Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Square

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Square

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, nu har vi kört en säsong och ca 350nm och gissningsvis sovit ca 25 nätter i den och kan bara konstatera att vi är supernöjda! Bäst sover vi vuxna i akterruffen och barnen har huserat i förpiken. En sommar som denna har vi verkligen uppskattat det skjutbara taket samt den stora solbädden i aktern. Skrovet uppträder mkt bra i sjö och jag upplever den riktigt rolig att köra och den känns nästan lite sportig! Stor uppmärksamhet och många som är nyfiken på båten får man räkna med men det är ju mest bara skoj i synnerhet som vi fått många positiva kommentarer. Det enda negativa vi upplevt är akterankaret som är av "plättyp", snyggt instalerat men inte så pålitligt som tex Bruce så det ska vi göra om i vinter. Nackdel är även septistanken som endast kan tömmas med vacumsug. Miljövänligt men inte så praktiskt så även här måste vi hitta en lösning inför nästa sommar. Men, på det stora hela så är vi grymt nöjda över att vi valde denna framför Aquador 28HT som vi hade som alternativ!
  2. Hej, Både jag och frugan är nyfikna på den här båten, då den verkar ha helt rätt egenskaper för en barnfamilj på båtsemester (är dock ingen snurrefantast, men då det utgör grundförutsättningen för hela konstruktionen kan man ju leva med det :-) Hur har det gått? Fler som har erfarenheter? Vi spanade hela båtsommaren, men lyckades aldrig möta någon IRL. Än så länge kan vi bara sukta efter den, men om några år känns den som ett lockande alternativ. Vi gillar verkligen kombinationen av möjlighet att ha fyra bäddar uppbäddade hela turen, det skjutbara taket som gör båten till både HT och daycruiser i ett, trappan till fördäck, pentry i sittbrunnen och fin gång i 10-12-knopsområdet (kanon för oss som måste ta oss igenom hela 12-knopsområdet i den översvämmade trädgården på ostkusten på väg ut). Har inte sett någon annan båt som kombinerar dessa egenskaper, men applåderar att lösningen med tak som skjuts in i targabåge är på frammarsch (Grandezza 27 OC tex).
  3. Tack för det! Skönt, då finns det iaf en presumtiv köpare om jag kommer på tanken att sälja om några år :-)
  4. Helt rätt, men det viktigaste för mig är att den ska gå bra i ca25 knop för det tycker jag är en behaglig fart i fint väder samt att man ska kunna köra i relativt låg fart och ändå plana när det är grövre sjö! Ang trim, ingen aning, detta är testsiffror från fabriken... När det gäller bränsleförbrukning så spelar det inte så stor roll om det tar 1,5 eller 2,0ltr/nm om man tex kör 300nm/säsong för den merkostnaden (ca 2000kr) är rätt försumbar (välj att förstå mig!) om man ser det i relation till vad totala kostnaden med värdeminskning, försäkring, hamplats, service och vinterförvaring osv är...
  5. Jo men precis så känner jag, lite lättad är jag för även om jag gillade båten när jag provkörde den så hade det ju varit trist om den blivit sågad vid första test... Fick fint diagram som visar förbrukning/varvtal och ljudnivå från 0 till toppfart. Nedan några värden: 6,4 knop - 1,78ltr/nm 7,6 - 2,19 9,4 - 2,46 14,2 - 2,22 18,6 - 2,12 23,0 - 2,05 27,5 - 2,15 31,9 - 2,42 37,2 - 2,92 Uppmätt med två pers ombord och 300ltr drivmedel, 4m/s vind och 0,4m vågor :-)
  6. Nej men tusan, den testen har jag inte sett trots att jag letat efter tester av båten! Kul, och naturligtvis extra kul att den får bra kritik och är utrustad med dom motorerna jag valde :-) Stort tack för tipset!
  7. Helt rätt ang stöldrisken med utombordare. Den kan man inte snacka bort oavsett hur mycket stöldskydd, securmark och bevakning i hemmahamn man har. Risken är alltid större med utombordare, sedan beror det ju på var man bor och hur man skyddat sig hur stor/liten risken är! Sedan när det gäller utombordare vs innombordare så finns ju inget rätt eller fel utan det handlar ju mer om vad man prioriterar och värderar i förhållande till vad dom olika lösningarna har för för/nackdelar! Kul i vilket fall att höra era synpunkter om båten. Väntar med spänning på att någon av båttidningarna ska göra/publicera test om båten!
  8. Hej, och tack! Vi valde att gå på dubbelmontage av flera olika anledningar. När det gäller bränsleförbrukningen så är den faktiskt inte högre med dubbla sugmotorer än med en singel kompressormatad! (iaf enl test gjord av tillverkaren) Verkar ju rimligt mht kompressormatade motorers förbrukning vid tyngre belastning. När det gäller utombordare vs inombordare så var det en av anledningarna till att vi köpte denna båt. Naturligtvis är det som du skriver att man vinner utrymme men vi är även lite brända på strulande inombordare och veckor av väntan på reparationer. Hur som helst gillar vi båten och dess design och nytänk och det är ju det viktigaste även om jag är nyfiken på vad andra tycker!
  9. Ingen som kört eller köpt 880 ST på forumet??? Nåväl, den har ju inte funnits så länge så det kanske inte är så konstigt. Vidgar frågan då eftersom jag är rätt nyfiken på att höra vad den allmänna uppfattningen är om båten så tyck gärna till om vad ni tror om modellen!
  10. Hej, Går i väntans tider efter att ha beställt en Flipper 880 ST och undrar om det finns några här på forumet som har någon erfarenhet av den båten? Har kört 880:n en kort sväng innan köp men det vore trevligt att höra era synpunkter om båten och även hur båten var motormässigt bestyckad! Bara sju månader kvar till sjösättning ;-)
×
×
  • Skapa nytt...