Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

hugh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hugh

  • Placering
    Landkrabba
  1. Så skulle jag kunna rikta motorn genom att först centrera axeln i axelröret (som behöver vara frilagt och rörligt) och sedan med klämkoppling på axeln hitta läget där jag kan koppla ihop det med backslaget utan glipa? När jag har hittat detta läge fixerar jag axelröret med klämfästet i skottet eller/och laminerar fast det i skottet. Är det rätt? Axelns längd är 110cm, felvinkeln nu 0,23 grader. Att montera klämfästet på en på en plåt och bulta plåtbiten på skottet är en bra idé men jag har inte riktigt plats för det och arbetet blir mera komplicerat. Axelns tyngd på Blackjack har kanske påverkat att det blev fel. Jag ska kolla riktningen av motorn när båten senare ligger i vattnet. Hade tänkt att motorn kanske sätter sig lite i sjön och att jag eventuellt skulle kunnat använda motorn försiktigt den här sommaren med 0,6mm glipa. Skulle det gå i nödfall? Flexibel axelkoppling kompenserar tydligen inte för felriktad motor i mitt fall, och det finns inte plats för det heller: mellan klämkoppling och Blackjack är det bara 7mm och mellan Blackjack och axelrörsskott 15mm.
  2. Det kan hända att jag har slarvat med det Pentax beskriver. När jag stoppade Blackjack på axeln tänkte jag att den blir centrerad av Blackjack-tätningen, blir den inte det? Är det alltså så att jag först måste kila upp axeln i mitten av röret sedan koppla fast klämkopplingen på axeln och efter det kolla hur väl klämkoppling och backslag ligger mot varann? Och efter att ha riktat motorn i det här läget igen ta bort klämkopplingen och sätta fast Blackjack på propelleraxelröret? Men kan det bli skillnad mot det resultat jag har fått nu. I och med att glipan på 0,6mm nu ligger längst ner mellan klämkoppling och backslag borde de aktre motorkuddarna shimsas uppåt och de främre sänkas. Men det är omöjligt att sänka motorn på min motorbädd (överst på motorbädden ligger plattjärn). Jag kollade inte hur väl motorn var riktad innan den lyftes ur. Enda skillnaden mot tidigare motorinstallationen är att jag tog bort klämfästet som användes för fixering av hylsrör i ett skott bara 15mm från Blackjack. Detta glasfiberskott var nämligen mycket klent på bara någon millimeter och jag tyckte att axelröret satt inte alls stabilt i det skottet. Jag byggde i stället om skottet riktigt rejält med divinycell och glasfiber drygt 60mm tjockt och laminerade fast axelröret ordentligt i det nya skottet. Jag försökte vara mycket noga med att axelröret hamnade på samma plats som tidigare. För att höja axelröret (och därigenom kunna sänka motorn) skulle jag behöva såga isär det nya skottet och frigöra röret. Om man använder klämfästet för hylsrör skulle det räcka att göra nya bulthål i skottet för fastsättning av klämfästet för att ändra på axelrörets höjd.
  3. hugh

    Riktning av motor

    Totalrenoverade MD7B med backslag MS2, nya motorkuddar, axel 110cm, axeltätning Blackjack. Efter att jag återinstallerade motorn har jag en glipa på 0,6mm längst ner mellan klämkopplingen på axeln och backslaget. Enligt verkstadshandboken ska den glipan inte överstiga 0,05mm (men det sägs att 0,1mm kan tillåtas). Jag borde sänka motorn och shimsa men det går inte: motorbädden är byggd helt enligt Volvos instruktioner i början av 80-talet, propelleraxelröret sitter fast i ett stabilt skott, fästen för motorkuddarna bultas fast direkt på plattjärn som är fastbultade i motorbädden. Ingen möjlighet att sänka motor. Kommer 0,6mm glipa förstöra backslaget eller kan jag i nödfall dra ihop klämkopplingen och backslaget nu och använda motorn den här säsongen?
×
×
  • Skapa nytt...