Gå till innehåll
måndag 14 april 2025

NaturligaRussin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om NaturligaRussin

  • Placering
    Kadett
  1. Tack igen för alla råd. Tror att jag kommer att följa rådet att sälja båten som den är och tala om att det behövs ett nytt kapell. Man kan ju alltid slänga ut en annons och se vad som händer...
  2. Fick ett andra utlåtande på det gamla kapellet, det är inte lönt att reparera det. Däremot kunde han ta fram ett nytt kapell för 12kkr, billigare då han klarar av det utan att malla upp det på plats. Dock måste han isåfall skära upp det gamla, men det gör ju inget.
  3. Tackar för svaren. Inte helt självklart vad som är bäst. :-) Troligtvis kommer båten inte att användas i sommar. Jag får fortsätta funderandet några dagar.
  4. Hej, Funderar på att sälja min Marex 24 -79 då vi inte använder båten speciellt mycket. Båten/Motor i bra skick men kapellet är dåligt. Tre alternativ som jag ser det. 1. Sälja båten utan kapell 2. Laga kapellet, kostar ca 6500 3. Nytt kapell, kostar ca 15000 Helst vill man ju sälja båten med ett nytt kapell men frågan är också vad värdet på en snipa från -79 är idag? Tips och tankar?
  5. Så nu är backslaget på plats. Vi provade med pinnbultar, det hjälpte. Men vi använde block och talja för att hålla backslaget i nivå. I övrigt så noterade jag att mekanikern var noga med att få bort alla rester av den gamla packningen.
  6. Det gick inte att sätta tillbaka avtappningspluggen, så jag tog hjälp av en firma att ta bort backslaget. Det kostade några hundralappar men det var det värt med tanke på vilket slit det var att få bort det. Tillvägagångsätt: 1. Lossa de fyra bultar som håller fast propelleraxeln i backslaget. Använd rörtång för mothåll på propelleraxel. 2. Tryck undan propelleraxeln några centimeter från backslaget. (Bild 1.) 3. Lossa växelreglagevajrar och vattenslangar från backslaget. 4. Töm ur motoroljan....annars rinner den snabbt ut (Bild 3.) 5. Lossa de fyra bultar som håller backslaget. Snitt B-B. Den besvärligaste biten då bultarna är svåra att komma åt. Mekanikern använde dubbla förlängningsskaft för att kunna nå bultarna. 6. Lossa backslaget, här använde mekaniker stamp metoden Han fick sparka ett par tre gånger innan backslaget lossade från motorn. 7. Tung klump, väger över 20kg.(Bild 2.) Akta ryggen. Det fanns inga gängor kvar där pluggen för kylvattenavtappning skulle sitta, förmodligen en frostsprängning som orsakat problemet. Anlitade samma firma för att byta ut bakre delen av backslaget (Snitt A-A) då den främre fortfarande fungerade. Nu återstår det intressanta att montera en 20 kilos klump i ett försänkt motorrum som skall passa in med 4 bultar....har en ide som involverar block och talja, annars blir det nog kämpigt.
×
×
  • Skapa nytt...