Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

nallo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nallo

  • Placering
    Landkrabba
  1. En rorkultpilot (Autohelm eller motsv.) avlastar besättningen till den grad att den motsvarar mer än en extra besättningsman. Hur står det till med den utrustningsdetaljen?
  2. Att Navionics kräver djup inzoomning på min lilla plotter för att se alla grund upptäckte jag tidigt under sommarens långsegling från Stockholm till Lofoten/Tromsö via Öresund. Som back-up hade jag en surfplatta, med en billig app också från Navionics. Funkade utmärkt och några pappersjökort fanns inte ombord. Dock hade jag med en bilkarta som planeringsunderlag.
  3. Tack för era råd och synpunkter. Båtens storsegel är av typen full-latte men är 20 år gammalt så jag får väl börja med att skaffa ett nytt. Vinkeln mellan två kryss-slag har på senare tid sett ut att vara kring 100 grader på plottern vid goda yttre förhållanden. Vad kan man förvänta för vinkel som bäst med nya segel och spacklad/slipad köl?
  4. Min Comfort 30 har en särskilt i framkanten ojämn blyköl och båten har dålig höjdtagningsförmåga. Att spackla och slipa till en jämn yta på kölen och med rätt profil (NACA) skulle vara svårt, ansträngande och tidsödande. Från en kurs i segelbåtskonstruktion på KTH för länge sedan minns jag att jämnhet hos kölen var viktigt endast för de första tio procenten av kölens längd. För strömningen blir under alla förhållanden turbulent längre bak. Att genom exempelvis limning, bultning eller plastning anbringa en i förväg tillverkad kåpa eller skoning av rätt profil utanpå kölens främre del borde väl kunna lösa problemet med dålig höjdtagning? Kåpan kunde vara tillverkad av plast eller plåt, exempelvis kopparplåt för att motverka beväxning. Några synpunkter på detta?
×
×
  • Skapa nytt...