-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Highcoaster2
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har haft 2 tjuvstopp på min AQ171C, första gången när jag bogserade en annan båt i ca 3 till 5 knop, efter 30 till 40 minuters bogsering dog motorn. Efter 10 minuters vila startar den och går som vanligt. 2 gången gled vi runt och tittade på sommarstugor efter stränderna i 5 till 6 knop. Efter ungefär samma tid 30 till 40 minuter dog motorn igen , för att återigen starta efter 5 till 10 minters vila, och sen gå som vanligt. Jag drog på efter båda stoppen och varvade ur den. Märkligt och svår felsökning. Nåt förslag???
-
Annars så kan man t.ex. gå in på Drevdelar.se eller Crom marin om man behöver delar. Det finns reservdelar till förgasarna där. Sen finns det dom som säger att tändmodulen går att köpa på bilskrot från en volvo 16v-bilmotor. Köpte själv en ny tändmodul förra året genom Pentagruppen på facebook, hade tänkt testa en från en bil men valde istället denna som var till en aq171. Men det är klart om man aldrig skruvar själv så är det inte rätt motor.
-
Lite märkligt att ni säger att det inte finns några delar till dessa motorer, kyllimpan är väl det enda jag kan se som är svår att ersätta. En rostfri kostar upp mot 18000:- Har själv en 171C sedan 6 år tillbaka, och den är servad och underhållen med nya delar från bl.a. drevdelar.se. Kamremmen är förstås ett måste att byta med jämna mellanrum samt sträcka om den varje år. Annars en kanonmotor stark med bra vrid och en härlig gång.
- 12 svar
-
- 1
-
Har haft problem med en kamrem som "gnisslat" på min AQ 171C. I min rädsla att kamremmen skulle kugga över så hade jag spänt den för hårt, jag släppte på den och spände enligt instruktionsboken så blev det bra. Ska tillägga att spännrullen var nybytt, en gammal spännrulle kan ju förstås också "gnissla"
- 21 svar
-
- 1
-
Gummifjädring är överlägset bäst på en båt-trailer, gummi är både fjäder och dämpare. En enkel och mycket funktionell konstruktion. Tänk dig att ha en stötdämpare och en fjäder var för sig på en båttrailer, detta skulle medföra många problem med underhåll och reparationer, dels på grund av att man backar ner i vattnet men även överhuvudtaget är underhållet på en gummifjädring betydligt mindre. Fjädringsvägarna blir förstås lite kortare med gummifjädring, men det kommer helt klart räcka till.
-
Beror på vilken motorstyrka du har, v6 v8 or med stort vrid kräver en starkare oljefilm, aq 171 16 v likaså stort vrid, mitt drev hade dreven fått stora skador fick byta dem, oljefilmen höll helt enkelt inte. Idag rekomenderar man inte motorolja utan 80-90 olja beror väl på att det är skillnad på oljorna. Duo propp dreven 290 har aldrig haft rekomendationen motorolja, utan det har gällt sp dreven. Så står det också i min instruktions bok från 1988. Sen gör var och en efter eget huvud. I mitt fall kostade dreven 25 tusen, man får mycket 80-90 olja till det priset. // Peter. Har en 171C motor, man rekomenderar alltså numera att använda en 80-90 olja i drevet om jag förstod dig rätt? Jag tyckte att det var märkligt att man rekommenderar motorolja, men att det fanns en logisk förklaring, och inte bara det faktum att vanlig motorolja är betydligt billigare, kanske att en 80-90 inte pumpas lika lätt genom drevet som en motorolja och att det på grund av det blir för dålig cirkulation med följd att vissa ställen kan bli för dåligt smörjda. Detta främst när drevet är kallt.
-
Mycket diskussioner angående olja i Pentadrev, Enligt instruktionsboken så skall man i mitt drev använda en vanlig motorolja i drevet. Här är det många som säger att man skall använda Hypoid 80-90, då menar alltså dessa att Penta har fel? Har lite svårt att smälta att man på eget bevåg bestämmer sig för att använda en annan olja än den rekommenderade. Vad säger Penta om att använda 80-90, vad är anledningen till att man skall enligt rekommendation använda vanlig motorolja?
-
Fick tips om att köra i ren glykol 3 liter, utan att dränera. Tanken är att man då skall ha lagom blandning vatten/glykol i systemet, rätt eller fel vet ej. Använde mig själv av metoden 50/50 glykol och vatten samt dränera före.
-
Glöm inte att tvätta med aceton innan du plastar
-
Det är nog bara att byta packning, bränslet som läker kommer troligen från vevhuset genom packningen. Byta slangen är inga problem, det gäller bara att hitta den (om den nu finns på denna modell). Att byta packningen är nog det första jag skulle ha gjort.
-
Hade ett liknande problem på en Johnson, det finns en slang som går mellan vevhusen. På min gamla johnson så var denna slang söndersprucken av ålder, efter ett byte av denna så försvann problemet. Kolla runt bränslepumpen också, den drivs oftast av vevhuskompression, och ett läckage gör att motorn går dåligt, drar mycket bränsle eftersom en stor del hamnar i vattnet.
-
Såg i verkstadshandboken att man skulle kolla på det viset, men av rädsla att den skulle kugga över så sträckte jag lite till, vilket resulterade i det tjutande ljudet. Så det var bara att köpa ner sig och lita på verkstadshandboken, vilket var rätt förstås.
-
Jag bytte min kamrem för 2 år sedan, där fanns inte någon bricka bakom spännaren. Satte dit en ny spännare utan bricka, kamremmen löper i stort sett exakt på mitten av kamdreven. Skulle jag ha satt dit en bricka så hade den inte legat så exakt på mitten. Ett misstag jag gjorde var att sträcka remmen för hårt, med ett tjutande ljud som resultat, men efter att ha ändrat till rätt sträckning så blev det bra.
-
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/131_171.html#/0