Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025

Hompe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om Hompe

  • Placering
    Kadett
  1. Har haft en Bavaria 29 Sport för några år sen med just en sån motor som du nämner, den var lite klen i just den båten. Annars nöjd med Bavaria den gick bra i sjön men när det regnade kom det in vatten i stickkojen. Det var en del otätade skruvhål i rutramen så allt vatten rann från targabågen ner i ramen och via skruvarna in i båten...
  2. Tror det är så att samma fabrik tillverkar motorerna och sen klistrar man på dekaler om de ska heta Neptune, Parsun, Sail eller Seanovo(?) På sjön väljer jag produkter som jag VET funkar, dumt att snåla på viktiga saker
  3. Eller sämre?... Jag tror ärligt talat inte att det är någon större skillnad på dessa båda. Läckande förgasare, startfjädrar som går av och annat. Har hört att Rusta och andra inte längre är så roade av att sälja dem.
  4. Har ingen direkt erfarenhet mer än att jag fick låna en några dagar när jag hade min egen 6 Hk på reparation (hade hittat en sten som ingen visste om...) Jag trodde då att Hidea faktiskt var snäppet vassare än Parsun, Sail och MaritimePower och allt vad de heter, men killen på verkstan sa att det var det värsta han någonsin hanterat! Jag skulle satsa några extra kronor på en Yamaha, Honda eller Suzuki som man vet är bra grejer som håller
  5. Tack för info!! När det gäller tilt så räcker den analoga, likadant med motorvarv. Jag är egentligen mest ute efter bränsledata på GMI 10 -instrumentet. Min motor är en 2013 års modell och enligt Prispressarna behöver jag en interfacekabel som heter 990C0-88146 samt en adapterkabel som heter 990C0-88136. Det var Prispressarna som inte trodde jag skulle kunna använda något analogt instrument om jag kopplade motorn till NMEA2000/GARMIN GMI 10 men dom var inte helt säkra. Eftersom ovanstående kablar kostar nästan 3000 kr tillsammans vill man ju vara säker innan man slår till. Dom har lovat att testa lite nästa gång dom monterar en motor eftersom dom har dessa kablar/adaptrar. Lite av en djungel... Jag tror det är så att man kopplar nmeakabeln i en kontakt på motorn som verkstaden använder när de gör service. Och de analoga instrumenten kopplar man som vanligt när man inte har plotter, så har man två system parallellt.
  6. Tack ChristerN! Jag ska försöka att bidra i den mån jag kan framöver och jag kommer säkert också att ha en del frågor så... Med risk för att nu återigen bli misstänkliggjord för att vara "tjallare", som Killer Boo uttryckte det, måste jag säga oopps fan!! http://www.ekobrottsmyndigheten.se/press/nyheter/2014/3/ekobrottstillslag-gav-stort-narkotikabeslag/ Att man klankar på generalagenter och deras återförsäljare om att de tar överpriser är illa nog när det uppenbarligen är så att prisskillnaden i princip är momsen som de som säljer billigt uppenbarligen struntar i att betala. Har man ett rymligt samvete och tycker att skattefiffel är OK så är man lite ute och cyklar, men det här är inte okej nånstanns!!!
  7. Den kontakt som ska användas på motorn för anslutning till NMEA2000-nätverket är ju till dagsläget helt oanvänd och jag antog att det i så fall skulle bli helt separat från dom standardmätare som följer med motorn. Men som sagt jag är totalnovis . Jag får inte tag i min bror på någon vecka än, men detta borde återförsäljaren kunna hjälpa dig med. De vet ju vilka kablar du ska ha och även hur det kopplas ihop?
  8. Vet inte exakt hur men kan försöka ta reda på mera. Han sa när han köpte motorn och de skulle montera att han ville koppla plottern och när han hämtade båten så funkade allt!
  9. Min bror har en Suzuki df-90 som är inkopplad till plotter och visar allt på skärmen med bränsleförbrukning. Han har också orginalinstrument kopplade till motorn och det funkar klockrent!
  10. Här finns ingen skadeglädje, bara en reflektion. Jag skulle kunna vara polis, förskollärare eller vad som helst det är helt oviktigt. Min första tanke när jag läste detta och att min kompis varit nära att köpa motor av dem, var att göra människor uppmärksamma. Jag hittade maringuiden som verkar vara en bra kanal att nå båtfolk men med tanke på vissa reaktioner verkar det inte som att det kom som en överraskning? Jag är helt för konkurrens men på samma villkor. Om man bryter mot lagen och struntar i att betala moms så har man där prisskillnaden men är det rätt? Tråkigt att man blir misstrodd för att man inte skrivit några inlägg tidigare, alla på forumet har väl varit nybörjare och skrivit sitt första inlägg någon gång. Någon tyckte kanske att en fråga om propellerval på en begagnad 2-takts Yamaha var viktigt, jag tyckte att det här var något jag ville belysa. Jag hoppas på många intressanta diskussioner om allt mellan himmel och jord som rör båtar i framtiden och hoppas på förlåtelse för att jag klampade in såhär burdust.
  11. Undrar hur man mår om man köpt en motor där? Kommer kronkalle eller polisen och ringer på dörren? Hur dyrt blir det i slutändan av att handla billigt?
  12. www.bt.se/nyheter/boras/razzia-mot-foretag-i-boras-tva-man-greps-(4205942).gm Fordonshandel.se säljer utombordare också, nu finns inga garantier och kanske måste man betala moms i efterhand. Stackars de som får skylla sig själva, en kompis tänkte köpa där men hann inte och nu händer detta. Polisen säger att det är stort att nysta undrar om det är samma som B*tcomp*g*iet och Pr*sp*es*arna och R* Consult ?
×
×
  • Skapa nytt...