Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

D-qvist94

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om D-qvist94

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, lyfter en gammal tråd. Står med samma värmare och min avgasslang gick sönder när jag nuddade den, hur fixar jag en ny inkl ljuddämpare? Ska jag ta en 40?mm slang och sen en större ovanpå och täta mellanrummet? Hur täta? Mvh Jesper
  2. Nu sitter jag här i båten, jag har bytt remskiva så dynastartens remskiva sitter på generatorn och vise versa och nu håller motorn igång längre iallafall så det är ju fel utväxling som är felet då så jag får jöpa en större remskiva, skönt det är att veta felet. Och puckot som klagade slipper nu se tråden uppdateras hela tiden! Jag vill bara tacka alla för hjälpen med förslag och idéer, beskrivningar, elscheman och annat, nu vet man vilket forum som man kan vända sig till för att få hjälp och inga spydiga kommentarer (förutom knallarslet då) som det blir på många forum, tack än en gång:-D
  3. http://www.maringuiden.se/forum/topic/418-vad-%C3%A4r-en-fm-snipa/ Här skriver en att det är 10-15hk
  4. http://www.google.se/search?q=fm+motor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=h_k2U_LDKqKL4ATU44DICQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=360&bih=567&dpr=1.5#biv=i%7C19%3Bd%7CK10dKga7JIsVRM%3A En sån motor har jag och jag har hittat någonstans att det finns med 10,12,16 hk eller något sådant.
  5. Det vet jag faktiskt inte vilket av det om jag ska vara ärlig. Men imorgon har jag bestämt att jag och två kompisar ska in till garaget så imorgon tar jag bilerna och filmen jag har pratat om. Då tänkte jag testa att slå på strömbrytarn och kolla gnistan med strömbrytaren påslagen och får den ingen gnista då så bryter ju generatorn tändningen på något vänster och får den gnista så är det väl att inte motorn orkar, kan det vara så enkelt att kolla? sen kanske jag ska separera generatorn helt och hållet från övriga systemet(under felsökning). Och funkar det att separera det helt så får jag la bygga om igen så att dynan laddar startbatteriet och generatorn förbrukningsbatteriet.
  6. Ja, alltså strömbrytaren satte jag inte där för att kunna stänga av laddningen utan innan jag kopplade in allt så läste jag (självklart) på innan och då fanns det en och annan tråd där någon/några hade skrivit att dom inte kan varva upp motorn och därför satt en strömbrytare så att dom kan starta laddningen när motorn blivit varm och då tänkte jag att då sätter jag in en strömbrytare för säkerhets skull så det är därför jag har en strömbrytare till generatorn, inte för att kunna stänga av laddnigen
  7. nähä bilderna var för stora när jag tog med den telefonen:( troligtvis ska jag in till garaget ikväll så då tar jag bilder med telefonen jag tog med på elschemat för då fungerade det ju
  8. Idag har jag tagit bilder på generatorn och så, jag ska bara slänga i mig käk och starta datorn sen läger jag upp dom, remskivan på generatorn är mindre än den på dynastarten, ni får snart se bilder:-)
  9. Idag kollade jag lite snabbt och det är inte samma relä som du har kopplingsschema på. mitt relä från vänster: 31 jord(sitter på sidan) kopplad till dynann 30h till dynan B+ batteriet och där sitter även b+ från generatorn. 50 startknapp Df inget, tagits bort av mig D+ inget, tagits bort av mig
  10. Då kopplas ju + och minus ihop när jag slårpå laddningen? Det låer ju inte så bra. Eller har jag fattat rätt?
  11. Okej, det som du visar och det som jag visar så är ju skillnaden att DF och B+ har bytt plats och även D+ och 50. Jag ska kolla imorgon men jag tror mitt relä ser ut så som jag har länkat till, annars så borde ju inte dynastarten/startmotorn fungera till att starta motorn och det gör den ju.
  12. http://www.google.se/search?q=laddregulator+dynastart+koppla&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=EEozU5rtG-qF4gSA84HoAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=360&bih=567&dpr=2#biv=i%7C10%3Bd%7CgL8-rSzEFHGHpM%3A Kolla den en gång, enligt det så har jag la kopplat rätt tycker jag Jag har ju inte heller grejerna framför mig utan båten står på jobbet 2,5mil härifrån men jag kommer ihåg hur jag kopplade det. Men jag kan kolla vad det står på ingångarna på regulatorn imorgon men jag tror det är som på länken jag skickade nu
  13. Vet du vilken ingång som är vilken? Har du skrivit dom i ordning från vänster? 31 till jord finns inte med på min ritning men finns där i verkligheten om det är den som sitter på sidan? Min generator har inbyggd regulator, jag tycker inte det ser ut som jag använder den gamla reulatorn, den enda kabeln som går från generatorn till den gamla laddregulatorn är b+ och den sitter på samma som kabeln som kommer från +på batteriet
  14. där är ett elschema jag ritade ihop precis, dom två som är streckade är dom jag tog bort.
  15. Det satt fyra kablar på dynastarten, en tjock och tre tunna, den tjocka är plus som ger plus när jag trycker på startknappen och den har jag kvar. En liten som går till jord, den är kvar. Dom två andra är borta, trodde det var dom som gav laddström. Sen är det en liten gammal dosa med avtagbart lock som alla kablarna gick in i och där kommer pluskabeln in från batteriet och på samma ingång som den sitter på sitter plusen från generatorn också, ä vafan nu har jag tappat bort mig själv, jag försöker rita ett kopplingsschema istället.
×
×
  • Skapa nytt...