Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

Aquavit26

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Aquavit26

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

571 profilvisningar
  1. Gammal tråd men noterar att det inte finns några svar. Själv intresserad att veta hur/om det enkelt går att ta ner "takbeklädnaden" i ruffen. I mitt fall en 26DC men antar att principen är densamma...
  2. Djupgåendet som är specificerat är väl exkl drev, dvs endast skrovet?? Det är i alla fall som jag förstått det...
  3. Hej, vad har du för ankarspel? Har du kollat säkringar? Att det finns spänning fram till ankarspelet? Vad ger manualen för ledtrådar förutom "systemfel"?
  4. Visst är det en korkad lösning.. Man skulle definitivt kunna önskat sig mer av konstruktionen. Visst, åldern gör sitt till men ändå. Jag har ett snarlikt problem även om inte panelen "ramlat isär" ännu. Med åren har panelen börjat "delaminera" och hela ytan är just nu väldigt "vågig". Har haft planer på att göra egen i aluminiumplåt med pressmuttrar för att kunna skruva fast distanser tör infästning av instrumenten frän baksidan. Lite inne på att i så fall täcka in "utsidan" men kolfibervinyl. Enda kruxet är att man då kanske borde göra om alla paneler så man får samma look. Hur löste du ditt problem? Kollade du med Navix? Om de kan hjälpa till är det ju snabbare och kanske billigare...
  5. Här kommer standard elschema för 23 DC/HT 2005. Hoppas att det är vad du behöver. /Jonas
  6. Men även om man skulle slipa bort gammal färg ner till gelcoaten (inte längre) går det väl att lägga ett lager topcoat ytterst istället för epoxy? Fast det är klart att ska man ändå göra detta jobb kanske det är lika bra att lägga ett lager epoxy...
  7. Helt med på resonemanget att epoxybehandla OM man ska bottenmåla. I mitt fall har jag inte tänkt göra det utan istället köra bottentvätt några gånger under säsongen. Fler som har tankar kring detta med epoxy eller inte?
  8. Funderar lite på det där med epoxygrund eller köra vidare med obehandlad gelcoat. Förstår folks oro för plastpest etc men risken finns ju fortfarande kvar även med epoxy. Har man gått på något så blir det ju hål på epoxyn lik väl som i gelcoaten - så vad är då skillnaden? Om man epoxybehandlar så antar jag att det ändå måste "fixas och bättras" inför varje säsong. Varför inte bara gå över skrovet ordentligt och laga upp alla repor och slagmärken som man hittar med topcoat? Av alla båtägare som finns här på forumet - hur många har haft problem med plastpest? Lätt att få en känsla att epoxy-hysterin snarare är något som leverantörerna blåst upp för att få sälja mer färg...
  9. Blir en fiber för att kunna kika in, därefter åtgärd beroende på vad som framkommer.
  10. Får väl ta en liten rundvandring på varvsplan och studera hur andra installationer ser ut - och därefter ta ställning till hur jag går vidare. Att något bör göras är väl ganska uppenbart men inte lika klart i vilken omfattning. Viktigast dock att kontrollera att inget vatten finns i skrovet och det kan väl bara göras genom att öppna upp så att jag kan kika in - eller möjligen skicka in en fiber för att titta...
  11. Intressant, har inte sett några "utbuktningar" utan vad jag kunnat se på bilder och instruktioner så slipas det jämnt med övriga skrovet. Var hittar jag mer detaljer på hur detta ska utformas i så fall?
  12. Japp, det får bli lite jobb under våren :-) Funderar på att låna in mig på en fiberkamera för att kunna se hur det ser ut innanför utan att behöva ta upp mer än nödvändigt. Andra idéer hur jag i möjligaste mån kan säkerställa att det inte stängs in vatten? Fast risken borde kanske inte vara så jättestor - eller vad tror ni? Kanske lika bra att öppna upp i alla fall så att man vet...
  13. Håller med. Blir nog till att öppna upp och kontrollera för att sedan fixa "på riktigt".
  14. Ska vara varvsmonterat som jag förstått det. Insidan är som sagt helt OK. Bara utsidan som ser skum ut.
×
×
  • Skapa nytt...