gasljus
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm gasljus
-
Placering
Kadett
-
Hej igen Har nu testat Flo torq IV och i mitt fall så minskade klonket kraftigt när jag lägger i växeln, Jag upplever en avsevärd skillnad, Var tidigare rädd att förstöra växelhuset när växeln skulle i , men dom håller säkert för det...Jag kör en gammal tvåtakts Yamaha 225hk, Helt rätt som jarb skriver att Flo torq IV och Flo torq III är framtagna främst för att reducera dog-clutch rappel för dom som åker fyrtakt, Flo torq IV kostar 3ggr mer än Flo torq II,och följer inte med vid propeller-köp.. Men jag tycker den var värd pengarna, (fattar inte att Mercury inte gör hubbar i mjukare material, än den stenhårda plasten hubben som följer med Mercurys propellrar) Kräv att få med Flo torq IV eller Flo torq III när du köper ny rostfri Mercury-propeller..
-
Testade att höja motorn ett par pinnhål, blev inte märkbart stabilare gång i hög fart, men jag får grepproblem i svängarna. Motorn nerhissad igen och 21" proppen funkar bäst om man är 2-3 i båten, med mer folk i båten funkar 4-blad 19" bäst.. ""Har lyckats få upp den i 54 knop enl. Yamaha instrumentet som följde med motorn med 21" 3-bladig propp""
-
Hade inte korrekt tryckbricka på, körde med Mercurys tryckbricka, fick rätt bricka igår för att köra Mercury proppar på Yamaha. Hel vetenskap bara med tryckbrickor och hubbar av olika sort. Jagar väl inte dom där sista knopen så mycket, utan vill mest försöka hitta en optimal propp för mina behov, blir ju lite dyrt om man ska ha flera proppar för olika tillfällen som skidåkning, tung last, lätt last , bränsle-ekonomi mm...Men lite mindre vobbel vid full gas och tilt är väl att föredra vid lätt last. Kanske upp ett par pinnhål som du sa minskar detta lite. Vid första testet så hade jag väl ca: 80 pannor i tanken, och bara efter ca: 20 min. så var tanken tom, ""jävla skit"" fick paddla ca: 2 tim som tur var hade jag lite lite medvind annars hade det inte gått, och ingen telefon hade jag med mig.. Jag hade glömt att dra åt dom sex små skruvarna i flottörhusen som jag lossade i höstas för att tömma förgasarna på soppa in för vintern, dom låg på botten innanför kåpan
-
Bra ide, ska prova att lyfta den några pinnhål till nästa gång. åker sällan med lätt last, blir mest full-båt ut och bada och så, så måste även testa med 6-8 pers ombord. det var därför jag tänkte försöka närma min 6000 rpm med lite last. Mest för att den ska orka plana på ett hyfsat sätt med många i båten och orka varva ca: 5000 rpm med last. Blir nya proppar vid nästa test + lite höjning kanske, fast det tar emot lite, motorn väger ju en del, lyfte på den med frontlyften på traktorn. Fast det är ju bara fyra bultar, så det går väl relativt lätt.
-
Blev inte någon riktigt bra test i påskhelgen. men några proppar har jag testat.. båten blev mest ostabil med revolution 4, vid ca 46 knop började lätt vobbel dom andra två gick att pressa lite till, skrovet är inte direkt nått fart-skrov så jag misstänkte lite vobbel i höga farter. Lyfter fyrbladiga proppar aktern mer ? eller varför var den mer vobbel-känslig ? testet gjordes med två pers. och bara lite små saker som paddel ankare fendrar mm i båten. Skulle vilja testa 19" trebladig för att se om den vill varva ca: 6000...alla farter , varvtal är inte exakta då jag läst av Yamahas mätare som följde med motorn. runt 50 knop så blev 21" och 23" ostabila med lätt vobbel som följd. att åka 55-60 knop med detta skrov blir väldigt svårt tror jag, får nog rikta in mig på att nå ca 6000 rpm och dryga 50 knop, kanske nån 19" trebladare skulle passa bäst. 21" laser 52 knop 5600 rpm 19" revolution 4 48 knop 5500 rpm 23" Tempest plus 51 knop 5400 rpm
-
Vet ej vad den väger, gissar på 500-600kg. utan motor. Vet ej vad en HT 19 med B20 och drev väger standard, jag slet ut lite annat onödigt också, så den borde väl bli ett par hundra kilo lättare kanske. Ska försöka få med nån 23" också. jarb: hur räknade du ut fart i förhållande till propeller val ? Finns det kanske nån bra sida där man fyller i lite uppgifter och får svar, typ utväxling varv stigning slip mm.
-
Tack för stignings-tippsen ang. propellerval, gick efter dom då jag tillsammans med min merc-kontakt valde ut vilka merc.proppar jag ska testa. Återkommer med testresultat senare..
-
Satt nån helt fel alupropp på motor när jag köpte den, kommer lite fler bilder ev. Nån filmsnutt efter påsk
-
Har bra kontakter på merc proppar. Ska testa en laser II 21' och en revolution 4 19' i påsk
-
Jag hade fel, HT 19 är det nog. Ska testa lite i påskhelgen, kommer inte ihåg hur högt AV-plattan hamnade i förhållande till båt botten, ska kolla även det i påsk, men jag vet att den sitter betydligt högre än jäms med båtbottnen. minns ej hur långt tillbaka flyttad den blev heller, gissar på Ca. 60cm Återkommer efter testerna i påsk Tack för propp och maxvarv-tippsen samt informationen om Flo-Torq IV
-
Okej,,, det var mest klonket när växeln går i som jag ville reducera. Tack för svaret,,, jag tänkte att det var ett annat material i FT4 istället för den stenhårda plasten i FT2
-
Tror den heter Ockelbo c20, men ej helt säker. Tror den var bestyckad med volvo penta typ B18 eller B20 från början ? Fanns ingen motor i den när jag fick tag i båten, det satt dock ett penta 270 drev kvar, son enl. utsago skulle funka. Fick även med kyllimpor i aluminium till nån liten V8.... Jag svetsade ett bracket i rostfritt och fick tag i denna motor till bra pris, på så vis fick jag massa extra utrymme i båten. Obs detta är ett riktigt budget bygge, men jag åker inte så många ggr. på en säsong
-
Flytta lite vikt fram i båten, tank eller batteri, kräver lite arbete med längre kablar/bensinslang, vet dock inte om det finns plats för det i främre förvaringsutrymmet i en Ryds 525
-
gasljus började följa Flo Torq IV hubbkitt
-
Nån som testat Flo Torq IV hubbkitt till sin Mercury propeller ? Undrar om det är värt att satsa på ? Är det stor skillnad mot Flo Torq II när det gäller att minska smällen i växelhuset när man använder tunga stålpropellrar ?? Med vänlig hälsning..
-
Tack för svaret, nu gäller det bara att hitta rätt propp, har inte kört/ägt nån V6 tvåtakt tidigare och hittade inte varvtals-info med lite googling.. Med vänlig hälsning.....