta att jag nu definitionsmassigt har en "ny" båt från 2007, och helt plotsligt blivit en omedveten skattesmitare? Detta kan ju inte vara mojligt. Har jag tolkat denna nya informationen fel, och om inte - hur tanker de? Jag kan i viss mån forstå om det står en icke sjosatt båt från 2007 på en marina, men om en privatperson saljer en båt han brukat, men inte kort så mycket med så kan den val inte klassas som ny efter 6 års brukande? Tackam om någon kan hjalpa mig i denna djungeln.
×
×
  • Skapa nytt...