Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

LapplandsCohan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LapplandsCohan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Håller på att planera en omdragning av elen ombord. Sneglar på en panel från Blue Sea Systems så får man säkringar och brytare snyggt på ett och samma ställe. Har i dagsläget ingen stereo i båten, men funderar på att skaffa en i framtiden så man kan lyssna på nyheter, väder eller kanske lite musik en regnig dag då man bara ligger i båten. Så frågan är hur stor säkring jag ska sätta för stereo-brytaren när jag beställer panelen. (Nackdelen med Blue Sea-panelerna är ju att man måste välja säkringsstorlek redan när man beställer panelen.) Jag kan inte hitta några rekommendationer för säkringsstorlek i de få instruktionsböcker som jag lyckats hitta på nätet (förvånansvärt få marinstereos har manualen tillgänglig på produktsidorna på exempelvis Hjertmans eller SeaSea.) Den enda manual jag hittat en siffra i skrev att stereon skulle säkras med 15 A, men det tycker jag låter mycket. I inlägget http://www.maringuiden.se/forum/topic/70954-stereo/?p=491968 skriver författaren av inlägget att strömmen uppmätts till lite drygt 2 A när stereon var ställd på 50% volym, vilket är högre volym än vad man använder. Funderar på en stereo med stöd för 4 högtalare så kan man ha 2 inne i båten och två utanför så kan man välja var man vill höra på radion.
  2. Högst intressant! Hade du två eller fyra högtalare inkopplade?
  3. Jag kontaktade Wallas som hänvisade mig till Sleipner där en värmarmontör sade att det var OK att ha värmaren i sidofacket och dra avgasslangen genom bakre facket och ha avgasröret i aktern (förutsatt att man höll sig inom tillåtna längder på avgasslangen). Anledningen att man inte får ha värmaren i samma utrymme som bensintanken är gnistbildning i luftfläktens elmotor som kan antända bensinångor.
  4. Jag har en liknande funderation, om än med annan ingångsvinkel: jag har så gott som bestämt mig för att det blir en Wallas 22 Dt som värmare i min båt, en Maxi 77 med bensindriven utombordare. Bensindunken är i bakre stuvutrymmet, så det blir ingen värmare där, men kan jag sätta värmaren i babords stuvutrymme och ändå ha rökgasgenomföringen i bakre stuvytrymmet? Av nämnda fenderanledningar har jag helst inte rökgasgenomföringen i sidan på båten. Jag antar att man kan få pyssla lite för att få genomföringen mellan stuvutrymmena tät, men den delen borde väl vara lösbar.
  5. 2 meter på Wallas 22 Dt och 30 Dt. 4 meter på Wallas 40 Dt. Allt enligt Wallas manual.
  6. Bra video! Verkar vara något dyrare än motsvarande Eberspächer, men ska man tro tekniska data så ska den både ha lägre bränsle- och strömförbrukning. Edit: Å andra sidan så är maximala luftmängden på Wallas 22DT 72 m3/h mot Eberspächer D2 som levererar 105 m3/h. Har skillnaden i luftmängd någon betydelse?
  7. Intressant pris på Snuggern, men efter att ha läst tråden så känner jag mig lite tveksam. Blir det diesel så får det kanske bli dyrare beprövade märken.
  8. Tänkte sätta en värmare i min Maxi 77. Tips både i form av märke och modell samt i form av var i båten man bäst placerar värmaren och drar eventuella slangar tas tacksamt emot. Vattenburet känns som för stor affär att dra in, så om ingen har något ofantligt bra försäljningsargument går nog de bort. Diesel eller fotogen? Då jag i dag har bensinutombordare så blir det ju in med ett nytt bränsleslag oavsett hur jag gör. Gasol skulle förvisso vara trevligt och då även byta spisen till gasoldriven, men då blir det ju rätt stort jobb att få en säker gasolinstallation plus att då är man väl hänvisad till vattenburna system. Hur bra är alternativa system som Heat Pal?
×
×
  • Skapa nytt...