Det gick inte att sätta tillbaka avtappningspluggen, så jag tog hjälp av en firma att ta bort backslaget. Det kostade några hundralappar men det var det värt med tanke på vilket slit det var att få bort det.
Tillvägagångsätt: 1. Lossa de fyra bultar som håller fast propelleraxeln i backslaget. Använd rörtång för mothåll på propelleraxel. 2. Tryck undan propelleraxeln några centimeter från backslaget. (Bild 1.) 3. Lossa växelreglagevajrar och vattenslangar från backslaget.
4. Töm ur motoroljan....annars rinner den snabbt ut (Bild 3.) 5. Lossa de fyra bultar som håller backslaget. Snitt B-B. Den besvärligaste biten då bultarna är svåra att komma åt. Mekanikern använde dubbla förlängningsskaft för att kunna nå bultarna.
6. Lossa backslaget, här använde mekaniker stamp metoden Han fick sparka ett par tre gånger innan backslaget lossade från motorn.
7. Tung klump, väger över 20kg.(Bild 2.) Akta ryggen.
Det fanns inga gängor kvar där pluggen för kylvattenavtappning skulle sitta, förmodligen en frostsprängning som orsakat problemet. Anlitade samma firma för att byta ut bakre delen av backslaget (Snitt A-A) då den främre fortfarande fungerade.
Nu återstår det intressanta att montera en 20 kilos klump i ett försänkt motorrum som skall passa in med 4 bultar....har en ide som involverar block och talja, annars blir det nog kämpigt.