wilga
Medlemmar-
Innehålls Antal
50 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm wilga
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nu blev det så här. Fick köpa 2st Tyresöbockar 5tons. 1st 2.5m och en 3m i bra skick för 3.800:- Tyckte det var ett bra pris! Tack för alla inputs! //Jörgen
-
Tack för tips och råd! :-) Om det tar 10min längre med Tyresöbocken kan ju kvitta, bara dom orkar med båtens tyngd. Har ett par på gång som tar 5ton, lite äldre, och han begär 4500:- för 2st, en 2m och en 3m. Som sagt lite äldre men det gör inget, går ju att måla om så länge dom är friska. Är det ett bra pris? Bygga själv är ju annars ett tanke, har ju via jobbet tillgång till alla typer av virke....
-
Båten tas upp på marinan, men av lastbil, sen ska båten transporteras hem till min tomt. //Jörgen
-
Tjena. Har nu för första gången en båt som jag inte tar upp o lägger i själv med trailer. Båten är en Doral 275 Venecia, 8.84m x 2.84m vikt 3.6t torr Hur förvara ni era båtar....på pallar, på bockar osv? Har alltid haft mina båtar på trailer, med det besväret att man inte kommer åt botten så lätt. Så tips på bra bockar el dyl skulle uppskattas. Båten kommer köras på lastbil och lyftas av med bilkranen. //Jörgen
-
Har faktiskt tänkt att prova att kalibrera mätaren som är möjligt i 4 steg i evc:n Just med att ta ur givaren ur tanken :-) Och simulera dom olika lägena. Så får man se om det gör skillnad. Och jodå, en reservdunk finns med i planen. :-) Motorn är En VP D4 300 hk Båten ca 3.6 ton Tack alla för svar //Jörgen
-
Precis :-) Det är ju precis så som du säger att tanken är ju formad efter skrovet och effekten blir ju så på tankmätaren. Men tänkte att det kanske fanns ngn ny bra givare som man fick lite exaktare värden av. Är du nöjd med den du har? Länk? Kan vara värt pengarna om den fungerar :-) Tack för svar! //Jörgen
-
Hej igen. Har idag en givare till bränsletanken som fungerar med hävarmstekniken med flottör. Den visar i princip full väldigt länge innan den börjar röra sig, och sen går väldigt fort på slutet. Min undran är, är en rörgivare bättre än den befintliga? Vill om det går ha lite bättre koll på mängden bränsle. Båten är ju ny för mig, och det tar ju ett tag innan man har koll på hur långt man kommer, på min gamla båt visade mätaren bra hela vägen fr full till tom tank. //Jörgen
-
Sådärja! Bytte laddtrycksgivare, och det gjorde susen. Så nu kan jag sova gott inatt :-) Tack för alla tips och råd!!
- 13 svar
-
- 1
-
Har nu införskaffat en laddtrycksgivare, ska försöka byta den ikväll. Håller alla tummar jag har för att den löser problemet! Annars har jag i alla fall eliminerat en ev felkälla......till priset av 735:- Billigt i sammanhanget :-)
-
Har kollat bränsleledningar, förfilter, vattenavskiljarfilter... allt normalt. Får en känsla av att det är någon givare av ngt slag, så laddtrycksgivare el dylikt känns nog som en bra gissning Peter. Fick oxå reda på att det är inte säkert att man ser ngt om man kopplar in motorn på datorn. Åtekommer......
-
Kan turbon kärva ihop på 3veckor? Hoppas inte :-)
-
Tack för tips och engagemang! Uppskattas. Ska försöka få en mek att titta i nästa vecka på motorn. Fått tipset fr VP mekaniker att kolla soppafilter och turbotrycksgivaren som heta kandidater som orsakar problemet.
-
Glad i hågen skulle jag o familjen ta oss en tur med båten och käka middag i skärgården. När vi hade puttrat ut från hemmahamnen skulle vi gasa på.... men... motorn går bara upp till 2000 varv... stört omöjligt att få upp den mer i varv. Inga varningsignaler eller ngt. Båten har legat still i ca 3veckor, och precis innan tankade vi upp båten full, så full att det kom ut lite diesel ur avluftningsröret. Vad kan orsaka att den bara varvar upp till 2000 varv? Går bara upp till samma maxvarv. Sist var det inga problem.Startar utan problem, ingen ojämn gång, inga hackningstendenser. Har sökt på nätet både här och där men inte fått ngn klarhet. Är som sagt en VP D4 300hk -08 203tim. Elektroniskt gasreglage. Tack på förhand Jörgen
-
Tack för input alla! Sista mailet jag skrev så, erbjöd jag faktiskt en deal som i mina ögon var fair. Jag erbjöd honom att leverera motorn, samt att ersätta mig för mina utgifter vad gäller nytt batteri och separator, att då glömma motortimmarna! Men icke, utan han kan tänka sig att endast ersätta batteri och separator. Så jag tror redan vi har en dead end! Så ska jag nu gå vidare så blir det ju på att jag kör på hela fadderullan. Hjälpmotor, batteri + separator, motortimmarna samt även en bränslemätare som inte stämmer, dessutom inte ett papper på motorservicer. Motorn för intresserade är en VP D4 300hk -08 Faktiska timmar nu 202 Motortimmarna vet jag att han är torsk på, både enl konsumentrådgivaren samt ett liknande fall från ARN. Det som jag nu tror sker är att jag skickar en anmälan till ARN, så får dom bestämma ödet. Sen ska jag glömma bort detta så länge och njuta av båten :-)
- 36 svar
-
- 2
-
Ok, en liten uppdatering. Har nu fått svar från mäklaren, där han icke är villig/intresserad att lämna ifrån sig motorn. Han gjorde jämförelsen med t.e.x att båten kom på en trailer, skulle den också ingå undrade han! Och han sa även att det är ett sånt dyrt tillbehör så då skulle den varit specad i utrustningslistan. Har även nu tre ggr påpekat dom faktiska motortimmarna och undrat vad ersättning för dessa kan bli, det har jag fortfarande inte fått ngn som helst återkoppling på. Nu så erbjuder han sig ev att stå för batteri och separator, för att citat: få detta ur världen. Så nu är det väl upp till mig om jag ska gå vidare till högre instans (Arn) eller icke.