pramer
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pramer
-
Placering
Kadett
-
OK, enbart timmar på kamremmen nu alltså. Var väl tio år som ändrades till fem? Hade tänkt byta men kan ju vänta med det då. Angående balansaxlarna, ska ju vara loctite 518 för tätning då, men får inte tag i det. Kan det gå lika bra med loctite 5188?
-
https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/vape-yamaha/vpy-servicedelar/vpyh-produkter/aluminium-anod-yamaha-75-250-hk-cm68v-11325-01a/ Anoder i alu men det verkar inte finnas i lager, kanske kommer. Vad för vatten har du båten i Steff008, bräckt eller? Även jag har tecken på korrosion på växelhuset på min yama f150.
-
Tog ut en av de interna anoderna på min Yamaha f150, ser ut som på bilden. Ser det ut som det ska? Har läst nåt om att zink i sötvatten inte är nån bra kombination. Kan tydligen bli nån sorts beläggning, är det det som skett här kanske. Båten har tidigare gått i sötvatten några år. Jag har båten i bräckt vatten och vad jag har förstått så är aluminium att föredra då?
-
pramer började följa Offeranod, alu eller zink?
-
Kolla efter en "frostplugg" på barbord sida på blocket. Nummret finns där på johnson fyrtakt iaf och de är väl egentligen suzuki.
-
Provtur i helgen, 38 kn/5500 varv. Och tomgången på 700 så det känns ju bra. Ska ta bort luftburken när jag tagit upp båten o kolla hur spjällen står.
-
MEN...när jag startar motorn några minuter senare så verkar den inte riktigt uppföra sig. Motorn är varm, varvet på drygt 900 och ändå är ISC på 84%, varför får inte ISC order om att stänga så varvet sjunker? Engine Monitor, ,Monitor Item,Result,Unit, ,Engine speed,933,r/min, ,Intake pressure,42.16,kPa, ,Intake pressure,12.60,inHg, ,Atmospheric pressure,996.2,hPa, ,Atmospheric pressure,29.5,inHg, ,Ignition timing,BTDC 4,deg, ,Battery voltage (12-16),14.58,V, ,TPS voltage (0.5-4.5),0.723,V, ,Throttle valve opening (-1-90),0.6,deg, ,ISC valve opening,84,%, ,Fuel injection duration,2.37,ms, ,Intake temperature (below 70),15.6,°C, ,Intake temperature (below 158),60.0,°F, ,Engine temperature (below 130),53.5,°C, ,Engine temperature (below 266),128.0,°F, ,Oil pressure (below 842),422.1,kPa, ,Oil pressure (below 122),61.1,psi, ,Engine stop lanyard switch,OFF,, ,Shift position switch,ON,, ,Dual engine system switch,OFF,, ,Main switch,ON,, ,Overheat thermoswitch,OFF,, ,Shift cut-off switch,OFF,, Data Logger[Engine operating hours according to engine speed], ,Engine speed,Time[h], ,- 1000 r/min,133.6, ,1000 - 2000 r/min,161.8, ,2000 - 3000 r/min,31.2, ,3000 - 4000 r/min,31.8, ,4000 - 5000 r/min,34.8, ,5000 - 6000 r/min,2.9, ,6000 - 7000 r/min,0.0, ,Engine hours,396, Data Logger[Data comparison graph], ,Engine speed[r/min],Battery voltage (12-16)[V],TPS voltage (0.5-4.5)[V],Engine temperature (below 120)[°C],Intake pressure[kPa],Oil pressure (below 842)[kPa] ,600,14.0,0.72,43.0,47.4,410, ,550,13.5,0.72,44.3,43.9,410, ,600,14.0,0.72,45.5,43.4,405, ,600,14.0,0.72,47.0,43.4,410, ,600,14.0,0.72,48.0,43.4,410, ,900,14.0,0.72,48.5,43.4,420, ,900,14.5,0.72,50.0,42.0,420, ,950,14.5,0.72,51.5,42.4,420, ,950,14.5,0.72,52.3,43.9,420, ,950,14.5,0.72,54.5,43.4,420, ,1000,14.5,0.72,55.0,42.4,420, ,900,14.5,0.72,50.0,42.4,415, ,850,14.0,0.72,52.3,44.4,415,
-
Fick ner tps till 0.72 genom att skruva ut ställskruven (oops, var det den man inte skulle fingra på, eller vad sa du jarb). Provade sen (med motorn avstängd) att trycka fram gasen fullt, tps 4.03 har jag för mig, strax över 4.0 var den iaf. Sen när jag startar och motorn blir varm ser det ut som nedan. Lite väl lågt med närmre 600 varv men hellre det... ISC hörs även tydligt när jag stänger av motorn. Save date,September 25 2014, ECM No.:,63P8591A00, Diagnosis, ,Code,Item,Result,Condition, ,13,Pulser coil,Normal,, ,15,Engine temp sensor,Normal,, ,18,Throttle position sensor,Normal,, ,19,Battery voltage,Normal,, ,23,Intake temp sensor,Normal,, ,28,Shift position switch,Normal,, ,29,Intake press sensor,Normal,, ,37,Intake air passage,Normal,, ,39,Oil press sensor,Normal,, ,44,Engine stop lanyard switch,Off,, ,45,Shift cut-off switch,Normal,, ,46,Overheat thermoswitch,Normal,, Diagnosis Record, ,Total hours of operation,396, ,Code,Item,Occurred, ,,Diagnosis Record is unavailable., Engine Monitor, ,Monitor Item,Result,Unit, ,Engine speed,612,r/min, ,Intake pressure,46.42,kPa, ,Intake pressure,13.39,inHg, ,Atmospheric pressure,996.2,hPa, ,Atmospheric pressure,29.5,inHg, ,Ignition timing,TDC,deg, ,Battery voltage (12-16),14.28,V, ,TPS voltage (0.5-4.5),0.723,V, ,Throttle valve opening (-1-90),0.6,deg, ,ISC valve opening,69,%, ,Fuel injection duration,2.61,ms, ,Intake temperature (below 70),11.1,°C, ,Intake temperature (below 158),52.4,°F, ,Engine temperature (below 130),43.0,°C, ,Engine temperature (below 266),109.0,°F, ,Oil pressure (below 842),410.6,kPa, ,Oil pressure (below 122),60.1,psi, ,Engine stop lanyard switch,OFF,, ,Shift position switch,ON,, ,Dual engine system switch,OFF,, ,Main switch,ON,, ,Overheat thermoswitch,OFF,, ,Shift cut-off switch,OFF,, Data Logger[Engine operating hours according to engine speed], ,Engine speed,Time[h], ,- 1000 r/min,133.6, ,1000 - 2000 r/min,161.8, ,2000 - 3000 r/min,31.2, ,3000 - 4000 r/min,31.8, ,4000 - 5000 r/min,34.8, ,5000 - 6000 r/min,2.9, ,6000 - 7000 r/min,0.0, ,Engine hours,396, Data Logger[Data comparison graph], ,Engine speed[r/min],Battery voltage (12-16)[V],TPS voltage (0.5-4.5)[V],Engine temperature (below 120)[°C],Intake pressure[kPa],Oil pressure (below 842)[kPa] ,800,14.5,0.74,56.3,43.9,410, ,1100,13.0,0.76,52.0,40.5,425, ,1100,14.5,0.76,54.0,42.0,420, ,1100,14.5,0.76,56.0,43.9,425, ,1100,14.5,0.76,56.7,41.0,425, ,1100,14.5,0.76,57.5,43.4,420, ,850,13.5,0.72,14.0,46.4,425, ,850,14.0,0.72,20.0,47.9,425, ,800,14.0,0.72,27.0,47.4,420, ,700,14.0,0.72,34.5,44.9,415, ,650,14.0,0.72,38.5,46.4,410, ,600,14.0,0.72,41.0,45.9,415, ,600,14.0,0.72,43.0,47.4,410,
-
Testade aldrig att deleta felen men jag ser nu i ydis-manualen att det är ju bara att markera en rad o välja delete. Då kanske motorn uppför sig som den gjorde när jag hade datorn inkopplad, hoppas jag iaf.
-
Så här såg det ut med motorn igång. Save date,September 24 2014, ECM No.:,63P8591A00, Diagnosis, ,Code,Item,Result,Condition, ,13,Pulser coil,Normal,, ,15,Engine temp sensor,Normal,, ,18,Throttle position sensor,Normal,, ,19,Battery voltage,Normal,, ,23,Intake temp sensor,Normal,, ,28,Shift position switch,Normal,, ,29,Intake press sensor,Normal,, ,37,Intake air passage,Normal,, ,39,Oil press sensor,Normal,, ,44,Engine stop lanyard switch,Off,, ,45,Shift cut-off switch,Normal,, ,46,Overheat thermoswitch,Normal,, Diagnosis Record, ,Total hours of operation,395, ,Code,Item,Occurred, ,29,Intake press sensor,64.4, ,28,Shift position switch,158.2, ,18,Throttle position sensor,395.8, Engine Monitor, ,Monitor Item,Result,Unit, ,Engine speed,802,r/min, ,Intake pressure,42.56,kPa, ,Intake pressure,12.72,inHg, ,Atmospheric pressure,996.2,hPa, ,Atmospheric pressure,29.5,inHg, ,Ignition timing,BTDC 4,deg, ,Battery voltage (12-16),14.32,V, ,TPS voltage (0.5-4.5),0.757,V, ,Throttle valve opening (-1-90),1.4,deg, ,ISC valve opening,68,%, ,Fuel injection duration,2.41,ms, ,Intake temperature (below 70),9.9,°C, ,Intake temperature (below 158),50.1,°F, ,Engine temperature (below 130),59.7,°C, ,Engine temperature (below 266),139.3,°F, ,Oil pressure (below 842),408.7,kPa, ,Oil pressure (below 122),59.7,psi, ,Engine stop lanyard switch,OFF,, ,Shift position switch,ON,, ,Dual engine system switch,OFF,, ,Main switch,ON,, ,Overheat thermoswitch,OFF,, ,Shift cut-off switch,OFF,, Data Logger[Engine operating hours according to engine speed], ,Engine speed,Time[h], ,- 1000 r/min,133.4, ,1000 - 2000 r/min,161.8, ,2000 - 3000 r/min,31.2, ,3000 - 4000 r/min,31.8, ,4000 - 5000 r/min,34.8, ,5000 - 6000 r/min,2.9, ,6000 - 7000 r/min,0.0, ,Engine hours,395, Data Logger[Data comparison graph], ,Engine speed[r/min],Battery voltage (12-16)[V],TPS voltage (0.5-4.5)[V],Engine temperature (below 120)[°C],Intake pressure[kPa],Oil pressure (below 842)[kPa] ,1100,14.5,0.74,44.0,42.4,430, ,1100,14.0,0.74,47.5,42.4,430, ,1000,14.0,0.74,14.0,46.9,430, ,1050,14.0,0.74,21.0,44.9,425, ,1050,14.0,0.74,28.5,44.9,420, ,950,14.5,0.74,35.5,44.9,425, ,950,14.5,0.74,42.0,43.9,425, ,850,14.0,0.76,47.0,43.4,415, ,750,14.0,0.76,51.5,45.4,415, ,750,14.0,0.76,54.5,44.9,410, ,800,14.5,0.76,57.5,45.4,410, ,800,14.0,0.74,59.7,43.4,410, ,750,14.0,0.74,60.0,42.4,410,
-
Ja då borde det ju inte ha med den att göra.
-
Kopplade in YDS:en och startade motorn den här gången. Till min stora glädje så märker jag att varvet börjar sjunka när motortempen stiger, vid varm motor ligger den nu på 700-800. Ok, är allt bra nu då? En provtur kanske, kopplar bort YDS:en, stänger av motorn, sätter på kåpan och låser upp låset till båten. Startar sen motorn, 1100 varv igen... Har den hunnit kallna redan då tänker jag, var ju bara ett par minuter den var av. Motorn står och går några minuter, fortfarande 1100 varv. Hmm Frågan är ju om den där pluggen som sitter i diagnostikuttaget har någon funktion eller är det bara ett skydd?
-
Ja det vore ju intressant att veta om spjällen är något öppna så som TPS:en påstår. Eller om de är stängda och TPS:en TROR att de är öppna. Men vi börjar med en logg med motorn igång. Ja jag har läst om balansaxlarna så en beställning från SIMyamaha verkar väl vara det mest prisväda. Men tack för tipset.
-
Nåt att tänka på när man ska spara loggar? Ska jag börja med en sån fil jag skickade fast med motorn startad? Den fil jag sparade kan jag inte öppna i "ECM record data graph", kan bara öppna den som text.
-
Blev tur till båten och kopplade upp mig med YDS. Batteriet i min laptop räckte dock inte så länge men jag hann spara en logg-fil. Får försöka fixa 12 volts-laddare och gör ett nytt försök. Vet inte hur man bäst analyserar det som presenteras av YDS?