Stefan64
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Stefan64
-
Placering
Kadett
-
Jag såg ditt inlägg just nu, lite sent kanske men jag svarar ändå. Jag köpte precis en sådan platta till min Flipper 575 med 70 hk i somras. Den funkar perfekt. Jag fick kapa av några centimeter i överkant för att den var för lång.
-
Jag har tyvärr ingen erfarenhet att renovera växelhuset men jag håller på att renovera en Yamaha 115 hk V4 -90 när det gäller nya lager, packboxar, kolvringar m.m. och bifogar en länk där du i alla fall kan hitta en sprängskiss över växelhuset. Kanske det kan underlätta? Jag har beställt delar härifrån i två omgångar och det har funkat bra. Frakten tar väl cirka 1 1/2 vecka. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/parts.html
-
Jag har aldrig åkt i en Finnsport 540 men det känns som att en 115 hk är max på den båtstorleken. Båten kanske klarar en större motor men då blir den nog övermotoriserad och kan kanske bli instabil? Jag skulle nog fundera på en 90 hk som alternativ. Frågan är vad du ska använda båten till? Åker ni många iden, drar du wakeboard eller vattenskidor eller gillar du att åka fort? Kolla med ditt försäkringsbolag vad dom godkänner för storlek. Jag skulle tippa på 90 hk. Annars får du väl kolla med olika bolag om någon kan tänkas godkänna 115 hk. Jag har en Flipper 575 med en 70 hk på idag men jag ska hänga på en Yamaha 115 hk V4 -90 till våren. Den är under renovering i garaget just nu. Mitt försäkringsbolag, Atlantica, godkänner max 115 hk för min modell.
-
Här kommer tre bilder av reporna i cylindern. Hoppas det syns skapligt på dem.
-
Tackar, det vore toppen med en bedömning av skadan! Den ser värre ut på bild tycker jag, den känns inte alls så farlig med fingrarna. Blir det en bedömningsfråga så får jag ta med den till båtfirman så får dom bedöma också. Jag ska bifoga ett par bilder så fort jag klurat ut hur man gör? Jag är ganska ny på forumet när det gäller inlägg.
-
Ja, jag var inne på det. Det är lika bra att friska på med nya kolvringar nu när vevaxeln ligger öppen. Jag har rivit ända ner till växelhuset nu. Jag håller med om att man bör byta alla packboxar och o-ringar när man ändå håller på. Även plåtbrickan och packningen under impellern. Plåtbrickan var rätt sliten kan tilläggas. Återstår att se om jag får ihop allt sedan Men det kommer att kännas bra att jag gjorde det när riggen ändå var delad. Nu är frågan, klarar jag mig med originalkolvringarna efter honing eller måste jag skaffa lite större? Repan i cylindern är inte så djup så jag behöver nog inte putsa på så hårt i alla fall.
-
Jag har fått tag på en Yamaha 115 hk från -90 där undre lagret på vevaxeln skurit. Felet verkar ha uppstått genom att undre tätningen på drivaxeln släppt igenom vatten. När lagret skurit har det blivit några mindre repor i en av de undre cylindrarna också. Det är inga djupare repor så jag tänkte hona den och sätta i nya kolvringar men har nu en fundering på om jag skulle passa på att byta samtliga kolvringar nu när motorn ändå är nerplockad? Kan det vara idé eller är det onödigt? Jag tänkte ha detta som projekt i vinter. Det är ingen brådska att få ihop grejerna med andra ord. Därför funderade jag på att byta så mycket slitdelar jag kan komma på under renoveringen. Är det någon som har något tips eller synpunkter att dela med sig med till mig inför detta så vore jag tacksam, framför allt frågan om bytet av kolvringar.
-
Stefan64 började följa Renovering av Yamaha 115 -90, tips, synpunkter?
-
Har du letat på E-bay? Länk: http://www.ebay.com/itm/Mercury-Quicksilver-22-859731-Fitting-/270915982873?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3f13d9d619&vxp=mtr Pris cirka 150 spänn med frakt. Jag hittade den gängade "krok" som tar tag i backhaken när man lägger i backen på utombordaren på E-bay i våras till min Mariner. Den fanns inte att få tag på i Sverige. Jag betalade drygt 200 kr och hade den i postlådan efter cirka en vecka. Funkade perfekt. /Stefan
-
Hej. Sitter det inte någon kabel från oljebehållaren på motorn till summern? Det borde gå att koppla bort den kabeln vid givaren på oljebehållaren.
-
Jag köpte en begagnad båtvagn för några veckor sedan och på den satte en sådan här elvinch: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Elektrisk-vinsch/Elvinsch-12-V-15360/ Den kändes lite "billig" först tyckte jag men jag testade att åka och dra upp båten på kärran och det funkade alldeles utmärkt. Jag har en Flipper 575 med 70 hk Mariner, totalvikt cirka 600-620 kg. Jag hade båten liggandes på bildäck direkt på backen och den orkade i alla fall dra upp båten på vagnen utan problem. Det går att spärra vinchen också så båten inte glider iväg vid sjösättning. Hälsningar Stefan