Jag är ny här och blev medlem på grund av denna intressanta tråd. Jag har följt denna tråd en längre tid. Lagoon 380 är en verklig drömbåt för mig. Men jag är väldigt förtjust i Nauticat också. Har inte hittat någon här som föreslår denna fantastiska båt enligt mitt tycke. Jag har visserligen inte seglat eller ens varit ombord på en Nauticat eller Lagoon, men jag har slukat det mesta om information på annat sätt.
Varför nämns inte Nauticat 331, 441, eller 38, eller andra varianter i detta sammanhang?Det finns en hel del fina begagnade varianter av Nauticat av de traditionella båtarna, men det finns ju även modeller med pilothouse. De videos jag sett så har jag kommit fram till att de senare modellerna är väldigt rejäla segelbåtar, som verkligen kan segla i tuffa förhållanden. De tidigare hade en annan konstruktion av kölen och hade mer avdrift, men de senare verkar vara väldigt bra och mer lämpade för öppna hav och långsegling. Jag är intresserad av att höra åsikter av mer kunnigt folk när det gäller dessa båtar.
Lagoon 380 anses ju vara en väldigt säker och trygg båt, som klarar av att segla över vilka hav som helst. Har aldrig hört talas om att en så stor och tung catamaran skulle ha slagit runt. Har det verkligen hänt någon gång? Att den är mer känslig för gummiband effekt när det gäller segling i medvind och stor sjögång kan jag nog inse. Alltså öka fart och bromsa upp hela tiden i ett kör, kan upplevas innerverande för vissa personer. Men den effekten finns ju även i enskrovsbåtar och ska man komma ifrån det, så ska man välja längre och tyngre båtar upp mot 50 fot, om jag har fattat saken rätt. Jag är verkligen ingen expert när det gäller segling, men detta med långsegling är något jag längtat efter i flera år. Skulle vara intressant att höra mer om vad Hattifnatt (Vincent) kommit fram till. Har det blivit något båtköp?
Jag röstar för att du ska köpa Lagoon 380, av den anledningen att den är mer lämpad för segling med folk som vill ha komfort. Om man har flera gäster och man ska äta under resan, så är det dels svårare att laga mat i en enskrovsbåt som kränger. Sedan är det inte så trevligt att duka och sitta till bords(omöjligt), under segling i kryss med enskrovsbåt. Jag har sett videofilmer där folk verkligen kan umgås, äta och ha trevligt, med tallrikar och koppar kvar på bordet, även i tuffare segling med Lagoon 380. Anser också att det är mycket säkrare om en olycka skulle vara framme, så sjunker inte en Lagoon lika lätt som en enskrovsbåt. Enda nackdelen anser jag vara, att det är dyrare och svårare att hitta bra hamplats under resan. Vill också tillägga att en del anser att Lagoon 380 som var tillverkade år 2006, är mer välbyggda än senare modeller. Jag håller med och tycker att det är snyggare och mer ombonat i träslag bl.a. Men andra föredrar modellerna efter år 2006, och det är ju så att vi alla har olika smak.
Här är i alla fall en intressant länk om en familj, som fått upp ögonen för Lagoon 380. http://www.aroundncircles.com/2012/07/09/lagoon-380/
Här en annan länk som visar hur man kan segla i 20 knop och ändå ta en fika med kopparna på bordet. Visserligen i en helt annan prisklass än en Lagoon 380, men vill ändå visa något som är omöjligt att uppleva i en enskrovsbåt, när det gäller komfort i full fart.