Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Lillis021

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lillis021

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

289 profilvisningar
  • numi

  1. Mjo, det är tråkigt, men kan tyvvär inget om motorer så svårt att se om något är fel eller inte. Den har trim tilt osv så nog finns de reservdelar sen har växelhuset fått sig en fin renovering inne på firma så får försöka hitta någon motorkunnig som vill köpa denna motor som renoverings objekt annars går han tyvvär såsmåning om till skroten. ska försöka mig på den när det är upptagning av båt så efter de projektet kanske den inte funkar alls eller fungerar bättre men tack för alla hjälpliga svar och kommentarer jag fått
  2. Hej båtfolket har nu fått lite tid och skruva, inte hittat någon termostat och försökt spola rent kylkanalerna. hittar inget som säger varför motorn blir varm but still så blir han stekhet :/ blir ny motor till nästa säsong så jag ger upp med denna
  3. Hej micke tack för svaret, ska försöka få hem motorn så fort jag har tid o börja skruva lite. har fått lite o kolla efter nu och självklart berättar jag hur det gått
  4. Paff som jag blev efter ha pratat med servicestället som sagt att motorn var 3 cylindrig ser jag att den har 4 stift vilken säger mig att den är 4 cylindrig? :/ Har konstaterat att den blir alldeles för varm, (5 minuter på tomgång o lite körning med växel i) så bränner jag mig nästan på skvaller strålen och vågade inte ens känna på cylindern när jag kände värmen några cm ifrån. Slangen som svallerstrålen kommer ifrån går rakt in i cylindern sen ser jag inte vart den går vidare. kommer inget vatten alls ifrån avgas hålen. Så nått är fel med kylningen men vad? fin stråle ny impeller osv, Bifogar några bilder där jag ritat lite (Röda strecket är slangen från hålet där strålen går ut in i cylingern, Gröna är frågan om de kan vara en termostat?)
  5. Tack för alla hjälpliga kommentarer har inte haft någon möjlighet att ta mig ner till båten och ta kort men gör det så fort jag hittar lite tid för det
  6. Okej, Ska ta ett kort och se, är totalt kass på motorer så ska försöka lokalisera vart kylsladden går och ta lite kort
  7. Okej, då blir han lite väl varm tror jag. han kyler bättre på höga varv och blir inte alls lika varm men inte tänkt på ifall det kommer vatten vid avgas utloppet. antar att du tänker på det som finns på riggen och inte där skvallerstrålen går ut? men ifall det är så att den går för varm, vad kan jag tänkas göra? eftersom impeller och liknande är bytt? har läst någonstans att skvallerstrålen bara visar tryck (att den kan ha bra stråle utan kylning) men även där kan jag ha fel
  8. Hallå, Nu kommer nästa tråd med motorproblem och nybörjare som inte kan något. Har skummat igenom forumet och letat efter liknande problem och hittat lite jag ska testa. Men tänkte höra med er veteraner om ni har lite tips o trix. Har en äldre 40hk Mercury motor, okänt årtal, Hittat en kod som är lite smått otydlig men tror det står 0C214148 eller oC214148 (Nolla Eller Bokstav O) Nu är det så att jag haft motorn inne på service där dom bytt impeller fixat oljeläckage växelhus samt bytt tändstift. Men jag har yttligare problem med motorn, Motorn är svårstartad men går igång efter ett tag, fungerar bra på tomgången och tar mellan 30-60 sekunder för skvaller strålen att komma igång. Motorn fungerar bra på gaspådrag i början men efter ca 5-10 minuters fullgas så börjar strulet. Blir som att motorn släpper all gas och dör ibland o annars bara går jätte dåligt och känns lite som att motorn "hoppar" i gången. sen efter motorn fått vila och antingen gått på lågvarv eller stängs av så fungerar den bra igen och allt börjar om från ruta 1. Har tänkt ifall det antingen kan vara kylningen o termostaten som gett upp o den värmenyper lite smått? eller något bränsle problem. Skvaller strålen ryker ganske mycket och är väldigt varm, skulle vara perfekt att sätta kaffekoppen under o blanda perfekt kaffe så nu är min fråga, är jag helt ute och cycklar eller vad tror ni felet kan ligga? MVH Johan.
  9. Har inte slutat bra. letar just nu efter ny motor då jag tröttnat på den hära. Kan inget om motorer och gjort allt som sagts i tråden.
  10. @Christern. Bränslet är rent tanken ren filtret bytte jag och de är lika rent som de va när jag köpte det. inte nå smuts som syns och de byttes aldrig på servicen. Kollade lite priser och dem ville ha 2000 för en service och de känns FÖR dyrt för en sån liten och billig motor. Inget är negativt du skriver bara för att hjälpa Även små saker kan göra stora fel
  11. Nu har jag vart och pratat med verkstaden. Dom vägrade ta emot den o hjälpa till. Dom sa att dom hade provkört den i vattenbad osv. den hade funkat där sa dom. Bränslet är nytt tanken är ren. dom sa bara skruva lite på luft skruven de va allt dom hade o komma med. (som om jag inte har försökt efter 1h stilla på sjön) Det dom sa var "Vi fick betalt för att den skulle gå igång, sen skiter vi i om den funkar eller inte" Även tack till er som tar er tid att läsa igenom och hjälper till
  12. @Bigfish, ska ringa firman idag igen och kräva ännu en gång att dom har skyldighet att fixa den eftersom den inte funkar som den ska efter servicen. Firman heter Pir 28/västerås. @Anders, Tack för skissarna och lite tips Blir min första båtmotor jag skruvar ner
  13. Har gjort det. Dom sa att motorn fungerade när den åkte därifrån. och att den va inne för att den inte gick igång
  14. Hejsan. Har precis köpt mig en Johnson Seahorse 4hk från -77. Den har varit inne på service för 2 veckor sen och där gjorde dom rent förgasaren o tanken osv. Sen när jag skulle ut o åka så dog motorn på höga varv. Plockade bort kåpan och såg att soppa filtret va EXTREMT skitigt (trodde dom bytte de under service) och så va de hål i soppa slangen mellan filtrer och förgasaren som jag även klipte bort och satt fast igen. Sen verkade allt fungera och jag åkte ut i ca 15-20 min där jag stängde av motorn för att kolla om jag skulle få igång den igen. Vilket jag fick till viss del. Kunde dra igång den och puttra på kanske 10% gas och gav jag mer så dog den. Märkte även att motorn fungerade hyffsat när jag körde på ca 70& chock. Dog på 0% chock och dog på 100% Så ska plocka ner förgasaren och göra rent igen. Någon som vet vad felet kan vara eller haft liknande? Och som okunnig motor kille så måste jag fråga. Ska de sitta luftfilter på denna motor?
×
×
  • Skapa nytt...