Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

alexo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om alexo

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej. Går i köptankar och undrar vilken motor jag ska välja? Båten används till fiske 99% av tiden den är i vattnet,mestadels trolling och det är där jag blir osäker. Många jag pratat med säger att e-tec fungerar lika bra till trolling som en 4-t? Det som är fördel med e-tec är låga kostnader för service,dock är df 50 billigare än andra 4-t för att den har kedja istället för rem. Är det någon vänli själ som vet något om desssa motorer och kanske rent av har testat båda? Mvh Jacob
  2. Tänkte detta inlägg kunde hjälpa någon annan med liknande problem på sin 2-taktare. Började med att jag körde lite slow trolling i aug med stora motorn (har en liten 4hk i vanliga fall till trolling) när vi sedan gick hem i full fart så gick motorn ner på låga varv efter en stunds körning och tände endast på 1 burk. Släppte gasen och gasade på igen och motorn gick som vanligt en stund och likadant igen tills vi va i hamn. Vet att 2-taktare inte mår bra av att köras på tomgång under ett fiskepass,men i med nya stift till nästa fiskepass och motorn gick som vanligt.. Tills för 3 veckor sedan blev det samma sak igen utan att vi hade kört någon tomgångskörning mer än i normalfallet,in till hamn och löste nya stift och försökte dra igång motorn men då va det STENDÖTT.. Hem med båten börja med felsökning,fick gnista på ett av stiften och liten gnista på det andra så tänkte att det kunde vara något med bränslet. Beställde repsats till förgasaren och nya membran till bensinpumpen,bytte alla slangar,tank,blåsa m.m utan resultat,båten är stendöd. Ringde marinshopen och frågade vad en cdi-box kostar? 5800 kr + frakt Efter att jag tagit ut cdi-boxen som för övrigt är 1 ända klump med tändspolarna och allt, så går det inte att byta enstaka delar utan givetvis har jag den dyraste cdi-boxen av alla Suzuki motorer och där byts hela cdi-boxen där tändpolarna är inkapslade ! När jag klipper en av kablarna ser jag att en av kablarna är ordentligt ärgade kan då dra slutsatsen att det nog är ärg inuti hela cdi-boxen. Börjar googla runt och hittar en sida i England som tar 2000 kr för cdi-box ink moms och frakt till Sverige. Beställde en sådan i tis 15/10 hade den i går kl 14:00 ,monterade och motorn startade på andra draget… Så måste verkligen rekommendera http://www.trickettmarineproducts.co.uk, sjukt trevlig kundtjänst och mycket snabb lev samt bra priser på sådant som är dyrare här i Sverige. Efter att letat igenom hela nätet efter svar på varför min motor inte fungerade så hoppas jag att någon kanske sitter och svär över liknande problem och kanske är det inte en helrenovering av bränslesystemet med allt vad det innebär utan tändningen som spökar. Ha det fint
×
×
  • Skapa nytt...