TheMiller
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm TheMiller
-
Placering
Kadett
-
Till slut fungerar motorn som den ska igen. Det ursprungliga felet som gjorde att den gick ojämnt och fick förgasarsmällar åtgärdades med all sannolikhet när jag bytte fördelarlock och rotor. Utan att provköra och därmed verifiera åtgärden bytte jag tändkablar och tändspole. Efter det gick den ojämnt och fick förgasarsmällar, samma symptom men en annan orsak vilket lurade mig. De fuktiga stiften på ena sidan fick mig på spåret. Gnistan var ok på alla stift, men när jag drog ur kablarna för 1-3-5 så gick motorn precis lika bra, eller illa. Den gick alltså endast på 3 cylindrar. Tändinställningen på 1:an var helt galen. Då började jag inse att det ändå var fel tändföljd som jag skrivit om tidigare. Jag flyttade om så att 2-4-6 låg kvar där de låg och 1-3-5 placerades för tändföljd 1-6-5-4-3-2. Tändinställningen blev då 10 grader föd vid tomgång och motorn gick fint! Jag justerade till 8 grader. Tändförställningen fungerar ser jag men kan inte mäta den. Det var alltså jag själv som schabblat när jag bytte kablar trots att jag försökte vara noggrann. Iallafall har jag fått ena limpan och knäet bytt, det behövdes, och jag ska även ta andra sidan. Och jag har lärt en hel del. Stort tack till Gelis, och jag får be om ursäkt för min klantighet som upptagit din tid!
-
Motorn är färskvattenkyld. Saltvatten på stiften på babordsidan gör att jag tänkte ta av nya knät och kontrollera att min hemmagjorda packning ser ok ut. Tändinställningen är kontrollerad men tänkte skaffa en lampa och göra det själv så jag får full koll. Svårt att tro att det har med förgasaren att göra men en renovering av den är kanske nästa steg efter komplett avgasbyte.
-
Nu är ny limpa och knä monterad med hemmagjord packning (Biltema 1,5 mm). Jag har hittills endast bytt på babordsidan där stiften var fuktiga. Använde en styrpinne tillverkad av en av de gamla bultarna, funkade bra. Efter provstart verkar de nya delarna fungera bra, inget läckage och mycket bättre kylning än den andra gamla limpan/knät. De gamla har igenrostade kanaler i knäet. Men - motorn går precis lika illa! Körde den 10 min vid bryggan och sen en kort tur. Den var precis lika kraftlös och hade vibrerande gång, låg svag tomgång, tjuvstannar gärna. När jag därefter tittade på stiften var de fortfarande lätt fuktiga på babordsidan, den andra sidan torra och sotiga. Och jag tycker de smakar salt. Hur är detta möjligt. Ska tilläggas att motorn haft för mycket motorolja i sig, jag tömde ca en halv liter innan provkörningen, efter det är nivån på max.
-
Tack vare din varning Gelis så fick jag med en reducerad packning. Men tyvärr, den ser inte helt lika ut, se bild. Det är en Sierra-packning och limpan är HGE. Tydligen är de olika. Ingen ände på allt krångel med detta! Mycket tacksam för alla goda råd iallafall! Varför måste den vara reducerad, blir vattentrycket för lågt annars? Undrar om jag får bort slangen från gamla knäet.
-
Är på Hansen, packningen är inte reducerad!
-
Mkt liten yta som tätar vid gaveln.
-
Har nu demonterat knä och limpa. Vad jag kan se ser både knä och limpa bra ut, kanske kan läcka finnas ändå? Det finns lite ytrost i limpan från cyl 3 utblåset. Dessutom finns ytrost om man tittar in i toppen för cyl 3, se foto. Ser inget sådant för cyl 1 och 5 trots att även de stiften var fuktiga. Om limpan läcker kanske vattnet lättast rinner ner i trean?Kanske felet inte ligger i avgasdelarna? Kompressionsprovet visade 1-11,5, 3-10,5 5-12, 2-12, 4-12, 6-12. Topplockspackningen?
-
Förgasarfiltret bytt, ingen förbättring. Kompprov taget, det var helt ok. Jag började luta åt att förgasaren behövde ses över, men gjorde en sista koll av stiften efter sista provturen. Då visade det sig att stiften för cyl 1-3-5 var fuktiga, de på andra sidan torra. De smakade en aning salt. Alltså läge att inspektera knä och limpa, precis som jag fått tips om. Hansen Marin verkar ha bra grejer om jag ska byta. Ser att man behöver två pinnbultar som hjälp vid återmontering. Undrar vilken gänga det är och om man kan få tag på sådana bultar?
-
Jag har noga undersökt och tömt vattenavskiljaren vid bränslefiltret och hittar inget vatten där. Verkar underligt om motorn fått i sig vatten från tanken men inget stannat i vattenavskiljaren. Kan man kontrollera om avgasdelarna släpper in vatten annat än genom att helt demontera dem? Upptäckte att oljenivån är lite för hög, kanske 10-15 mm över full-strecket. Kan ha blivit lite för mycket vid oljebytet i höstas. Kan det ha lagt sig vatten från limporna under oljan? Oljan ser fin ut, ingen vattenemulsion alls. Nu siktar jag på att byta lilla filtret i förgasaren. Igensatt filter kan enligt instruktionsboken ge diverse problem. Jag hittade denna tråd på Flipperforumet, http://pm.forum24.se/pm-about2138.html. Problemet med att byta filtret är att bränsleröret sitter fast i muttern och vrids när man lossar, samma problem som beskrivs i artikeln. Röret tillverkas inte längre. Undrar om man kan sätta en slang på trycksidan om bränslepumpen? Måste man låta tillverka ett rör?
-
Att testa med en separat bränsletank var en bra ide, ska se om jag får till det! Jag vet inte när limporna byttes, jag har haft båten sedan 2015.
-
Nu hittade jag denna länk där man beskriver liknande problem som berodde på vatten i bensinen. Det kanske är mitt problem.
-
Jag har nu bytt tändspole och lossat alla stiften. De var lite svartsotiga och dränkta i bensin, alla likadana och i fint skick, de är nyss bytta. Jag tömde även ur lite bensin i botten av bränslefiltrets glaskropp, vatttenavskiljaren, och såg inget vatten. Därefter fick jag igång den med fullgas och ett längre startförsök, som att starta en varm motor. Det tyder på lite för fet bränsleblandning skulle jag gissa. Tomgången var något lägre än vanligt, runt 4-500 varv. När jag provkörde en liten sväng luktade avgaserna bensin och motorn var orkeslös, 1500 varv med full gas. Bara att vända in till bryggan igen. Kan det vara förgasaren som ger alldeles för fet blandning? Tändföljden är underlig. Den ska vara 1-6-5-4-3-2 på en sådan motor, men är 1-2-5-6-3-4. Marinmotorer kan gå baklänges såg jag på en sida, men ska tändföljden vara så här?
-
Den går väldigt ojämnt och orkar inte hålla tomgång, då kommer ofta puffarna innan den stannar. Jag ska kolla stiften. Den har fördelare med rotor, inga brytarspetsar, vet inte vad det kallas. Jag har inte sett vatten i vattenavskiljaren.
-
Jag har inte tankat diesel iallafall. Efter lite surfande har jag sett att det ska sitta ett litet filter i Rochester-förgasaren, kan möjligen vara en felkälla, hoppas det går att rengöra.
-
TheMiller började följa AQ205 ojämn gång och förgasarsmällar
-
Hej! Jag har en Flipper717 -89 med AQ205 V6. Den gick fint i början på säsongen men har börjat gå ojämnt, är svårtstartad, har dålig tomgång och får förgasarsmällar. Jag har bytt fördelarlock, rotor, stift och tändkablar. Vad kan vara fel? Filtret i förgasaren kanske eller tändspolen?