perantoniohansson
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm perantoniohansson
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Val av arbetsmetod handlar om hur trygg man är i sin kunskap. Jag tror att din kompmätare visar galet och på tok för mycket. Gjorde du kompprov efter att du kört motorn eller direkt efter montering med smorda lopp? Hittade siffror på kompisens ofriska 30hk johnson ska ligga på 7,3 -9bar. Min översta cylinder som är mycket tät ligger på 8,5. I mina racingmotorer som krävde 112oktan hade inte ens 11bar. Huvudsaken är att du har återfått ett jämt o högt komp. Till er som nu har satt i en ny toppackning rekomenderar jag att efterdra era smorda toppbultar igen eftersom en ny packning sjunker ihop med värmen o tid och att bultarna är så korta och därför inte får mycket till sträckning i dom. Kolla termostat o impeller så att kylning en alltid är tillräcklig.
-
Jocke här tror jag utgår ifrån en fyrtaktsmotor eftersom att det är svårt att komma upp i 9-11 kg i komp på en tvåtaktare. Jag har ju pratat om en 70hk ifrån 1977 som tar 10min att riva av toppen på och 30min att montera tillbaka med lim. På en fyrtaktare som är betydligt mer omständig och mer tidskrävande mekning av så skulle även jag välja att sätta dit en ny packning så vida du inte är en snål fan som jag och gillar mekning. Att använda den gammla hela packningen är annars inte fel om man gör rätt. Att slipa rent packningsytan med smärjelduk skulle jag inte göra på frihand, utan använd en stor plattfil eller något annat rakt (vilkeljärn......). Har du 2 riktigt släta packningsytor så behöver du inte ens en toppackning. Packningens funktion är ju att hålla tätt när ytorna inte är helt 100 och mjukheten i packningen fyller upp vågdalar så att det även ska tätta där. Jag hade en av landets mest trimmade 600 mc motorer som utan problem bara hölls tät med lite hylomar i toppen för att fylla ytornas defekter. Leak down testet är alltid bra och informativt test för att veta var din motor har sina svagaste kompressions punkter: läker det vid- kolvringar el toppackning el ventiler (vilken?)..... Testet är avgörande för att du ska veta vad du ska renovera.
-
Jag vet inte om det är koppar packning eller trimningen som skulle vara opålitlig för dej? Koppar packning gissar jag är mer pålitlig då en fiberpackning kan sätta sig när man överhettar en motor och skapa ett läkage. En båt som jag skulle korsa atlanten med skulle jag klart undvika en trimmad sliten motor men även en ny motor . En motor med 1-2år på nacken som bevisat sig pålitlig skulle jag välja i ideal faller för maximal pålitlighet innan man beträder djupare vatten. En turbo-trimmning av en diesel påstår jag kan ge ökad pålitlighet då en överladdning ger ett högre vridmoment och man kan därför uppnå samma prestanda och bättre ekonomi vid ett lägre varvtal vilket spar på motorn.
-
Jag håller ej med föregående talare ! Man kan utan problem använda icke orginalpackning el koppar packning då det är mycket billigare. En kopparpackning kan du återanvända gång på gång efter glödgning. På en motor med våta foder är det viktigt att mäta monteringshöjden på foder då de ibland ska sticka upp något ovan ordinarie packningsyta (kolla vad som gäller för din motor). Du mäter uppstick med indikatorklocka och sen drar du upp foder efter foder och lägger chims i nederkant så att du får rätt höjd och samtidigt byter oringarna där. Det kan finnas anledning att köpa packning om det är billigt eller att det helt enkelt inte går att använda en helt egen slät packning för att foderna tex har svarvade trappstegs formation som ska passa in i packning. Att trimma en gammal motor som fungerar är helt ok . Men man ska ju alltid vara noggran och veta vad man gör. och: får allt smörjning o kylning? + använd bra olja/tillsats. Jag turbokonverterade en 2,5 disel som var ganska utsliten. Efter det gick den så vanssinigt bra att jag körde den i ytterliggare 5 år. Efter detta renoverade jag upp en motor som aldrig gått lika bra. Det är allmänt känt att en dieselmotor oftast går som bäst (mest effekt) i slutet av sitt liv även om den kan hosta o ryka vid start. Trimma och ev klanta på är det bäst att göra på en motor som man ännu inte har renoverat. En turbo kan lätt ge 30-40% effekt på en diesel (använd intercooler) och på motorcykeln som nästan är klar ska jag slå världsrekord med och effekten ökas ifrån 128hk till drygt 300hk under kortare tid. Nä nu ska jag ut och komptesta min evinrude 70 som jag återanvänt org toppackningen på. (funkar om man gör rätt) ¤redigerat inlägg Nu har jag komptestat evinruden och jag har nu 8 -7,5 -7kg och före låg det på 6 - 6 - 5kg. Leak down testet visade att inget läckage i toppackningen men däremot är cyl/kolv inte riktigt friska då nedre och mitten cylindern inte var riktigt tät vid avgasporten och jag fick ett luftflöde ut ur avgasutslättet och jag kunde även höra ett pysljud som inte kunde höras på översta cyl som verkar väldigt frisk. Motorn som är en 77a startade direkt och gick fint på landbacken. Sportbåten inköptes förra veckan som defekt för 3000 och nu blir det en lång väntan till nästa sommar. PS/Glöm inte att dränera era växelhus på vatten innan de fryser sönder.
-
Inte fel o vara påhittig Ta en kol patient som får veva runt motorn. Ju fortare han svimmar ju friskare motor har du!
-
Fixa komp och kolvringar enkelt på 4-taktare Det är mycket vanligt att kolvringar fastnar på kolven av sot och motorn drar olja och/eller får dåligt komp. Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen genom tändstift eller glödstift hålen som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna. Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan. Blir inte komp läkaget förbi kolv bättre så blir det renovering. Hur vet du om du har komp läckage förbi kolv? Jo förutom det vanliga komptestet så gör du ett där du för sprutar in lite motorolja på cylindervägarna som kommer täta där vid det nya komptestet. Skulle du nu få mer än ca!!!! 1-2kg (bensinare) extra i komp så har du läckage som säger att kolvringarna inte tätar pga slitage eller koks På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen efter en 2dagars behandling men en vecka rekomenderar jag. Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup Oil Additive men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har lossnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter ofta i början av behandling (efter 5-10 timmar och vid 20.......) osv om du vet att din motor är skitig. Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta. Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg.
-
Koppar packning är helt ok om man gör rätt !!!!!! Läs installations anvisningen ordentligt här http://www.headgasket.com/preinstall.html På en högkomp motor brukar jag dessutom knacka en skåra med morakniv o hammare i packningsytan på topp och block runt förbränningsrummet som kommer att skära i i kopparn som en extra barriär. Innan isärtagning gör du ett leak down test som du kan se på youtube för att hitta på vilka ställen du har kompläkage. Läs även mitt lnlägg om hur du fixar komp med lacknafta Svara på detta inlägg om du hade nytta av det.
-
Kolla in leak down test på youtube som jag tipsat om i inlägget här nedan. Ett rent komptest är bra men ger inte svar på var felet ligger om du inte även gör det med lite olja på cylinder väggarna. --------------------------------- Fixa komp och kolvringar enkelt på 4-taktare Det är mycket vanligt att kolvringar fastnar på kolven av sot och motorn drar olja och/eller får dåligt komp. Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen genom tändstift eller glödstift hålen som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna. Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan. På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen efter en 2dagars behandling men en vecka rekomenderar jag. Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup Oil Additive men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har lossnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter ofta i början av behandling (efter 5-10 timmar och vid 20.......) osv om du vet att din motor är skitig. Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta. Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg.
-
En kompressions lös motor alt dåligt komp som gör att motorn inte går eller är svårstartad och går dåligt på lägre varv kan troligen vara lätt fixat! 2 av de 3 motorer jag har fixat i sommar hade topplockspackningen slutat vara tät i och jag ska här föreslå ett budget lösning utan garanti. Konstatera felet: Gör ett komptest som bör ligga på minst 7 kg och jämt med gaspådrag. Du bör även göra ett sk leak down test (googla) genom att trycka in tryckluft i det ena stifthålet efter det andra när kolven står i toppläge och låst fast svänghjulet så att det ej kan snurra. Med en tändare kan du nu kolla om det kommer luft ur de andra stifthålen eller ur vattenkanalerna sedan du tagit av termostat kåpan och termostaten. Har du ett luftflöde ur dessa hål så håller troligen inte toppackningen tätt. Troligen sitter inte toppbultarna så hårt dragna om du provar lossa dom. Som ett test kan du ta ur en toppbult i taget, olja in gängan och dra tillbaka med 2,5-3kg moment och testa köra motorn för att se om den nu går bättre och komp testa. Du bör dock fixa toppackningen som jag ska förklara nedan. Om det under tryckluftstestet strömmar luft ur avgasutblåset eller förgasarna så har nog kolv skurit i cylindern och det krävs en dyr renovering. Laga toppackning Ta av topplocket som sitter med bultar liknande våra M8 (5/16 UNC) men du behöver inte ta av locket på topplocket för kylkanalerna som sitter med typ M6 storlek (1/4 UNC)(gäller de 25-70hk utombordare jag pillat i). Om cylinder loppen ser inte allt för tokiga ut så är garanterat toppackningen boven. Egenteligen ska du köpa en ny toppackning men jag har haft brått och återanvänt den gamla packningen (alt göra en egen glödgad kopparpackning) om den inte har rivits sönder vid demonteringen. Fila packningsytorna hyfsat rena med en fin stor platt fil och slipa ytorna runt cylindern lite med mkt fint sandpapper och blås rent. Lägg en droppe olja/fett i bulthålen samt tinnertorka packnings ytorna sen inkl packningen. Stryk nu ett tunt skickt högtemp packningssilicon på båda packningsytorna och montera tillbaka toppen och dra bultarna (som ej kärvar i gängan) hälften av vad de ska dras ca 1,5kg för 5/16unc. 1-2 dar senare drar ni bultarna fullt ca 2,5-3kg . Nu kan du göra nytt komptest o tryckluftstest och se om det gjorde susen. Topplockspackningen har troligen pajat för att du inte haft kylning så därför måste du koka termostaten för att se om den öppnar som den ska och att du har en fungerande impeller. Förhoppningsvis är det bara att köra nu. Svara på detta inlägg om detta hjälpte.
-
Fixa komp och kolvringar enkelt på 4-taktare Det är mycket vanligt att kolvringar fastnar på kolven av sot och motorn drar olja och/eller får dåligt komp. Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen genom tändstift eller glödstift hålen som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna. Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan. På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen efter en 2dagars behandling men en vecka rekomenderar jag. Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har losnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter efter 5-10 timmar och vid 20.......osv om du vet att din motor är skitig. Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta. Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg.
- 14 svar
-
- 1
-
Fixa 2takt motorns komp En kompressions lös motor alt dåligt komp som gör att motorn inte går eller är svårstartad och går dåligt på lägre varv kan troligen vara lätt fixat! 2 av de 3 motorer jag har fixat i sommar hade topplockspackningen slutat vara tät i och jag ska här föreslå ett budget lösning utan garanti. Konstatera felet: Gör ett komptest som bör ligga på minst 7 kg och jämt med gaspådrag. Du bör även göra ett sk leak down test (googla) genom att trycka in tryckluft i det ena stifthålet efter det andra när kolven står i toppläge och låst fast svänghjulet så att det ej kan snurra. Med en tändare kan du nu kolla om det kommer luft ur de andra stifthålen eller ur vattenkanalerna sedan du tagit av termostat kåpan och termostaten. Har du ett luftflöde ur dessa hål så håller troligen inte toppackningen tätt. Troligen sitter inte toppbultarna så hårt dragna om du provar lossa dom. Som ett test kan du ta ur en toppbult i taget, olja in gängan och dra tillbaka med 2,5-3kg moment och testa köra motorn för att se om den nu går bättre och komp testa. Du bör dock fixa toppackningen som jag ska förklara nedan. Om det under tryckluftstestet strömmar luft ur avgasutblåset eller förgasarna så har nog kolv skurit i cylindern och det krävs en dyr renovering. Laga toppackning Ta av topplocket som sitter med bultar liknande våra M8 (5/16 UNC) men du behöver inte ta av locket på topplocket för kylkanalerna som sitter med typ M6 storlek (1/4 UNC)(gäller de 25-70hk utombordare jag pillat i). Om cylinder loppen ser inte allt för tokiga ut så är garanterat toppackningen boven. Egenteligen ska du köpa en ny toppackning men jag har haft brått och återanvänt den gamla packningen (alt göra en egen glödgad kopparpackning) om den inte har rivits sönder vid demonteringen. Fila packningsytorna hyfsat rena med en fin stor platt fil och slipa ytorna runt cylindern lite med mkt fint sandpapper och blås rent. Lägg en droppe olja/fett i bulthålen samt tinnertorka packnings ytorna sen inkl packningen. Stryk nu ett tunt skickt högtemp packningssilicon på båda packningsytorna och montera tillbaka toppen och dra bultarna (som ej kärvar i gängan) hälften av vad de ska dras ca 1,5kg för 5/16unc. 1-2 dar senare drar ni bultarna fullt ca 2,5-3kg . Nu kan du göra nytt komptest o tryckluftstest och se om det gjorde susen. Topplockspackningen har troligen pajat för att du inte haft kylning så därför måste du koka termostaten för att se om den öppnar som den ska och att du har en fungerande impeller. Förhoppningsvis är det bara att köra nu. Svara på detta inlägg om detta hjälpte.
-
Fixa 2takt motorns komp En kompressions lös motor alt dåligt komp som gör att motorn inte går eller är svårstartad och går dåligt på lägre varv kan troligen vara lätt fixat! 2 av de 3 motorer jag har fixat i sommar hade topplockspackningen slutat vara tät i och jag ska här föreslå ett budget lösning utan garanti. Konstatera felet: Gör ett komptest som bör ligga på minst 7 kg och jämt med gaspådrag. Du bör även göra ett sk leak down test (googla) genom att trycka in tryckluft i det ena stifthålet efter det andra när kolven står i toppläge och låst fast svänghjulet så att det ej kan snurra. Med en tändare kan du nu kolla om det kommer luft ur de andra stifthålen eller ur vattenkanalerna sedan du tagit av termostat kåpan och termostaten. Har du ett luftflöde ur dessa hål så håller troligen inte toppackningen tätt. Troligen sitter inte toppbultarna så hårt dragna om du provar lossa dom. Som ett test kan du ta ur en toppbult i taget, olja in gängan och dra tillbaka med 2,5-3kg moment och testa köra motorn för att se om den nu går bättre och komp testa. Du bör dock fixa toppackningen som jag ska förklara nedan. Om det under tryckluftstestet strömmar luft ur avgasutblåset eller förgasarna så har nog kolv skurit i cylindern och det krävs en dyr renovering. Laga toppackning Ta av topplocket som sitter med bultar liknande våra M8 (5/16 UNC) men du behöver inte ta av locket på topplocket för kylkanalerna som sitter med typ M6 storlek (1/4 UNC)(gäller de 25-70hk utombordare jag pillat i). Om cylinder loppen ser inte allt för tokiga ut så är garanterat toppackningen boven. Egenteligen ska du köpa en ny toppackning men jag har haft brått och återanvänt den gamla packningen (alt göra en egen glödgad kopparpackning) om den inte har rivits sönder vid demonteringen. Fila packningsytorna hyfsat rena med en fin stor platt fil och slipa ytorna runt cylindern lite med mkt fint sandpapper och blås rent. Lägg en droppe olja/fett i bulthålen samt tinnertorka packnings ytorna sen inkl packningen. Stryk nu ett tunt skickt högtemp packningssilicon på båda packningsytorna och montera tillbaka toppen och dra bultarna (som ej kärvar i gängan) hälften av vad de ska dras ca 1,5kg för 5/16unc. 1-2 dar senare drar ni bultarna fullt ca 2,5-3kg . Nu kan du göra nytt komptest o tryckluftstest och se om det gjorde susen. Topplockspackningen har troligen pajat för att du inte haft kylning så därför måste du koka termostaten för att se om den öppnar som den ska och att du har en fungerande impeller. Förhoppningsvis är det bara att köra nu. Svara på detta inlägg om detta hjälpte.
-
Fixa kompet ! Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen i din 4takts motor som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna. Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan. På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen. Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har losnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter efter 5-10 timmar och vid 20.......osv om du vet att din motor är skitig. Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta. Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg.